וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידות מעלות את הסיכון של נשים לחלות במחלות לב ושבץ

23.12.2018 / 0:00

מחקר חדש מספק סיבה נוספת לנשים לאחר לידה להמשיך לשמור על אורח חיים בריא, לא רק בזמן ההריון, אלא גם הרבה אחרי שהתינוק התבגר. זאת בשל העובדה שלידות עלולות לסכן את בריאות הלב שלהן ולהגדיל את הסיכון לשבץ שנים רבות אחר כך

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
כל לידה מעלה ב-14% את הסיכוי לחלות במחלות לב וללקות בשבץ שנים רבות אחריה. אישה בחדר לידה/ShutterStock

אין עוררין על כך שהריון עלול לשבש חלק ממנגנוני הגוף ולגרום לעליה במשקל, לשינוי ברמות ההורמונים או בתפקוד הלבלב. כעת מתברר שגם לידות עלולות לסכן את בריאות האישה שנים רבות אחרי שהתינוק התבגר. את המסקנות המדאיגות האלה חושף מחקר מקיף שהסתמך על נתונים אודות יותר מ-3 מיליון נשים.

צוות חוקרים מאוניברסיטת ווהאן מסין טוענים שנשים שעברו לידה היו בסיכון גבוה יותר ב-14 אחוזים ללקות בהתקף לב או לעבור שבץ מספר שנים לאחריה. התוצאות הצביעו על כך שכל לידה מעלה את הסיכון של האישה לפתח מחלת לב ב-4 אחוזים נוספים ללא קשר לעודף משקל, עישון, תחלואה בסוכרת או לחץ דם גבוה. 150,512 נשים מתוך כלל הנבדקות חלו במחלות לב או לקו בשבץ בתוך 6 ועד 52 שנים מהיום בו ילדו לראשונה.

עוד בנושא:
איך מצב הבריאות שלכן לפני הכניסה להריון משפיע על בריאות הילד
10 דברים שלא ידעת שקורים לגוף שלך בזמן הריון
אמא, למה יש לך אף כל כך גדול? הריון ולידה משנים את הפנים לצמיתות

אישה מניחה ידיים על הלב. ShutterStock
הסכנה אורבת לכל אישה, ללא קשר להרגלי העישון והתזונה שלה. אישה חשה כאב בליבה/ShutterStock

בנוסף, ציינו החוקרים שנשים מדרום אסיה, אפריקה או ממוצא קריבי מצויות בסיכון גבוה יותר לחלות במחלת קרדיו-וסקולריות. עם זאת, מודים החוקרים שחלק גדול מהמחקרים עליהם התבססו לא התייחסו לגורמים כמו עישון, השמנת יתר וחוסר פעילות גופנית, שמהווים גורמים מובילים למחלות לב ועל כן יש לקחת בערבון מוגבל את המסקנות.

"נשים צריכות לדעת שלידות עלולות להעלות את הסיכוי למחלות לב או שבץ, והריונות נוספים עשויים להיות מסוכנים יותר ויותר", אמר אחד החוקרים ד"ר דונגמינג וואנג, המתמחה בבריאות הציבור, "החדשות הטובות הן שיש הרבה דרכים בהן נשים יכולות למנוע מחלות לב וכלי דם. הריון הוא זמן טוב להיפטר מהרגלי חיים רעים. כדאי להפסיק לעשן, להתעמל על בסיס קבוע, לאכול מזון בריא ולשמור על המשקל". החוקר ממליץ להמשיך לשמור על הרגלים חיוביים אלה כדי למנוע השמנה בטנית ולמנוע חסימת עורקי דם.

עוד באותו נושא

נשים שסבלו מרעלת הריון בסיכון מוגבר לחלות בדמנציה

לכתבה המלאה
אישה בהריון. ShutterStock
כל הריון נוסף מגדיל את הסיכון לחלות ב-4% אחוזים נוספים. אישה בהריון/ShutterStock

יש לציין שלא מדובר במחקר ראשון שקובע שנשים עם ילדים מצויות בסיכון מוגבר לתחלואה מסוגים שונים, מחקרי עבר גילו שלידות מעלות מעט את הסיכון לחלות בסרטן השחלות והרחם ובסוגי סרטן נוספים. בתחילת החודש חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה בארה"ב והמכון לחקר הסרטן בלונדון טענו שסיכוייהן של נשים שעברו לידה לחלות בסרטן השד גבוה ב-80 אחוזים לעומת נשים ללא ילדים. הממצאים המדאיגים עלו בסקירה מקיפה שערכו חוקרים שכללה כמעט מיליון נשים החל משנות ה-30 ועד לשנות ה-50 לחייהן מרחבי העולם.

מסקנות מחקר נוסף שבוצע באוניברסיטת ג'ורג' מייסון בווירג'יניה ופורסם מוקדם יותר השנה העלו שנשים שילדו ילדים מזדקנות מהר יותר מבנות גילן שלא ילדו, לפחות ברמת הזדקנות התא, בהשפעה ששוות ערך ל-11 שנות הזדקנות ביולוגית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully