וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כימיקלים בשמפו עלולים להקדים את ההתפתחות המינית של הבת שלך

9.12.2018 / 14:26

אם חשבתם שההתבגרות המוקדמת של בנות ובנים נגרמת בעיקר בגלל מזון מתועש או חשיפה מוקדמת מדי לתכנים לא ראויים, כדאי שתעברו קודם בחדר האמבטיה. מחקר חדש מגלה שכימיקלים שמצויים בסבון שלכם עלולים להקדים את הגיל שבו בנות מגיעות לגיל ההתבגרות

ערימת איפור. ofra cosmetics usa, ShutterStock
חומרי שימור וכימיקלים בתכשירי האיפור שלך יכולים להשפיע גם על הבגרות המינית של הבת שלך. מוצרי איפור/ShutterStock, ofra cosmetics usa

חוקרים סבורים שהדור הנוכחי סובל מבעיה מטרידה במיוחד: הוא מגיע מוקדם מדי לבגרות מינית. יכול להיות שהתופעה נובעת מעודף הורמונים שמצויים במזון מתועש, מים מזוהמים או שינוי אקלים. מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Human Reproduction מחזק את האפשרות לפיה כימיקלים בהם עושים שימוש במוצרי טואלטיקה יומיומיים כמו שמפו, סבונים ואיפור עלולים להקדים מאוד את הגיל שבו בנות מגיעות לגיל ההתבגרות, מפתחות שדיים, מצמיחות שיער ערווה ומקבלות וסת.

צוות מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה עקב במשך 13 שנים אחר קבוצת נשים הרות והילדים שנולדו להן. הם נהגו לבדוק את נוכחותם של חומרים כימיים בדגימות השתן של המשתתפות והמשתתפים והשפעתם. הממצאים הצביעו על כך שנערות החלו את גיל ההתבגרות מוקדם יותר, אם אמן נחשפה לחומרים כימיים בזמן הריונה.

עוד בנושא:
איך מדברים עם ילדים על מין, ובאיזה גיל מתחילים
למה אתם חייבים לדבר עם הילדים שלכם על מיניות בגיל מוקדם?
למה הקול של בנים משתנה בגיל ההתבגרות?

ילדות משחקות במגרש ספורט. ShutterStock
בעשורים האחרונים גיל ההתבגרות ממשיך לרדת והגיע כבר לגיל 9. ילדות רצות/ShutterStock

הדגש במחקר הושם על שלושה סוגים עיקריים של כימיקלים שעשויים להפריע למערכת האנדוקרינית שמייצרת הורמונים בגוף: פתאלאטים (phthalates) שתפקידם להוסיף גמישות ורכות במוצרי פלסטיק, מזון, מכשור רפואי וטואלטיקה; פראבנים (parabens) שמשמשים כחומרים משמרים בתעשיית הקוסמטיקה; ופנולים (phenols) שמשמשים כחומר חיטוי בסבונים.

ניתוח תוצאות הדגימות העלה שנשים שדגימות השתן שלהן בזמן ההריון הכילו ריכוזים גבוהים יותר של פתלטים הולידו בנות שהצמיחו שיער ערווה מוקדם יותר לעומת בנות שנולדו לנשים עם ריכוזים נמוכים של החומר הכימי בשתן שלהן. נשים בעלות ריכוז גבוה של פנולים בשתן במהלך ההריון הולידו בנות שקיבלו וסת בגיל מוקדם יותר לעומת ילדות אחרות. כשהחוקרים בחנו את השפעת הכימיקלים על הנערות עצמן הם מצאו שילדות שנחשפו לכמות גבוהה של פרבנים החלו כבר בגיל 9 להרגיש שינויים שאופייניים לגיל ההתבגרות עם הופעת וסת, שיעור באיברי המין וצמיחת שדיים.

עוד באותו נושא

המשקה שגורם לבני נוער להפרעות בקצב הלב

לכתבה המלאה
מברשת שיניים ותמרוקים בחדר אמבטיה. ShutterStock
לפני שתאשימו את הטלוויזיה בהתבגרות המוקדמת שלהם, כדאי שתכנסו קודם דווקא לחדר האמבטיה. טואלטיקה במקלחת/ShutterStock

"כל שינוי קטן בתהליך הבגרות המינית עלול להגדיל את הסיכון לחלות בסוגים מסוימים של סרטן", אומרת החוקרת קים הארלי, שלקחה חלק במחקר המפתיע. "התפתחות מינית מוקדמת נקשרה בעבר לתחלואה בסרטן השד וסרטן השחלות וקיים גם החשש שהתהליך המוקדם יוביל גם לקשיים נפשיים. זאת מפני שהבנות אמנם נראות בוגרות יותר אבל טרם הבשילו נפשית והיחס שהן תקבלנה מהחברה יכול לערער אותן".

למרות שהתוצאות צריכות להדיר שינה מעיניהן של נשים רבות, הארלי מציעה לקחת אותן בערבון מוגבל. היא ממליצה על מחקרי המשך גם באוכלוסיות אחרות משום שרוב הנשים והילדות שהשתתפו במחקר חיו מתחת לקו העוני והנשים עבדו בעיקר בחקלאות, שם הן היו חשופות למגוון של כימיקלים אחרים.

החוקרת מציעה לצרכנים לגלות ערנות גדולה יותר ולהעדיף מוצרים נקיים מפאראבנים. עם זאת, קשה יותר להימנע מפתאלאטים, מפני שחברות מסחריות נמנעות לציין את כל חומרי הריח שמכילים אותם בשל הרצון להגן על הנוסחה הסודית של המוצר.

קופסאות פלסטיק מלאות באוכל. ShutterStock
רצוי שתקפידי לא רק על סדר בארון הקוסמטיקה אלא גם במטבח ותמנעי מחימום בכלי פלסטיק. קופסאות מזון למיקרוגל/ShutterStock

משרד הבריאות הישראלי נדרש גם הוא לסוגיה והפיץ בעבר הנחיות שיסייעו לציבור להימנע מחשיפה לכימיקלים. מומלץ להימנע ממוצרים המכילים DBP במוצרי טיפוח ו DEHP- במוצרי פלסטיק PVC . בחרו פלסטיק שבו קוד המיחזור אוניברסלי שמופיע בתחתית האריזה לא יהיה 3 (הסימון ל(PVC- או 7 מפני שהם נוטים יותר להכיל פתאלאטים. בנוסף, השתדלו לחמם מזון במיקרוגל רק במוצרים שמסומנים כבטוחים למיקרוגל ועדיף שלא באריזות ניילון, מיכלי פלסטיק המיועדים לאחסון מזון כמו אריזות של גלידה, שקיות מחנויות מזון או באריזות משלוח ממסעדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully