וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים לא יולדות באותה צורה אז למה חוקרים עדיין חושבים שכן?

28.10.2018 / 6:51

עולם הרפואה לא שונה מתחומים אחרים, תיאוריות אבולוציוניות מושפעות גם הן מהבדלים תרבותיים וטעויות היסטוריות. מחקר חדש מגלה למה גניקולוגים ורופאים טועים לחשוב שהמבנה האנטומי של כל הנשים זהה ומצא עובדות מעניינות על האגן הנשי

עצמות אגן של שלדי נשים מאזורים גיאוגרפיים שונים בעולם ממחישות את ההבדל בצורת תעלת הלידה בין אוכלוסיות שונות. Lia Betti, אתר רשמי
למעלה: תעלת לידה רחבה ואליפטית יותר, למטה: תעלת לידה עגולה ועמוקה יותר/אתר רשמי, Lia Betti

זה לא סוד שאין שתי לידות זהות וכל אישה נבדלת מחברתה בהעדפותיה, בגנטיקה ובמבנה האנטומי. אבל משום מה הספרות המדעית הפכה את הפיזיולוגיה הנשית למקשה אחת. מחקר חדש מצביע על כך שהדרך שבה תינוקות מגיעים לעולם מגוונת ומורכבת הרבה יותר ממה שהספרות המקצועית פעלה לפיו עד כה.

ניתוח של מאות שלדי נשים מרחבי העולם שמתוארכים משנת 2000 לפני הספירה ועד לעת המודרנית מראה מגוון גדול יותר של תעלות לידה, הרבה יותר ממה שמדענים חקרו עד כה. צוות החוקרות מאוניברסיטאות רוהמפטון וקיימברידג' בבריטניה סבורות שעולם הרפואה המודרני החמיץ את ההבדלים המשמעותיים הללו בשל ההתמקדות ההיסטורית רק במודל גוף אחד.

עוד בנושא:
אגן צר, ראש גדול: כך ניתוחים קיסריים משנים את האבולוציה
לידה בניתוח קיסרי מעלה את הסיכון של התינוק לסבול מאלרגיה
זו התנוחה הטובה ביותר להיות בה כשאתן יולדות לראשונה

אישה בהריון באמבטיה. ShutterStock
תעלת הלידה שלך שונה מזו של חברתך, אז למה שתלדו באותה הצורה? אישה הריונית באמבטיה/ShutterStock

"תהליך ההכשרה של רופא מיילד מבוסס רק על מודל האגן של נשים אירופאיות", הסבירה האנתרופולוגית ליה בטי מאוניברסיטת רוהמפטון שבבריטניה, "אבל צורת האגן הטיפוסית ודפוסי הלידה האופייניים יכולים להיות שונים מאוד בין אוכלוסיות ונראה שיש צורך לעדכנם, במיוחד בחברה אתנית מגוונת".

האנתרופולוגית בטי וחוקרת האבולוציה אנדריאה מאניקה מאוניברסיטת קיימברידג' חקרו את מבנה האגן של 348 שלדי נשים שמקורן ב-24 אוכלוסיות, מיבשות שונות ומתוארכות מימי קדם ועד לעת המודרנית. באופן מסורתי, המדע אמור היה להשתמש בשלדים כאלה כדי לספק ראיה רחבה של דפוסי הלידה אך הדבר לא קרה.

עוד באותו נושא

13 דברים שאת מתה לדעת על לידה, אבל מפחדת לשאול

לכתבה המלאה
צילום רנטגן של עצמות אגן של אישה. ShutterStock
האירופאיות מתאפיינות בתעלת לידה מפותלת, האפריקאיות בתעלה עמוקה והאסיאתיות נמצאות אי שם באמצע. צילום אגן של אישה/ShutterStock

התפיסה הרווחת עד כה בתחום הגניקולוגיה הייתה שצורת האגן הנשי מייצגת התפתחות אבולוציונית שמנסה לאזן שני לחצים מתחרים: הצורך ללכת זקופה על שתי רגליים, והצורך ללדת תינוקות עם גולגולות גדולות. במשך עשרות שנים רופאים הניחו שתינוקות חייבים להסתובב כדי שיוכלו לעבור בתעלת הלידה.

"ההנחה הזו הייתה רלוונטית רק לנשים אירופאיות, שיש להן תעלה מפותלת במיוחד", הסבירה החוקרת בטי, "דפוס לידה שונה מזה של נשים אירופיות יכול להיות נורמלי לחלוטין עבור אוכלוסיות אחרות".

שלדים שנבדקו על ידי החוקרות מוכיחים שתעלות האגן מעוצבות בצורה שונה בחלקים שונים של העולם, עובדה שיכולה לשנות מקצה לקצה את הדרך שבה חוקרים ראו את האנטומיה הנשית עד כה. למעשה, החוקרות הבריטיות מציעות עדות לאבולוציה אחרת מזו של תיאוריית "הברירה הטבעית".

אישה בחדר לידה. ShutterStock
"דפוס לידה שונה מזה של נשים אירופיות יכול להיות נורמלי לחלוטין עבור אוכלוסיות אחרות". אישה בחדר לידה/ShutterStock

"הנרטיב הקלאסי רואה את תעלת הלידה כפשרה בין האגן הצר והקטן, לבין תעלת לידה רחבה ופתלתלה וכעת ברור שזה לא נכון", הסבירו החוקרות. לטענתן נשים מדרום אפריקה בעלות תעלות לידה עמוקות יותר, נשות אוכלוסיית הילידים האמריקנים מתאפיינות בתעלות רחבות יותר, אוכלוסיות אסיה, האיחוד האירופי וצפון אפריקה נמצאות אי שם באמצע, ואוכלוסיות מאזורים קרים יותר מאופיינות בתעלות בצורה אליפטית.

הסיבה לשינויים במבנה האגן ותעלות הלידה נעוץ לדעת החוקרות בתהליך אקראי של סחף גנטי שהתרחש ככל שהאוכלוסייה האנושית התרחקה מאפריקה והקימה יבשות חדשות. הגיוון בתעלות הלך והצטמצם ככל שהאוכלוסיות המודרניות התרחקו מאפריקה. ממצאי המחקר מוכיחים שכמו בתחומי חיים אחרים, גם האופן שבו תאוריות מדעיות מתגבשות נובע לפעמים ממשתנים לא מדעיים בעליל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully