פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ממש לא כדאי לכם לשתות משקאות קלים אחרי אימון. זו הסיבה

      הדבר האחרון שכדאי לכם לשתות אחרי אימון הוא כנראה הדבר הראשון שאתם שותים. למרות שאנחנו נוטים לחשוב שהשפעתם של משקאות אנרגיה ומשקאות קלים דומה לזו של שתיית מים, כדאי לחשוב על זה שוב. הם עלולים דווקא להזיק לתפקוד הכליות שלנו ולייבש אותנו

      אילוסטרציה חדר כושר אימון מתעמלת התעמלות משקולות משקולת מנוחה זיעה (ShutterStock)
      אנחנו נעשה לכם ספוילר כבר עכשיו: עדיף שתשתו מים אחרי אימון. אישה נחה לאחר התעמלות (צילום: ShutterStock)

      אחרי אימון אינטנסיבי ומעייף, כל מה שמתחשק זה לגמוע משקה קר וצונן שירווה את הצימאון. הפעילות המאומצת וההזעה המרובה מחייבים החזרת נוזלים לגוף אבל מחקר חדש מגלה שלא כל המשקאות שווים ויש כאלה שעלולים להביא לתוצאה ההפוכה, לגרום להתייבשות ולהפריע לתפקוד הכליות.

      משקאות קלים עשירים בסוכר, ומשקאות אנרגיה מלאים הסוכר ובקפאין, ושני הסוגים הללו עלולים לגרום להשמנת יתר, סוכרת ובעיות לב. כעת חוקרים מאוניברסיטת בופלו בניו יורק בחנו את השפעת צריכת משקאות הקלים על בריאות הכליות במהלך מאמץ פיזי ואחריו, ומחקרם מוסיף סיכון בריאותי לרשימה ההולכת וגדלה של סיבות שיגרמו לכם לוותר עליהם.

      עוד בנושא:
      אפילו משקה אנרגיה אחד עלול לגרום לבעיות לב, בתוך 90 דקות
      זה המשקה שאסור לכם לשתות אחרי אימון
      7 טעויות תזונתיות שאתם עושים אחרי אימון

      משקאות אנרגיה (ShutterStock)
      עלולים לגרום להשמנת יתר, סוכרת וירידה בתפקוד הכליות. משקאות אנרגיה (צילום: ShutterStock)

      כשאנחנו מתאמנים בסביבה חמה, זרימת הדם לכליות מצטמצמת כדי לווסת את לחץ הדם ולשמור מים בגופנו. לרוב, מדובר בתגובה נורמלית שלא אמורה לגרום לנזק. עם זאת, ירידה חדה בזרימת הדם לכליות עלולה לגרום לפגיעה בתפקודן בשל הירידה המתמשכת באספקת החמצן לרקמות.

      מחקרים קודמים הראו שפעילות גופנית, באופן כללי, ובעיקר בטמפרטורות גבוהות יותר, גורמת לפגיעה בתפקוד הכליות. מחקר אחר הצביע על כך שצריכת משקאות קלים שמכילים כמות גבוהה של פרוקטוז הגבירה את הסיכון לפגיעה בכליות בחולדות שעליהן בוצע המחקר.

      החוקרים מניו יורק החליטו לבחון את השפעת החום וצריכת המשקאות הממותקים על 12 משתתפים בריאים שגילם הממוצע היה 24. הם התבקשו להתעמל במשך 30 דקות על הליכון, ולאחר מכן לבצע במשך 15 דקות נוספות שלוש משימות שנועדו לדמות עבודה פיזית באתר חקלאי.

      משקה אנרגיה (ShutterStock)
      אף פעם לא בריא, בטח לא אחרי אימון. מתעמלת שותה משקה אנרגיה (צילום: ShutterStock)

      לאחר 45 דקות של פעילות, המשתתפים נחו במשך 15 דקות. צוות המחקר סיפק לכל משתתף בסוף כל סבב 4 משקאות: מיץ תפוזים, משקה קל עשיר בפרוקטוז, משקה אנרגיה שמכיל קפאין או מים. המשתתפים ביצעו בסך הכל ארבעה מחזורי פעילות. שבוע לאחר מכן, המשתתפים חזרו על שגרת האימון פעם נוספת, כשהפעם שינו החוקרים את סדר שתיית המשקאות - קודם קיבלו מים ורק לבסוף מיץ הדר.

      המדענים מדדו לפני האימון, במהלכו, מיד אחריו ו-24 שעות אחריו מגוון פרמטרים כמו קצב הלב, טמפרטורת הגוף, משקלם ולחץ הדם של הנבדקים. הם בדקו גם רמות גבוהות של מולקולות קריאטינין בדם וסינון גלומרולרי, שמהווים מדדים לבחינת תפקוד הכליות. כצפוי, המשתתפים שצרכו בסוף סדרת האימונים את שני המשקאות הקלים (סבב המחקר השני) הראו ירידה בתפקוד הכליות. היו מיובשים קלות והיו להם רמות גבוהות יותר של וזופרסין (Vasopressin), הורמון המגביר את לחץ הדם.

      לאור התוצאות החוקרים אינם ממליצים על צריכת משקאות קלים במהלך פעילות גופנית או בסביבה חמה. בנוסף, מאחר שמחקר כלל רק מספר קטן של משתתפים הם ממליצים על המשך בחינה של ההשפעות ארוכות הטווח של צריכת משקאות קלים והסיכון ללקות במחלת כליות.