וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו משקה אנרגיה אחד עלול לגרום לבעיות לב, בתוך 90 דקות

11.11.2018 / 12:24

יש מי שכבר הפכו אותו לחלק משגרת הבוקר הקבועה שלהם. אבל פוצצים בסוכר, לא בהכרח יעילים יותר מקפה ועשויים לגרום לכם להרגיש הרבה פחות טוב. הצד האפל של משקאות האנרגיה

פחית משקה אנרגיה. ShutterStock
לפתרונות קסם יש מחיר כבד. פחית משקה אנרגיה/ShutterStock

לילות לבנים ועייפות גדולה מחייבים שליפת תותחים כבדים כמו מנה כפולה של אספרסו או משקה אנרגיה כדי שתוכלו לתפקד בזמן ישיבת סוף הרבעון בעבודה. יש מי שכבר הפכו את הפחית הכחולה לחלק מטקס הבוקר שלהם, אבל מומחים טוענים שכדאי להימנע מההרגל התמים לכאורה הזה. זאת משום שפחית אחת של משקה אנרגיה עשויה להביא בתוך שעה וחצי לכיווץ העורקים ובכך להגביר את הסיכון לחסימות כלי דם שגורמות להתקפי לב ולשבץ.

עוד בנושא:
מקולה עד אספרסו: כמה כוסות יסכנו את הבריאות שלכם?
זו הסיבה שאתם חייבים להתחיל להוסיף קקאו לקפה של הבוקר
זה רק נראה בריא: 6 המשקאות שכדאי להתרחק מהם

צוות החוקרים מאוניברסיטת יוסטון בטקסס רצו לבחון האם משקאות האנרגיה, שהופכים לפופולריים יותר ויותר בקרב צעירים, משפיעים על בריאות הצרכנים לרעה. במיוחד לאור העובדה שבני נוער וילדים נוהגים לשתות משקאות אלה ללא פיקוח או הגבלה. לשם כך, הקפידו החוקרים שכל המתנדבים שהשתתפו במחקרם היו בשנות ה-20 לחייהם, לא מעשנים וללא בעיות בריאותיות קודמות.

כלי דם. ShutterStock
"צמצום שיכול לגרום לפגיעה חדה בתפקוד כלי הדם". כלי דם/ShutterStock

הצוות, בראשותו של ד"ר ג'ון היגינס הוכיח ששילוב המרכיבים במשקה - קפאין, טאורין, סוכר ומרכיבים צמחיים אחרים - עלול להזיק למעטפת העורקים והוורידים של הצרכנים. למרות שהמשקאות מכילים רק 80 מ"ג של קפאין לכל 100 מ"ל, כמות שהיא שוות ערך לשלוש פחיות קולה או לכוס אחת של קפה נמס, לאחר 90 דקות מרגע השתייה כלי הדם של רוב הנבדקים הצטמצמו בצורה ניכרת. "צמצום שיכול לגרום לפגיעה חדה בתפקוד כלי הדם", כתבו החוקרים.

חוץ מהשפעתם של המשקאות על כלי הדם, שתייה של משקה אנרגיה במצב של מיעוט בשתייה (כמו במהלך מסיבה) עלול להשפיע לרעה על רירית הקיבה, להגביר את קצב ההתייבשות על ידי הגברת אובדן הנוזלים בשתן והגברת קצב הלב. בנוסף, תכולת הסוכר הגבוהה במיוחד יכולה להביא לתחושה של "נפילת מתח" ותשישות כשעה לאחר צריכה מוגברת מאוד ממנו.

עוד באותו נושא

המשקה שגורם לבני נוער להפרעות בקצב הלב

לכתבה המלאה
אילוסטרציה מסיבה לילה מועדון ריקודים. ShutterStock
שילוב המרכיבים במשקה הופך אותו למסוכן. מסיבת ריקודים/ShutterStock

המחקר האמריקאי אינו הראשון שמצביע על הקשר של משקאות האנרגיה לבעיות בריאות. מחקרים קודמים הצביעו על כך שהם עשויים לגרום לבעיות לב, במערכת העצבים ובמערכת העיכול. גם מי שסובלים מכאבי ראש ומיגרנות עשויים לסבול בשל צריכת המשקאות. שתייה מוגברת של קפאין, עלולה לגרום לתסמינים של גמילה, מה שעלול להגביר את המיגרנות.

מזיגת משקאות אנרגיה במסיבה. ShutterStock
יותר מאלפיים מקרים של הרעלות בשנה לאחר שתיית משקאות אנרגיה. משקאות אנרגיה מסיבה/ShutterStock

מחקר אחר מצא קשר בין צריכת משקה אנרגיה להתנהגויות לא בריאות אחרות, כגון עישון וצריכה גבוהה של משקאות ממותקים. בין השנים 2007 ל-2014 בארה"ב לבדה חלה קפיצה של 100 אחוזים בכמות הפניות לחדרי מיון כתוצאה מסיבוכים של שתיית משקאות אנרגיה. בממוצע, בשנה אחת בארה"ב נרשמות קרוב ל-2,500 פניות למרכזי הרעלות לאחר שתיית משקאות אנרגיה, ברובן היו מעורבים ילדים.

כתוצאה מסיבוכים אלה במדינות כמו בריטניה, ארה"ב וקנדה יש כבר מי שקוראים לאסור או להגביל את מכירת המשקאות לצעירים ולילדים. כך למשל האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ממליצה לאסור עליהם לשתות משקאות אלה באופן מוחלט בשל הנזק המשמעותי שהם גורמים למערכת העצבים בגילאים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully