פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זה המשקה שאסור לכם לשתות אחרי אימון

      סיימתם אימון, אתם מזיעים, עייפים וחם לכם. אתם גם יודעים שהגוף איבד הרבה נוזלים ואתם צריכים להחזיר אותם איכשהו. מה עושים? שותים. סבבה, רק אל תשתו את המשקה הזה

      זה המשקה שאסור לכם לשתות אחרי אימון

      בווידאו: כמה דברים שכדאי שתדעו על בירה

      פעילות גופנית עושה טוב לגוף באופן כללי, והיא מומלצת על ידי כל הגורמים המוסמכים כחלק מאורח חיים בריא, אבל יש לה גם מחיר. בתום האימון, הגוף והשרירים זקוקים לזמן התאוששות ומנוחה, ובמיוחד אם מדובר באימונים בעצימות גבוהה שכוללים ריצה, קפיצות, אימוני אינטרוולים או הרמת משקולות שמותירים נזק מסויים בשרירים שלעתים גם גורם לכאב (שרירים דואבים ביום שלאחר האימון? זה זה). ואם האימון נמשך מספיק זמן, אז גם מאגרי האנרגיה בשרירים (גליקוגן) עשויים להתדלדל בעקבות כך.

      וכמובן, כשמתאמנים - מזיעים, והגוף מאבד נוזלים, דבר שמקטין את נפח הדם בגוף. לכן, חשוב לתת לגוף את האפשרות להתאושש כראוי לאחר אימונים וחלק מזה כרוך גם באכילה ושתייה של הדברים הנכונים. מה שתכניסו לגוף עשוי לעזור לתהליכי השיקום שלו או להפריע להם ולהזיק.

      עוד בנושא:
      לפני או אחרי: מתי כדאי לאכול כדי לשרוף יותר שומן באימון?
      מחקר ישראלי מזהיר: התוספים שאתם צורכים בחדר הכושר מסוכנים
      5 משקאות בריאים שכדאי לכם להתחיל לשתות

      גבר שותה משקה איזוטוני לאחר אימון (ShutterStock)
      מה שתכניסו לגוף אחרי האימון יכול לעזור או להזיק להתאוששות. מתאמן שותה משקה איזוטוני (אילוסטרציה: shutterstock)

      אלכוהול משתייך לקטגוריה השנייה, וצריכה שלו לאחר אימון מזיקה לכל ההיבטים של התאוששות הגוף לאחר פעילות מאומצת. אלכוהול מאט את תהליכי ההחלמה בשרירים משום שהוא חוסם את פעולתם של ההורמונים שלוקחים חלק בתהליכים הללו (כמו טסטוסטרון למשל). אם נפצעתם במהלך האימון מומלץ שבעתיים שתמנעו מאלכוהול משום שהוא גורם להרחבת כלי דם ועלול להחמיר נפיחות ובצקת באזור הפציעה.

      תזכורת: זה גם משמין

      לא ברור האם אלכוהול משבש באופן ישיר גם את שיקום מאגרי האנרגיה בשרירים עצמם, אבל מה שכן ידוע הוא שמתאמנים נוטים לאכול פחות דברים מזינים אם הם שותים אלכוהול, מה שבאופן עקיף מאט מאוד את בנייתם מחדש של מאגרי האנרגיה. אם אחת הסיבות שאתם מתאמנים היא כדי לרדת או לשמור על המשקל, זה עוד נימוק נגד שתיית אלכוהול שבאופן כללי נחשב למזון בעל ערך קלורי גבוה וערך תזונתי נמוך.

      יכול להיות שאתם חושבים לעצמם: רגע, אחרי שמתאמנים חשוב לשתות נוזלים, וגם בירה זה נוזלים. אז זה בטח יותר טוב מלא לשתות כלל. האמת היא שאלכוהול הוא חומר משתן שגורם לגוף לאבד נוזלים ומקדם מצבי התייבשות. אז לא, בירה זה לא יותר טוב מכלום. למעשה, זה אפילו נבדק מחקרית ונמצא ששתיית משקה בעל 4 אחוזי אלכוהול לאחר אימון הגבירה את מתן השתן בקרב המתאמנים והגדילה את משך הזמן שנדרש לגופם כדי להחזיר את נפח הדם לקדמותו. כך שלא לשתות כלום זה באמת עדיף במקרה כזה.

      נושא: אישה מתעוררת לאימון (ShutterStock)
      אתם חייבים לישון טוב אם אתם רוצים שהגוף שלכם יתאושש מהאימון. אישה במיטה עם נעלי ספורט (אילוסטרציה: shutterstock)

      שתיית אלכוהול פוגעת גם במשך ובאיכות השינה וזמן השינה הוא זמן קריטי לתהליכי שיקום ותיקון נזקים בגוף, ופגיעה בו מעכבת משמעותית את ההתאוששות מאימון הן במובנים של אנרגיה והן של חוזק השרירים. שלא לדבר על זה שאם תפריזו בשתייה ותסבלו מהנגאובר ביום המחרת אתם בטוח לא תרגישו יותר טוב.

      לאור כל הטיעונים האלה, לא מפתיע שהמכללה האמריקאית לרפואת ספורט ממליצה לספורטאים להמנע כליל משתיית אלכוהול. תחת זאת הם ממליצים לצרוך שילוב של פחמימות, חלבונים ואלקטרוליטים מיד לאחר האימון, על מנת להאיץ ולתמוך בתהליכי השיקום הפיזיולוגיים. משקאות ספורט ואפילו משקה שוקו יכולים לענות על הקריטריונים האלה, אבל גם שילוב של מים ומזונות שמכילים את רכיבי התזונה המצויינים לעיל יעשו את העבודה היטב. עם זאת, חשוב להדגיש ששתיית מים לבדה לא תספק לגוף שלכם את התמיכה הדרושה להשלמת תיקון הנזק בשרירים ובלי אלקטרוליטים לגוף שלכם יהיה קשה לאגור את הנוזלים שהשלמתם.