וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגידו לנו בני כמה אתם, ואנחנו נגיד לכם מאילו מחלות להיזהר

אם קיבלתם ביום ההולדת האחרון ברכות שהדגישו את חשיבות הבריאות, כנראה שגם אתם כבר מתקרבים לגיל שצריך להתחיל. אלה הבדיקות שצריך לעשות והמחלות שכדאי להיות ערניים להן בכל עשור בחיים

עוגת יום הולדת. ShutterStock
כל גיל והצרות שלו. עוגת יום הולדת/ShutterStock

ככל שאנחנו מתבגרים הבריאות שלנו הופכת להיות פחות ופחות מובנת מאליה. אפשר לסמן את קו פרשת המים, בגדול, בנקודה שבה ברכות יום ההולדת שאתם מקבלים מתחילות להדגיש יותר את הבריאות, ופחות את כל השאר. בערך החל מגיל 40 הסטטיסטיקה מתחילה להיות יותר משמעותית, ולכל עשור בחיים יש את החשודים המיידיים שלו.

עוד בנושא:
7 סימנים שיש לכם סיכוי טוב לחיות עד גיל 100
למה יותר קשה לרדת במשקל אחרי גיל 30?
9 הרגלים שהופכים אתכם לזקנים יותר

הנה המחלות והמצבים הרפואיים שכדאי לכם להיות ערניים לגביהם בכל אחד מעשורי החיים הבוגרים שלכם:

שנות ה-40

אילוסטרציה. ShutterStock
זה הזמן להשקיע במניעה. אישה עומדת על משקל/ShutterStock

שמירה על משקל גוף תקין יכולה להפחית את הסיכון שלכם לפתח דלקת פרקים, מחלות לב וכלי דם ועוד כמה מצבים רפואיים נפוצים, כמו: כאבי גב, סוכרת סוג 2, שבץ וסוגים רבים של סרטן. החל מגיל 45 מומלץ לבצע בדיקות מעקב תקופתיות שיעריכו את גורמי הסיכון שלכם למחלות לב, בעקבותיהן ייתכן שיומלץ לכם לבצע שינויים באורח החיים (תזונה, פעילות גופנית, הפחתה בצריכת האלכוהול, הפחתה ברמת הסטרס ועוד).

בנוסף, מומלץ לבצע בדיקות לזיהוי הסיכון להתפתחותה של סוכרת סוג 2 מדי 3 שנים, החל מגיל 40.

עוד באותו נושא

4 דברים שקורים לגוף שלך אחרי גיל 30

לכתבה המלאה
גבר מתקשה לקרוא עיתון. ShutterStock
קושי לראות פרטים קרובים הוא אופייני לגיל. גבר מתקשה לקרוא עיתון/ShutterStock

אם המפרקים שלכם עדיין במצב טוב, זה בדיוק הזמן שלכם להשקיע בהם כדי לוודא שלא תפתחו דלקת פרקים בעשורים הבאים, או לפחות לעצור את התקדמות הנזק שכבר נגרם למפרקיכם. מומלץ להתמקד בגורמים ברי-שינוי, כמו: ירידה במשקל עודף, אימונים לחיזוק השרירים ועוד. צעדים אלה יסייעו גם בעיכוב מצב רפואי נוסף הקשור לגיל, בשם סרקופניה - הידלדלות של השרירים תומכי השלד שמתרחשת כחלק מתהליך ההזדקנות הפיזיולוגי.

רוב האנשים יתחילו לחוות ירידה בראייה בשנות ה-40 לחייהם, כאשר לרוב מדובר בקושי לראות פרטים קרובים (מחזיקים את מסך הטלפון קרוב לפנים כדי לקרוא הודעה, מישהו?), וקושי להסתגל לשינויים בתאורה ועם סנוור. ולכן, מומלץ לעבור בדיקת ראייה בסיסית בגיל 40.

שנות ה-50

בעשור השישי לחייכם בעיות משמעותיות בראייה הופכות שכיחות יותר: ניוון מקולרי, קטרקט, גלאוקומה ומחלות עיניים הנובעות מסוכרת, הן הגורמים הנפוצים ביותר לכך והן עלולות להיות חמורות מספיק כדי לגרום לאובדן ראייה חלקי או מלא.

מעי גס. ShutterStock
זה הזמן לבדיקות סקר תקופתיות כמו קולונוסקופיה וממוגרפיה. המעי הגס/ShutterStock

ישנן מספר בדיקות סקר שמומלצות לאוכלוסיית בני החמישים פלוס. מדובר בצעדי מנע, שמטרתם לסייע בגילוי מוקדם של מצבים רפואיים חמורים ולשפר בכך מאוד את אפשרויות הטיפול וסיכויי ההצלחה של אותם טיפולים.

מומלץ לבצע בדיקות עיניים וראייה מקיפות החל מגיל 50 בתדירות של פעם בשנה-שנתיים, כדי לזהות סימנים מוקדמים למחלות עיניים בזמן, לפני שנגרם נזק בלתי הפיך לראייה. בנוסף, יש לבצע בדיקות קולונוסקופיה ובדיקות שד (לנשים) לזיהוי מוקדם של סרטן המעי הגס וסרטן השד, בהתאמה.

שנות ה-60

מחלות לב ועורקים כליליים, מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD) שגורמת לקשיי נשימה כרוניים, וסרטן הריאות מהוות את האיומים הכבדים ביותר על בריאותם של בני עשור זה. אם אתם מעשנים, גמילה היא הצעד הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות כדי לשפר את בריאות הלב והריאות שלכם. אם תעשו את המהלך עם ליווי מקצועי של רופא המשפחה ותעזרו בכלים ובשיטות גמילה מוכחות, הדבר ישפר מאוד את סיכויי ההצלחה שלכם.

גבר מעשן. ShutterStock
הפסקת עישון היא הצעד הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות למען הלב והריאות שלכם. גבר מעשן/ShutterStock

הצטברות של פלאק, העשוי משומנים וכולסטרול, על דפנות העורקים וכלי הדם (טרשת עורקים), יכולה להתחיל כבר בגיל צעיר יחסית. אולם, התקשות הפלאק והיצרות כלי הדם, שמגדילות מאוד את הסיכון למחלות לב ולשבץ, מתרחשות בסבירות גבוהה יותר מגיל 65 ומעלה. פעילות גופנית נמצאה יעילה במחקרים במניעת טרשת עורקים. עוד נמצא באותם מחקרים, שכל רמה של פעילות גופנית מיטיבה עם הלב, והיא בבחינת "יותר טוב מכלום". אם אתם אינכם פעילים כלל, התחילו בהדרגה עם פעילות מתונה לפרקי זמן קצרים, עד שתגיעו לתדירות המומלצץ - 30 דקות פעילות גופנית מתונה, רצוי מדי יום.

עוד גורמי סיכון לשבץ שיש בידכם להשפיע עליהם הם: לחץ דם גבוה, תזונה עתירת שומנים, צריכת אלכוהול ועישון.

העשור השביעי לחיים הוא גם זה שבו הסבירות שתעברו הליך כירורגי כלשהו היא גבוהה למדי. הנפוצים ביותר הם ניתוח להחלפת מפרק (ירך, ברך וכדומה) וניתוח קטרקט. שימו לב שמידת השיפור באיכות החיים לאחר הניתוחים הללו עולה מאוד ככל שמשקיעים בטיפול שלאחר הניתוח (מנוחה, פיזיותרפיה, תזונה מתאימה וכו').

שנות ה-70

אילוסטרציה. ShutterStock
פעילות גופנית ותזונה נכונה ישמרו על העצמות בריאות וחזקות. קשיש מתעמל/ShutterStock

רוב הסעיפים שציינו בעשור הקודם עדיין רלוונטיים גם בשנות ה-70 לחיים. בנוסף, זה זמן טוב להרהר בסיכויים שלכם להיחבל כתוצאה מנפילה. 4 מכל 10 בני 70 פלוס יחוו נפילה שעלולה להיות כדור שלג מתגלגל של שברים, חבלות, אשפוזים ואפילו נכות.

אוסטאופורוזיס הוא סיבה אחת לכך. הוא אופייני במיוחד לנשים לאחר גיל המעבר, אך למרות זאת כ-25 אחוזים מהסובלים מבריחת סידן הם גברים, כך שמדובר במצב רפואי שאמנם שכיח יותר בנשים, אך אינו זר כלל לגברים. אוסטאופורוזיס היא מחלה שקטה, משום שלרוב אין לה סימנים מקדימים עד אשר שברים מתחילים להיווצר בעצמות. כדי לסייע בהפחתת הסיכון לכך, מומלץ לעסוק בפעילות גופנית ולהקפיד על תזונה מגוונת ובריאה שכולל מספיק סידן וויטמין D(ניתן לקחת אותם גם בתצורת תוספים), שחשובים במיוחד לבריאות העצם.

בגילאים המתקדמים הללו עולה גם הסיכוי לבעיות נפשיות ורגשיות, עקב שילוב של גורמים רבים ומגוונים, בהם ירידה בתפקוד הקוגניטיבי, מגבלות פיזיולוגיות, בידוד חברתי, בדידות, ירידה בעצמאות, תחושת פגיעות ושבירות, ירידה בתנועתיות וגם כתוצאה מתנאי המחייה.

שנות ה-80

קופסת תרופות. ShutterStock
נוטלים הרבה תרופות? ניהול נכון שלהן ימנע החמרה במצבים רפואיים כרוניים מקבילים. קופסת תרופות/ShutterStock

דמנציה היא המצב הרפואי השני בשכיחותו בקרב קשישים. רבים סבורים שדמנציה היא חלק בלתי נמנע מההזדקנות האנושית, אך האמת היא שכשליש ממקרי הדמנציה ניתנים למניעה על ידי הפחתת גורמי סיכון כמו יתר לחץ דם או השמנה בגילאי אמצע החיים. גם כאן, בדומה למצבים רפואיים אחרים, ישנה חשיבות גדולה לאבחון מוקדם, שמאפשר התאמת טיפול מיטבי שיעניק לחולה איכות חיים עם הדמנציה. אך למרות זאת, עדיין מדובר באחד המצבים שסובלים מתת-אבחון.

רבים מהאנשים שזכו להגיע לגבורות מתמודדים עם יותר ממחלה או מצב רפואי כרוני אחד, ולכן גם נוטלים סוגים שונים ולעתים מרובים של תרופות, כדי לטפל בהם. ניהול מקצועי ונכון של נטילת התרופות המרובות הללו הוא עניין קריטי שלו השפעה עצומה על איכות חייהם של קשישים, שכן תרופות של מצב רפואי אחד עלולות לעתים לגרום להחמרה בתסמיניו של מצב רפואי אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully