וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמוכים? אתם בסיכון גבוה יותר למות בבית החולים

אם היית הילד הכי קטן בכיתה, הכי קטן בשיעור והכי קטן בהפסקה, יכול להיות שזה ישפיע על הטיפול הרפואי שתקבל. מחקר חדש מגלה שאנשים נמוכים מצויים בסיכון גבוה יותר למות בבית החולים מפני שהציוד ומינוני התרופות המקובלים מותאמים רק לאנשים גבוהים

כפות רגליים של גבר ואישה. ShutterStock
למה סיכויי ההישרדות של אנשים נמוכים אינם גבוהים במצבי חירום רפואיים? אישה עומדת על קצות האצבעות/ShutterStock

אין דבר יותר מבאס מלהיות האדם הכי נמוך בהרבה מאוד צמתים חשובים בחיים. ילדות נמוכות חוששות להצביע בשיעור שמא הן יזומנו אל קדמת הכיתה והן יתקשו להגיע אל הלוח, גברים נמוכים טוענים שקשה להם יותר למצוא אהבה ונשים קומפקטיות שונאות את העובדה שהמדפים הגבוהים תמיד מחוץ להישג ידן. כל אלה סיבות טובות, אבל לא מספיקות מוצדקות כמו הנתון הבא: מחקר בריטי מצא שסיכויי ההישרדות של אנשים נמוכים אינם גבוהים במיוחד במצבי חירום רפואיים.

עוד בנושא:
הקשר המפתיע בין גובה לבין הסיכוי להתקרחות
אני רק שאלה: הילד שלי נמוך, יש סיבה לדאגה?
במדינות האלה אנשים נעשים נמוכים יותר עם הזמן

החוקרים בחנו את שיעורי התמותה של יותר מ-400 אלף חולים שהתאשפזו בין השנים 2009 ועד 2015 בכ-250 יחידות טיפול נמרץ ברחבי בריטניה לפי גובהם. תוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת Journal Intensive Care Medicine, הצביעו על כך שאחד מכל חמישה גברים גבוהים מאוד (סביב שני מטרים) מת בטיפול נמרץ, אבל המספרים מזנקים לכ-29 אחוזים בקרב הגברים הנמוכים מאוד (כ-140 סנטימטרים). המגמה הייתה דומה גם לגבי נשים, כששיעורי התמותה הכלליים עמדו על כ-17 אחוזים לעומת 24 אחוזים בקרב נשים נמוכות מהממוצע.

פעולות החייאה. ShutterStock
רופאים צריכים לוודא שמינון תרופות חזקות וציוד הרפואי יותאמו למידות גוף שונות. הנשמה בטיפול נמרץ/ShutterStock

הסיבות לכך לא חד משמעיות ומגוונות. יתכן שההיסטוריה הרפואית של אנשים נמוכים יותר מסכנת אותם, כמו למשל אנשים שחלו בילדותם בסרטן וטיפולי הכימותרפיה פגעו בצמיחתם לגובה. או שההסבר קשור דווקא לעובדה שחלק גדול מהציוד הרפואי במחלקות לטיפול נמרץ ומינוני התרופות המקובלים מותאמים לגברים בגובה ממוצע ועלולים לסכן את מי שנמצא מתחתיו. כמו למשל צינור הנשמה שעלול לגרום נזק למיתרי הקול של אנשים נמוכים או מינון גבוה מדי של תרופות, כמו תרופות הרגעה, שיכול לגרום לישנוניות ובסופו של דבר להפסקת נשימה.

"יש כל כך הרבה היבטים שעשויים לתרום לעובדה שאנשים נמוכים מתים יותר בטיפול נמרץ, אם מחברים יחד את כל הסיבות הקטנות הן עשויות להצטבר להשפעה גדולה מאוד", אומרת החוקרת ד"ר האנה וונץ', מהמחלקה לרפואה דחופה בבית החולים "סניברוק" בקנדה, "המסר של המחקר הזה הוא שרופאים צריכים להיות מודעים יותר לגובהם של החולים. אנחנו מבינים שרופאים לא תמיד יכולים למדוד את גובהם של המטופלים, אבל כדאי שהציוד יותאם למידות גוף שונות ולבחון את ההבדלים הקטנים הרלוונטיים".

עוד באותו נושא

האם הגנטיקה באמת קובעת את הגובה שלנו?

לכתבה המלאה
"משחקי הכס" עונה 7 פרק 5.
גברים נמוכים לא תמיד נהנים יותר. השחקן פיטר דינקלייג'

תוצאות הסקירה עלולות להבהיל חלק גדול ממי שלא מתנשאים לגובה רב, אך אלה אולי ימצאו עניין בתוצאות מחקר של אוניברסיטת ריברסייד בקליפורניה שהתפרסמו לפני מספר חודשים. המדענים האמריקאים טענו שאנשים גבוהים נמצאים בסיכון גבוה לחלות יותר בסרטן לעומת שאר האוכלוסייה. זאת בשל הורמון שממריץ את הצמיחה ומגביר את קצב חלוקת התאים, כך שהסיכוי להופעת גידולים בתאים עולה. וככל שיש יותר תאים בגוף - כמו אצל אנשים גבוהים יותר - כך גדל הסיכון לחלות בסרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully