וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצב הזה נדיר, אבל הוא מסכן מאוד את חייהן של יולדות

ד"ר ליאור קשאני ליגומסקי, מאמר אורח

23.1.2019 / 7:31

זה קורה באחד עד שני מקרים ל-100 אלף לידות בלבד, אבל כשזה קורה זה מסוכן מאוד והסיכוי לשרוד את זה בבריאות שלמה לא מספיק גבוה. ד"ר ליאור קשאני ליגומסקי מסבירה הכל על תסחיף מי שפיר

ניתוח קיסרי. ShutterStock
גורם סיכון לתסחיף מי שפיר. ניתוח קיסרי/ShutterStock

המצב הזה הוא הפחד הגדול ביותר של כל אישה הרה, אף שלא רבות יודעות ממה הוא נגרם ומהם דרכי הטיפול בו. תסחיף מי שפיר, באנגלית Amniotic fluid embolism syndrome או AFES, הוא אירוע חמור ומסוכן מאוד לאם וגם לעובר, אך חשוב להבהיר כי מדובר באירוע נדיר במיוחד.

תסחיף מי שפיר מתרחש כאשר נוזל מי השפיר, שעשיר בחומרים ממקור עוברי כמו חלבונים, תאים ועוד, חודר למחזור הדם של האם ומעורר אצלה תגובה רב מערכתית. לפי הספרות הרפואית ישנם 1-2 מקרים כאלה ל-100 אלף לידות, אך חשוב לציין כי מחקרים שונים מדווחים על מספרים אחרים, וישנם מחקרים שמצביעים על שכיחות נמוכה עוד יותר .

עוד בנושא:
מה זה היפנובירת'ינג ולמה מייגן מרקל רוצה ללדת ככה?
נשים לא יולדות באותה צורה אז למה חוקרים עדיין חושבים שכן?
לידות מעלות את הסיכון של נשים לחלות במחלות לב ושבץ

מהם גורמי הסיכון לתסחיף מי שפיר?

1. ניתוח קיסרי או לידה מכשירנית (ואקום, מלקחיים)

2. לידה מהירה (לידה ממושכת, מנגד, אינה מהווה גורם סיכון)

3. כאשר גיל האם מעל 35

4. שיליה חודרנית (שיליה שחודרת את שכבות הרחם) או הפרדות שיליה

5. אישה שעברה מעל 5 לידות

6. רעלת הריון

7. קרע של הרחם

8. ריבוי מי שפיר

מהם הסימנים לתסמונת תסחיף מי השפיר?

בכ-90 אחוזים מהמקרים התסמונת מתרחשת בזמן הלידה או מיד לאחר הלידה. קיימים דיווחים נדירים על הופעת התסמונת 48 שעות לאחר הלידה או בעקבות הפלה בשליש הראשון או השני, לאחר דיקור מי שפיר וטראומה.

התסמינים הקליניים של תסחיף מי שפיר אצל יולדת הם מצוקה נשימתית עד כיחלון, לחץ דם נמוך, הפרעת קרישה ודימום מוגבר, אי ספיקה לבבית עד דום לב, הלם כתוצאה מאובדן דם, שינויים במצב ההכרה ופרכוסים. האבחון בתסחיף מי שפיר נעשה על פי התסמינים הקליניים ולאחר שלילת סיבות אחרות לקריסה רב מערכתית.

עוד באותו נושא

הריון ולידה מעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד ב-80 אחוזים

לכתבה המלאה

האם אפשר לטפל בתסחיף מי שפיר?

הטיפול בתסחיף מי שפיר דורש צוות רב תחומי מיומן. על הצוות הרפואי לפעול במהירות על מנת לייצב את מצבה של האישה, להנשים אותה במידת הצורך, לתמוך במערכת הלב וכלי הדם כדי לשמור על אספקת דם לאם ולעובר, וכמובן - ליילד במהירות את העובר.

למרבה הצער, תסחיף מי השפיר הוא אחד הגורמים המובילים לתמותה אימהית סביב הלידה. בספרות הרפואית מדווח כי הוא הגורם לכ-10 אחוזים מכל מקרי המוות של אמהות במדינות המפותחות.

אילוסטרציה. ShutterStock
חייבים לפעול במהירות. לידה/ShutterStock

דיווחים ישנים בדרך כלל מצביעים על שיעור תמותה אמהית של 90 אחוזים במקרה של תסחיף כזה, אך נתונים חדשים יותר מדווחים על פחות מ-50 אחוזים של מקרים שמסתיימים במות האם. עם זאת, למרות הרושם לשיפור באחוזי התמותה בשנים האחרונות, כ-85 אחוזים מהנשים ששרדו תסחיף מי שפיר סובלות מפגיעה נירולוגית משמעותית עקב ירידה באספקת הדם למוח.

גם התוצאות אצל ילודים אינן מעודדות. שיעור התמותה מוערך בין 20 ל-60 אחוזים, ועד 50 אחוזים מהנותרים בחיים סובלים מנזק נוירולוגי.

בעוד ישנם מקרים בודדים של הריון מוצלח לאחר תסחיף מי שפיר, הסיכון להישנות אינו ידוע, מכיוון שלא דווח על מקרה חוזר של תסחיף מי שפיר.

ד"ר ליאור קשאני ליגומסקי היא גניקולוגית באגף נשים בבית החולים "מעייני הישועה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully