וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: אנחנו אוכלים ושותים פלסטיק מבלי לשים לב

25.10.2018 / 14:57

חלקיקי פלסטיק זעירים חודרים לגופכם בגלל המזון והשתייה שאתם צורכים ואפילו דרך האוויר שאתם נושמים. האם אפשר באמת לחמוק מהחומר המסוכן הזה? מחקר חדש מגלה את האמת המטרידה

איש אוכל מקופסת פלסטיק. ShutterStock
פלסטיק, אי אפשר לחמוק ממנו. גבר אוכל מזון מקופסאות פלסטיק/ShutterStock

אחרי שגילינו שחלקיקי פלסטיק זעירים נמצאים במלח, עכשיו נראה שמוצרי מזון נוספים מכילים פלסטיק מסוכן שחודר למחזור הדם שלנו. חוקרים מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי של וינה והסוכנות האוסטרית לאיכות הסביבה בחנו נחקרים ממדינות ברחבי העולם, כמו למשל פינלנד, איטליה, יפן, הולנד, פולין, רוסיה, בריטניה ואוסטריה כדי להעריך את כמות הפלסטיק שאנו אוכלים ושותים מדי יום.

נקודת המוצא של החוקרים הייתה שחלקיקים מיקרופלסטיים קטנים ביותר מסוגלים להיכנס לזרם הדם ולכן הורו לכל אחד מהמשתתפים לערוך יומן מזון במשך שבוע ואספו גם דגימות צואה. התוצאות היו מבהילות במיוחד. כל דגימה הכילה נוכחות של תשעה סוגי פלסטיק שונים. הפלסטיק הנפוץ ביותר היו פוליפרופילן ופוליאתילן, שניהם נמצאים בדרך כלל באריזות מזון ומשקאות.

עוד בנושא:
למה מילוי מחדש של בקבוקי פלסטיק הוא כל כך גרוע?
הטעות הנפוצה שאנשים עושים כשהם מחממים אוכל במיקרוגל
8 דברים מטונפים שאתם חייבים להעיף מהמטבח שלכם

ילדה בכובע, משקפי שמש וטוניקה שותה מים מבקבוק פלסטיק. ShutterStock
האם גם אתם שותים נוזלים בעיקר מבקבוקי פלסטיק? ילדה שותה מים מבקבוק פלסטיק/ShutterStock

החוקרים לא ציפו למצוא כל כך הרבה עקבות של פלסטיק בכל דגימה והעריכו שמקור הזיהום הוא מים מבקבוקי פלסטיק או בשל צריכת דגים. זאת, משום שהיומנים הראו שכל המשתתפים אכלו מזון שנעטף בפלסטיק או ששתו נוזלים מבקבוקי פלסטיק. אף אחד מהמשתתפים לא היה צמחוני ורוב הנבדקים אכלו דגים.

מדובר במחקר ראשון שמוכיח למעשה את מה שחששנו מפניו. עד כה רוב המחקרים התמקדו בזיהום שגורם הפלסטיק בטבע, אך המחקר החדש מוכיח שגם בני האדם צורכים באופן לא מודע פלסטיק, כשחתיכות זעירות ממנו מצטברות בגופם. "פלסטיק מגיע בסופו של דבר למעיים האנושיים ומשפיע במיוחד על חולים עם מחלות במערכת העיכול" מסביר החוקר הראשי בצוות ד"ר פיליפ שאבל, "כעת יש בידינו ראיות ראשונות שמוכיחות את הימצאותם של חלקיקי פלסטיק בקרב בני אדם, אנחנו זקוקים למחקרים נוספים כדי להבין כיצד זה משפיע על בריאותם".

עוד באותו נושא

האם זיהום אוויר מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד?

לכתבה המלאה
קופסאות פלסטיק מלאות באוכל. ShutterStock
חלקיקים מיקרופלסטיים חודרים לגופנו דרך אריזות המזון, הבגדים ואפילו דרך האוויר שאנו נושמים. קופסאות אוכל מפלסטיק/ShutterStock

החלקיקים המיקרופלסטיים הקטנים ביותר מסוגלים להיכנס למערכת הדם, למערכת הלימפה ואף להגיע לכבד. חוקרים נוספים מתריעים מפני הסכנה שלא ניתן לחמוק ממנה. "אנשים לא יכולים להימנע מאכילה, שתייה ונשימה של חלקיקי פלסטיק שגורם להשפעות מזיקות. כל אלה מגדילים את הסיכון לחלות בזיהומים חיידקיים, לחדירת כימיקלים מזיקים לגוף, לשיבוש פעילות מערכת העיכול ולהשפעה על המערכת החיסונית.

חוקרים מעריכים שכמעט חמישה אחוזים מהפלסטיק שמיוצר בתעשיית המזון ימצא את דרכו בסופו של דבר לים, שם הוא נצרך על ידי דגים ויצורים ימיים אחרים. אבל גם אם אתם לא חובבים מזון שמקורו בים, מחקרים אחרים הוכיחו שאנחנו נושמים חלקיקי פלסטיק זעירים גם דרך האוויר.

פסולת ימית פלסטיק. ShutterStock
אריזות הפלסטיק שלא תמחזרו יגיעו כנראה לאוכל בצלחת שלכם אחרי שהן יזהמו את הים. פסולת בים/ShutterStock

פלסטיק מצוי בכל מקום. הוא נמצא במי ברז, באריגים ובגדים, באריזות מזון ושתייה, כשהוא משתחרר לאוויר באמצעות מכשירי חשמל כמו מייבש כביסה ומתפשט באוקיינוס כשפסולת שלא מגיעה למחזור חודרת למערכות אקולוגיות ימיות. "תעשיית הפלסטיק העולמית צריכה לקחת בחשבון את כמות הזיהום שנגרם ממנו", הוסיף ד"ר שאבל בכנס גסטרואנטרולוגיה שנערך בווינה, "המחיר יהיה יקר יותר אם האנושות לא תשנה את המצב הנוכחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully