וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ישראלי מזהיר: התוספים שאתם צורכים בחדר הכושר מסוכנים

17.1.2018 / 13:59

הרבה מאוד מתאמנים בחדרי כושר מצאו את עצמם נוטלים תוספי תזונה, משקאות אנרגיה ואבקות חלבונים לאחר אימון, אבל חוקרים מאוניברסיטת חיפה מזהירים שזה עלול להיות מסוכן

תוספי תזונה למתאמנים. ShutterStock
למה להכניס לגוף משהו שאתם לא בטוחים מה ההשפעה שלו? תוספי תזונה ואבקת חלבון/ShutterStock

כמעט כל מי שמצא את עצמו בחדר כושר בשנים האחרונות שמע על תוספי תזונה, משקאות איזוטוניים ואבקות חלבון. התוספים האלה הפכו להיות חלק כמעט קבוע משגרת האימון, ובחדרי כושר רבים הם מוצגים כך שאי אפשר להתעלם מהם. אבל בעוד שאנשים עובדים על תכניות אימון עם מאמנים שעברו הכשרה בתחום, בכל מה שקשור לתוספים – מרבית האנשים לא טורחים להתייעץ עם איש מקצוע בנושא. וחבל, שכן זה עלול להיות מסוכן.

עוד בנושא:
נמאס לכם להתעמל? זה כנראה בגלל אחת מהסיבות האלה
אזהרת מגע: כך תמנעו מהחיידקים בחדר הכושר
5 תרגילים בחדר הכושר שאתם כנראה עושים לא נכון

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מגלה כי מתאמנים - וגם מאמנים - בחדרי הכושר לא מודעים לסכנות הטמונות בנטילת תוספי תזונה המיועדים לשיפור הישגים ולחיטוב הגוף. "התופעה של שימוש בתוספי תזונת ספורט היא תופעה רווחת בקרב ספורטאים ומאמני ספורט, ואינה עולה בקנה אחד עם עמדת אנשי המקצו,ע שקובעים כי קיים סיכון ממשי בנטילת תוספי תזונה אלה ללא פיקוח והמלצות מתאימות של תזונאים ורופאים", אומרת ד"ר ענת גסר-אדלסבורג מעורכות המחקר.

צעיר מתאמן במכון כושר בעזה. רויטרס
מעגלים פינות במקומות הלא נכונים. צעיר מתאמן בחדר כושר/רויטרס

תוספי תזונה הם מוצרים שמכילים ויטמינים, מינרלים, חומצת אמינו, צמחי תבלין או חומרים אחרים שאינם מזון. הם נמכרים בדרך כלל ללא מרשם רופא, ולכן מרבית האנשים לא יודעים אם הם בטוחים לשימוש ואיך הם בדיוק משפיעים על הגוף. לדברי ד"ר גסר-אדלסבורג ותלמידת המחקר ענבל דרוקר מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, קיימת עליה במספר המשתמשים בתוספי תזונה בקרב מתאמנים בחדרי כושר, וזאת בניגוד להמלצות מומחים ותזונאים העוסקים בתזונת ספורט.

במחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת Journal of the International Society of Sports Nutrition, בדקו החוקרות את העמדות של המתאמנים אל מול אנשי המקצוע בנושא. הן ערכו 20 ראיונות עם מתאמנים בגילאי 18-50 שנוטלים תוספים תזונתיים, ועם 14אנשי מקצוע, בהם 5 מאמנים הנוטלים תוספי תזונה ו-9 תזונאים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

גם אבקת חלבון יכולה להיות מסוכנת

"אנשים בולעים בלי ביקורת, אף אחד לא ראה את בדיקות הדם שלהם, אף אחד לא יודע מה הם אוכלים"

התזונאים שרואיינו במסגרת המחקר הסכימו כולם שצריכה בלתי מבוקרת של תוספי תזונה עלולה להיות מסוכנת. "לדעתי הסיכון עולה על התועלת, כי אנשים בולעים בלי ביקורת, אף אחד לא ראה את בדיקות הדם שלהם, אף אחד לא יודע מה הם אוכלים... בסופו של דבר, גם אבקת חלבון יכולה להיות מסוכנת", אמר אחד הדיאטנים. דיאטנית אחרת אמרה "אני חושבת שהם מצוינים למי שמייצר אותם, ושלנו זה פחות טוב".

סכנה נוספת נובעת מהעבודה שתחום תוספי התזונה אינו מפוקח, ולכן אי אפשר לדעת מה באמת יש בכל מוצר. "אבקות שחלקן מלוכלכות במקרה הרע בסטרואידים ואנאבולים, במקרה הרע יותר בחומרים ביולוגים פעילים שיכולים לגרום לתחלואות", תיאר אחד הדיאטנים במחקר.

מתאמנים אפילו לא חושבים להתייעץ עם רופא

לעומת אנשי המקצוע בתחום התזונה, המתאמנים והמאמנים לא ראו בנטילת התוספים כדבר מסוכן ורובם לא מתייעצים באנשי מקצוע לפני קניית תוספי המזון. עיקר המידע שלהם מגיע מאתרי האינטרנט השונים, מרשתות חברתיות ומחברים, והם אף בוחרים את התוספים על פי קריטריונים שונים לדירוג המידע דוגמת דירוג טוקבקיסטים, אזכורו של המוצר באתרי שיווק שונים, מחירו וכדומה. התייעצות עם בעלי מקצוע כגון רופאים, דיאטנים ואף מאמני כושר כמקור מידע בתחום התוספים בכלל ותוספי תזונת ספורט בפרט נמצא בסדר עדיפות נמוך מאוד אצל המתאמנים.

"מכיוון שקיים חוסר בתקשור הסיכון והעדר רגולציה, המנוצל על ידי משווקי תוספי התזונה יש צורך ברופא ובדיאטנית בכל חדר כושר המוכר תוספי תזונה למאמנים ולמתאמנים", סיכמו החוקרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully