וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום ריטלין: המשחק בסמארטפון שישפר את הריכוז שלכם

כמה קל לנו להפיל את כל תחלואות העולם והבעיות של העידן החדש על הסמארטפון. מחקרים מראים שוב ושוב שהמכשיר החכם דווקא הופך אותנו לחכמים פחות, אבל האם אפשר להשתמש בו גם כדי לתקן את הנזק ולחזק את המוח?

אישה יושבת במכונית עם סמארטפון וקפה. ShutterStock
עזבו כבר את האינסטגרם. אישה בוהה בנייד/ShutterStock

עובדים כבר המון זמן מול המחשב ומרגישים שהמוח לא יכול לשאת את העומס? אם אתם קוראים אדוקים בוואלה! בריאות, אולי אתם כבר יודעים שהדבר הגרוע ביותר שתוכלו לעשות במצב כזה הוא דווקא הדבר הנפוץ ביותר שאנחנו עושים בהפסקות - לשלוף את הסמארטפון ולהתחיל לגלול בפייסבוק או באינסטגרם.

הפעולות האלו, כך עולה ממחקרים בתחום, מובילות לכך שהמוח, שכבר עייף מלעבד מידע, למעשה ממשיך במלאכת העיבוד ולכן לא באמת נח אלא רק מעמיס על עצמו עוד ועוד. זה גורם לירידה בפרודוקטיביות, לקשיים בריכוז וגם לצניחה במוטיבציה לעבוד. לכן, טוענים מומחים בתחום, בהפסקות עדיף לעזוב את הסמארטפון ולעשות פעולות שאינן מצריכות חשיבה - כמו הליכה קלה, מתיחות או האזנה למוזיקה.

עוד בנושא:
בקלות: לשפר את הריכוז ב-6 צעדים פשוטים
האם אתם יודעים לאזן בין החיים לעבודה בהשוואה לאחרים?
משהו לחשוב עליו: המאכלים שתורמים לריכוז שלכם

אבל האם יש דרך להשתמש בסמארטפון בהפסקות מהעבודה בצורה שדווקא תעזור לתפקד טוב יותר כשתשובו אליה? זו בדיוק השאלה שהעסיקה חוקרים מאוניברסיטת קיימבריג', שפיתחו משחק לטלפונים חכמים שאמור לסייע לשפר את הריכוז ודווקא לרתום את הטלפון לשיפור הבריאות והאפקטיביות של המוח שלנו.

השפעה דומה לניקוטין וריטלין

את המשחק פיתחו החוקרים אחרי שראו שחנויות האפליקציות מלאות ביישומים שמתיימרים לספק "אימון אפקטיבי למוח" שלנו. לדבריהם, רוב המשחקים האלו לא באמת מסייעים לשפר את הפעילות המוחית, מה שהוביל אותם לחשוב האם אפשר באמת לפתח משחק שכן יעמוד במשימה. המשחק שפיתחו מבוסס על מחקרים קודמים שהצביעו על הדרך הנכונה "לאמן" את התודעה לשיפור הריכוז.

המטרה המרכזית של המשחק היא לאמן את המוח להתרכז רק במשימה אחת בכל פעם במקום באינספור מטלות, מטרדים ומשימות. במהלכו צופה השחקן בהמון ספרות מתחלפות ונדרש לאתר רצף ספציפי של ספרות שניתנו לו מראש. הפעולה הזאת, מאמינים החוקרים, גורמת להפעלה מאומצת של האונה הקודקודית במוח, שאחראית על פיתרון בעיות ועל הריכוז.

מוח. ShutterStock
זו הדרך הנכונה "לאמן" את התודעה לשיפור הריכוז?/ShutterStock

המחקר שביצעו על המשחק הזה ופורסם בכתב העת Frontiers in Behavioural Neuroscience מראה כי בהחלט יש מקום לאופטימיות באשר ליעילות המוצר החדש. הממצאים מראים כי אנשים ששיחקו במשחק שמונה שעות בחודש השיגו תוצאות גבוהות יותר במבחני ריכוז וזיכרון.

בניסוי השתתפו 75 צעירים שחולקו לשלוש קבוצות - באחת הם שיחקו במשחק שפותח, בשנייה שיחקו בינגו ובשלישית לא שיחקו בשום משחק. המשחקים נפרסו על כמה מפגשים במשך חודש שלם ומשך הזמן הכולל שלהם הגיע כאמור לשמונה שעות. בתחילת החודש ובסופו נערכו מבחנים להערכת יכולות הריכוז של הנבדקים. החוקרים ציינו כי השיפור ביכולות הריכוז של אלו ששיחקו במשחק היה דומה לשיפור שמספקים ניקוטין וריטלין.

בינתיים רק אייפוניסטים נהנים

המשחק שפיתחו החוקרים נקרא Decoder, והוא חלק מאפליקציה בשם Pick הכוללת מספר משחקי חשיבה. האפליקציה זמינה גם לאנדרואיד וגם לאייפון, אבל המשחק Decoder למרבה הצער זמין בשלב הראשון רק למשתמשי אייפון. מאוחר יותר השנה, כך מאמינים החוקרים, הוא יהיה זמין גם למשתמשי אנדרואיד.

"הגרסה שהשקנו לאייפון אפילו מאתגרת יותר מהמשחק המקורי, כך שאנחנו מעריכים כי ההשפעה שלו תהיה אפילו חזקה יותר ממה שנמצא במחקר", מדגישה פרופ' ברברה סהקיאן, מומחית לפסיכיאטריה שהובילה את המחקר. "בפיתוח המשחק לטלפונים חכמים אנחנו מאמינים שהוא יגיע לקהל רחב יותר ויסייע לשפר את יכולות הריכוז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully