וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופאי, שומע? זו הדרך הכי בריאה לאכול תרד

קבוצה של מדעניות משוודיה קנו עלי בייבי תרד בסופר ובדקו מה קורה לערכים התזונתיים שלהם כשמכינים אותם בכל מיני שיטות בישול והגשה ביתיות. הביאו קשית וכנסו לכתבה כדי לגלות איך הכי בריא לאכול את הירק

סיפור בדקה: שייק ירוק/מערכת וואלה

בסרטון: יותר מדי שייקים של תרד וקייל כמעט גרמו לאישה הזאת להתעוור

איך אתם עם שייקים ירוקים? כי מסתבר שטחינה של עלי תרד לשייק ושתייתם היא הדרך הבריאה ביותר לאכול את העלים הירוקים הללו, כך לפי מחקר חדש. הסיבה: בישול של עלי התרד מפרק את נוגדי החמצון שהם מכילים, בעוד שערבוב של העלים הלא מבושלים ביוגורט או חלב מסייע לשחרר מהם לוטאין.

לוטאין הוא רכיב תזונתי עוצמתי שמחקרים הוכיחו כי הוא מסייע להפחית את הסיכון להתקפי לב ומונע נזק לעיניים ולראייה. חליטה במים רותחים או טיגון התרד היא דרך בטוחה להשמיד את הלוטאין שקיים בו, כך עולה ממסקנות של מחקר שערכו חוקרות מאוניברסיטת לינקופינג בשוודיה.

עוד בנושא:
פופאי לא לבד: גם החיידקים הטובים בבטן שלכם חולים על תרד
דירוג 10 הירקות הירוקים הכי בריאים שיש
לא תאמינו מה השיטה הכי בריאה לבשל אורז

תרד. ShutterStock
שלבו אותו עם יוגורט או שמנת. עלי תרד טריים/ShutterStock

את הניסוי שלהן הן ערכו בצורה הכי נגישה שאפשר - הן קנו עלי בייבי תרד בסופר ובדקו כיצד הערכים התזונתיים שלהם משתנים בהתאם לשיטת הבישול או ההכנה שלהם. הן ביצעו מדידה עקבית של רמות הלוטאין בתרד, ומצאו בסופו של דבר שהדרך הטובה ביותר לצרוך את הירק הירוק-עז היא לקצוץ את העלים הלא מובשלים לטחון אותם יחד עם נוזל חלבי.

"מומלץ לא לחמם את התרד כלל, והכי טוב לצרוך אותו לצד שומן שמקורו במוצרי חלב, כמו שמנת, חלב ויוגורט", אמרה ד"ר רוזאנה צ'אנג, אחת החוקרות שערכו את הניסוי. "כשחותכים את התרד לחתיכות קטנות זה משחרר יותר לוטאין מהעלים. השילוב עם שומן מגביר את המסיסות של הלוטאין בתוך הנוזל", היא הסבירה. ככל שהלוטאין מסיס יותר, כך קל יותר לגוף לספוג אותו ביעילות, הסיקו החוקרים.

שקשוקה ירוקה תרד ביצים. ShutterStock
מומלץ לא לחמם אותו כלל. שקשוקה תרד/ShutterStock

בישול של תרד למשך זמן רב בחום גבוה - כמו שקורה כאשר מוסיפים אותו ללזניה או כשמטגנים אותו - היא הדרך שהכי מזיקה לערכיו התזונתיים, ולכן הכי פחות מומלצת מבחינה בריאותית. מנה שמתבשלת בחום יותר נמוך, כמו נזיד בבישול ארוך למשל, מסייעת לשמור יותר מהוויטמינים של התרד. החוקרות מצאו שגם חימום במיקרוגל פחות פוגע בערכים התזונתיים של הירק, באופן יחסי.

פרופ' לנה ג'ונאסון, מרצה בפקולטה למדעי הרפואה ומדעי הבריאות באוניברסיטת לינקופינג, אמרה כי "מה שייחודי במחקר שלנו הוא שיישמנו בו שיטות בישול ביתיות נפוצות. השווינו בין טמפרטורות בישול וזמני בישול שונים. בנוסף, בדקנו גם שיטות הכנה שבמסגרתן התרד נאכל במצבו הלא מבושל - כמו סלטים ושייקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully