וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מדברים עם ילדים על מין, ובאיזה גיל מתחילים

שרון צ'רקסקי

4.6.2018 / 1:47

אנחנו מדברים עם הילדים שלנו המון, אבל דווקא כשזה מגיע למיניות - אנחנו קצת נתקעים, וחבל. חינוך מיני צריך להתחיל הרבה יותר מוקדם ממה שנראה לכם, ויש דרך נכונה לדבר על זה. הנה כמה כללים שכדאי להכיר

ילדים מתנשקים. ShutterStock
הורים נוטים להזכיר את הנושא מעט מדי ומאוחר מדי. ילד וילדה/ShutterStock

הרבה מאוד הורים חוששים מאוד מהיום שבו יצטרכו לדבר עם הילדים שלהם על מין ומיניות. מעבר לעובדה שמדובר בנושא "מביך", כזה שקשה למצוא בו את המילים הנכונות, הורים אף חוששים כי שיחה על מיניות עלולה לעודד את הילדים שלהם להיות פעילים יותר מבחינה מינית. ואולם, ההיפך הוא הנכון. מחקרים מוכיחים כי תקשורת פתוחה ובריאה בין הורים וילדים בנושאים אלו מעכבת את גיל תחילת יחסי המין.

כך שאין ספק שצריך לדבר על זה, אבל איך עושים את זה? מרבית ההורים מתלבטים כיצד לדבר על מין עם ילדיהם, ובדרך עושים לא מעט טעויות. אלה חמש הטעויות הנפוצות ביותר שהורים עושים בשיחה על מיניות בריאה, וגם כמה טיפים איך לעשות את זה נכון:

עוד בנושא:
איך לחנך ילדים לא להפוך לפוגעים
איך מדברים עם מתבגרים על מיניות בחופשת הקיץ?
הילד תפס אתכם על חם באמצע סקס? כך תסבירו לו את זה

חינוך מיני מתחיל בשיחה פתוחה על הגוף המשתנה, דימוי גוף חיובי, חברות וזוגיות, תפקידי מגדר - הכל במינון הנכון ובהתאם לגיל

אל תחכו ל"שיחה"
חינוך מיני מתחיל מגיל לידה. הורים נוטים להזכיר את הנושא מעט מדי ומאוחר מדי, לאחר שהילדים כבר נחשפו לתכנים מיניים, או אפילו התנסו בהם. אל תחכו לרגע שבו ילדיכם התחילו לקיים יחסי מין, וחפשו הזדמנויות מהיומיום כדי לדבר על הנושא: סיטואציה מיוחדת בטלוויזיה, תמונה בעיתון, או כל אירוע רלוונטי בחייהם. חינוך מיני לא מתמקד רק בשיחה על סקס, הוא מתחיל הרבה קודם בשיחה פתוחה על הגוף המשתנה, דימוי גוף חיובי, חברות וזוגיות, תפקידי מגדר - הכל במינון הנכון ובהתאם לגיל ולערכים שלכם.

אל תעשו להם בושות
גיל ההתבגרות מאוד מבלבל, הגוף משתולל ומשתנה, והורים לעיתים מתייחסים לכך בהומור במסגרת המשפחתית ואפילו מחוצה לה. זכרו שגם אתם הייתם שם פעם, חשופים ופגיעים. חשוב שבמהלך השיחה עם ילדיכם תשמרו על פרטיותו ובשום אופן לא תתנו לו להרגיש מוזר או שונה. הכי חשוב - תנו להם תחושה שהם נורמליים.

נער עם סוויטשירט קפוצון. ShutterStock
תנו למתבגרים שלכם תחושה שהם נורמליים. נער/ShutterStock
אל תחשבו שלתת לבנכם קונדום לפני יציאתו לטיול ביוון לפני הגיוס, מבלי לדבר על מין מזדמן, או לקיים שיחה ערכית על צריכת מין בתשלום, מספיקה

אל תתביישו
השיח על מיניות בחברה הישראלית הוא עדיין טאבו, והורים רבים מתביישים לדבר על הנושא בפתיחות, אפילו בינם לבין עצמם. ובכל זאת חשוב שילדכם ירגיש בנוח לדבר על הנושא, יקבל מרחב בטוח לדבר על ההתלבטויות שלו, לחקור, לשאול שאלות. גם אין לכם את כל התשובות, היו כנים וחפשו ביחד את המידע הדרוש לשאלותיו.

אל תפחידו אותם
קיימת נטייה להורים לדבר בעיקר על הסכנות הטמונות במיניות, כמו חשש מהיריון לא מתוכנן, שילוב בין אלכוהול/סמים למיניות, פגיעה או ניצול מיני, נושאים ללא ספק חשובים ביותר - אך הם לא חזות הכל. השיחה על מיניות צריכה להתמקד בחלקים הטבעיים והבריאים, שעוברים על כל אחד ואחת מאתנו. השתדלו להעביר מסרים חיוביים, כי מין הוא בריא, נעים וטבעי בחיי כולנו.

אל תצמצמו את השיח לשימוש באמצעי מניעה
הורים רבים סבורים שהם ליברליים ו"מתקדמים" בכך שהם מספקים לילדיהם אמצעי מניעה. אל תחשבו כי לתת לבנכם קונדום לפני יציאתו לטיול ביוון לפני הגיוס, מבלי לדבר על מין מזדמן, או מבלי לקיים שיחה ערכית על צריכת מין בתשלום, מספיקה. אל תחשבו שלקחת את בתכם לרופאת נשים כדי לקבל מרשם לגלולות מספיק בכדי ללוות אותה במסע החשוב שהיא עוברת, לדבר איתה על שיקולים בבחירת בן זוג, או על קצב התקדמות מינית בקשר. בקיצור, השיח על מיניות הוא למעשה שיח על ערכים, ולא על הפרקטיקה של מניעת היריון.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת דלת פתוחה, לקידום מיניות בריאה בישראל. למידע נוסף והתייעצות ניתן לפנות למרכזים בחיפה, תל אביב ובאר שבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully