וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חשיפה לפלסטיק בהריון גורמת לעיכוב שפתי?

ד"ר אביעד הדר, זווית

9.1.2019 / 7:31

האם חשיפה במהלך הריון לפתלטים שנמצאים במוצרי פלסטיק רבים עלולה לגרום לעיכוב בהתפתחות שפה בקרב ילדים? מחקר חדש חושף קשר מטריד בין השניים. האם באמת יש דרך למנוע מילדינו להיחשף לחומרים אלה?

אישה בהריון. ShutterStock
פתלטים מסתתרים בכלים ומוצרים רבים שמשמשים אותנו ביומיום. אישה בהריון מבשלת/ShutterStock

במרפאת הילדים בבאר שבע יושבים שלושה מבוגרים ומדברים על עידו (שם בדוי), ילד מתוק כמעט בן שלוש שנמצא עכשיו בגן. עידו מתעכב בהתפתחות השפה שלו. על פי האבחון האחרון שעבר, הוא זקוק להתערבות מהירה של קלינאי תקשורת, אבל לרוע מזלו התור הפנוי הבא בבאר שבע הוא בעוד 10 חודשים ואפילו במרפאה פרטית לא ניתן להשיג תור באזור. התסכול בחדר הקטן במרפאה מורגש מקיר לקיר.

לאחרונה פורסם מחקר מקיף בכתב עת המדעי המוביל JAMA שטוען כי "חשיפה לפתלטים בזמן ההריון קשורה בעיכוב התפתחות שפה בילדים". האם עידו הוא אחד מאלה שנחשפו לפתלטים כשהיה בבטן אמו? והאם באמת יש לנו דרך לצמצם מראש את הסיכון לתופעות כמו עיכוב בהתפתחות השפה בילדים? במצבים הקשים של התמודדות עם בעיה רפואית מול מערכת עם משאבים מוגבלים אי אפשר שלא לשאול את עצמנו שוב ושוב - האם אפשר היה למנוע את המצב הזה מראש?

עוד בנושא:
מטריד: החומר המסוכן הזה מתחבא במלח שלכם
עכשיו זה רשמי: אנחנו אוכלים ושותים פלסטיק מבלי לשים לב
כימיקלים בשמפו עלולים להקדים את ההתפתחות המינית של הבת שלך

חשיפה מסוכנת לפתלטים

פתלטים, או ליתר דיוק פתלטים אסטריים, הם קבוצת כימיקלים מעשי ידי אדם שפותחו במאה השנים האחרונות לשימוש בתעשיית ייצור הפלסטיקים, הממיסים ומוצרי הטיפוח. הם משמשים לריכוך והעלאת גמישות החומרים הפלסטיים. "לצערנו, הפתלטים נמצאים היום במוצרי צריכה רבים, וקשה מאוד לא להיחשף אליהם כלל", מסבירה ד"ר חגית אולונבסקי, מומחית לניהול סיכוני בריאות וסביבה ומנהלת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא. "דרכי החשיפה העיקריות של נשים הרות בישראל הן אכילת מזון שארוז בפלסטיק, ובכלל זה גם מזון מהיר, שימוש במוצרי איפור וטיפוח, וחשיפה למוצרי פלסטיק חדשים או באיכות נמוכה".

פעוט הולך. ShutterStock
אם האם נחשפה במהלך ההריון לפלסטיק הסיכון לעיכוב בהתפתחות השפה אצל הילד עלול לעלות בכ-25 עד 40 אחוזים/ShutterStock

חשיפה טרום לידתית לפתלטים קשורה למגוון סוגי מחלות, שיבושים בפעילות תאי הגוף ומערכות הגוף השונות ופגיעות נוירו-התפתחותיות, אך מעט ידוע על קשר ספציפי בין חשיפה זו לבין אחד מהפונקציות הקוגניטיביות החשובות ביותר: התפתחות השפה. קבוצת חוקרים, רופאי ילדים ופסיכיאטרים ממספר מוסדות מחקר מובילים בארצות הברית ובשבדיה ניסו לבחון את הקשר בין חשיפת לפתלטים במהלך ההריון לבין התפתחות השפה אצל ילדים בשני מחקרי מעקב ארוכי טווח על נשים בהריון.

מעקב אחר 1,300 נשים בהריון

הנתונים למחקר זה התקבלו ממרפאות טרום לידתיות בכל רחבי מחוז ורמלנד בשוודיה ומארבעה מרכזים רפואיים נוספים בארה"ב. המשתתפות במחקרים, כ-1,300 במספרן, היו נשים בריאות הנמצאות בטרימסטר הראשון של ההיריון. מהנשים נלקחו נתונים מלאים על רמות המטבוליטים של פתלטים בשתן, עיכוב השפה אצל הילדים ונתונים דמוגרפיים נוספים.

החוקרים נתנו לאמהות שהשתתפו במחקר להשלים שאלון למעקב אחר התפתחות השפה (מספר המילים שילדיהן יכלו להבין או להשתמש בהן כאשר היו כבני שלוש). ילדים שהבינו 50 מילים או פחות הוגדרו כבעלי עיכוב בהתפתחות השפה.

קופסאות פלסטיק מלאות באוכל. ShutterStock
כדאי להימנע משימוש בכלי פלסטיק מחוממים וממזון מהיר. כלי אחסון מפלסטיק/ShutterStock

בניתוחים הסטטיסטיים של כמות המטבוליטים של פתלטים (חומרי הפירוק שלהם בגוף) בשתן, שנמדדו בזמן ההיריון, נמצאה התאמה מובהקת סטטיסטית בין החשיפה לפתלטים לבין עיכוב השפה בשתי הקבוצות. החוקרים ביצעו ניתוח סטטיסטי נוסף, שבו נוטרלה השפעתם של גורמים אחרים למעט החשיפה לפתלטים שעלולים להשפיע על התפתחות השפה. בניתוח זה נמצא שעם כל הכפלה בריכוז הפתלטים הנמצאים בשתן של האם ההרה, הסיכון לעיכוב בהתפתחות השפה אצל הילד עלול לעלות בכ-25 עד 40 אחוזים.

ממצאים סותרים

הנזקים של חשיפה למינונים גבוהים של פתלטים מוכרים וידועים. עם זאת, בעולם המודרני כמעט ולא ניתן להימנע לחלוטין מחשיפה אליהם, משום שהם נמצאים במוצרים רבים. יתרה מזאת, רק לעתים רחוקות תופיע המילה "פתלטים" על תווית מוצרים (פרט למקרים בהם נכתב "ללא פתלטים", כמובן). ואכן, ממצאי סקר ישראלי של ניטור ביולוגי שנעשה על ידי משרד הבריאות על כ-250 מבוגרים, מראים כי ב-92 אחוזים מהנבדקים נמצאו כל סוגי המטבוליטים של פתלטים שנבדקו במחקר.

"כולנו חשופים לרמה מסוימת של פתלטים והמצב בישראל ככל הנראה לא שונה ממדינות מפותחות אחרות כמו אלו בהן בוצעו המחקרים. אמנם התקנים הרלוונטיים לחשיפה למזהמים ממזון בישראל לא מגנים, לדעתי, בצורה מספקת על האוכלוסיות הרגישות, ובכלל זה נשים בהריון וילדים", אומרת אולנובסקי, "אבל בכל זאת אני ממליצה לרכוש מוצרי פלסטיק רק מאיכות טובה ולהימנע מהזמנה ישירה באינטרנט מסין - המוצרים הללו לא מפוקחים ולא נבדקים".

תינוק. ShutterStock
רצוי להימנע מהזמנת מוצרי פלסטיק לא מפוקחים. תינוק משחק עם אביו/ShutterStock

חשוב להבין את המחקר השבדי-אמריקאי בהקשר של מחקרים קודמים בתחום. מצד אחד, החוקרים אכן מצאו סיכוי גבוה יותר לעיכוב בהתפתחות שפתית בקרב יילודים לאימהות שנחשפו לפתלטים במינונים הנמצאים בסביבה מודרנית. אך מצד שני, בקרב מדגם דומה של נשים במחקר מדנמרק שפורסם אשתקד לא נמצא קשר כזה. על כל פנים, נזקי הפתלטים לבריאות ידועים ובין אם הנזק קשור בהתפתחות השפה או לא בהחלט יש צורך לצמצם את החשיפה של נשים בהריון.

איך מפחיתים חשיפה למזהמים?

לפני כמה שבועות קיימה אולנובסקי מפגש פתוח, שסקר את המידע הקיים כיום בנוגע לשימוש בכלי פלסטיק לאחסון, חימום והגשת מזון, וכלל גם המלצות מעשיות להפחתת החשיפה למזהמים הללו בישראל.

"ניתן להפחית את החשיפה גם באמצעות שימוש במוצרי טיפוח ואיפור מאיכות טובה בלבד, הפחתה משמעותית בצריכת מזון מהיר, והימנעות משימוש בכלי פלסטיק שבאו במגע עם מזון חם. אם מקפידים על הנחיות אלו, ניתן לצמצם את החשיפה - דבר החשוב במיוחד לנשים בגיל הפריון ובהריון, וגם לפעוטות", מסכמת אולנובסקי.

אין ספק כי יש לצמצם חשיפה לחומרים אלו במיוחד בזמן הריון ותוצאות המחקר המקיף מצריכות בדיקה מעמיקה נוספת על הקשר של פתלטים עם עיכוב השפה. עידו בן השלוש כבר סובל מעיכוב בהתפתחות השפה וצריך לחכות לתור לקלינאית תקשורת בבאר שבע, אך ייתכן ויש לנו עוד דרך, אחת מיני רבות, להפחית, אפילו במעט, את מספר הילדים שיסבלו מקשיים אלו בעתיד.

הכתבה הוכנה על ידי זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully