וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במדינות האלה אנשים נעשים נמוכים יותר עם הזמן

27.7.2016 / 12:06

מחקר חדש מגלה כי במדינות רבות אנשים הולכים ונעשים נמוכים יותר עם השנים. באילו מדינות אנשים נעשים נמוכים, למה זה קורה, ואיך זה קשור לאיכות התזונה שלנו? הנה כל הפרטים

שחקן קליבלנד קאבלירס עמרי כספי. AP
הוא לא איבד גובה. עמרי כספי/AP

גובהם הממוצע של אנשים במדינות רבות הגיע לשיאו לפני כ-30-40 שנה ומאז הוא מצוי בירידה, או נותר יציב – כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת eLife. על-פי החוקרים, שסקרו 1,472 מחקרים ובהם נתוני גובה של כ-18 מיליון איש מ-200 מדינות, מדובר במחקר הגובה הרחב ביותר בהיקפו אי פעם.

עוד בנושא:
תתפלאו: באיזה שעה הכי כדאי למדוד גובה
האם הגנטיקה באמת קובעת את הגובה שלנו?
מחקר מקיף: אנשים גבוהים חשופים יותר לסרטן

מדובר בממצאים מפתיעים, שכן לא פעם נדמה שככל שתשתיות הבריאות והחינוך משתפרות ברחבי העולם – וככל שתוחלת החיים עולה – כך מוסיף ועולה גם גובהם של אנשים.
על-פי המחקר – שבחן את גובהם של אנשים ב-100 השנים האחרונות, עד 1996 – גובהם הממוצע של אנשים בצפון אמריקה, במערב אירופה וביפאן נסק במהירות לאורך המאה ה-20, אך בשלב מסוים נעצר ואף ירד מעט. מדובר במדינות כמו פינלנד, בריטניה וארה"ב. למעשה, טוענים החוקרים, בארה"ב נצפה שינוי המגמה החד ביותר בהשוואה לשאר המדינות המפותחות.

"ארה"ב היתה אחת המדינות 'הגבוהות' ביותר בעולם לפני כ-100 שנה, ומאז היא מדשדשת לאחר מדינות אירופה", כותבים החוקרים, ומוסיפים כי הצמיחה בגובהם של אנשים בארה"ב ב-100 השנים האחרונות היתה הנמוכה ביותר מקרב כלל המדינות המפותחות. גברים אמריקאים, מתברר, הגיעו לגובהם המקסימאלי הממוצע ב-1996 ואילו אצל נשים העצירה בגובה הממוצע התרחשה ב-1988.

מישל אובמה לובשת שמלת מייקל קורס בדיוקן רשמי של כהונת הנשיאות הראשונה, 2009. AP
גם לה זה פחות רלוונטי. מישל אובמה/AP

גובה הוא מאפיין שמושפע במידה רבה מתזונת האם במהלך ההיריון, כמו גם מהתזונה הנצרכת בתקופת הילדות והנעורים ומהמצב הבריאותי בכללותו. על רקע זה, החוקרים מעריכים כי הירידה במדד הגובה בארה"ב עשויה להיות תוצאה של סוג התזונה הנצרכת על ידי עניי המדינה – תזונה שנעשתה גרועה יותר לאורך השנים. עם זאת, הם מדגישים כי לא בדקו את מידת ההשפעה שיש למגמות של הגירה לארה"ב ממדינות מרכז אמריקה על השינויים שנצפו בתחום הגובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ירידה ממוצעת של כ-5 סנטימטרים

"נשים דרום קוריאניות וגברים איראניים נהנו מהצמיחה המשמעותית ביותר בגובהם הממוצע ב-100 השנים האחרונות"

ירידה מתמדת (ולעתים התייצבות) בגובהם של אנשים בעשורים האחרונים נרשמה בכמה ממדינות אפריקה, ובהן ניגריה, רואנדה, סיירה לאון ואוגנדה. מדובר, סך הכל, בירידה ממוצעת של כ-5 סנטימטרים בגובהם של אנשים. החוקרים הבחינו בכך שהאפריקאים היו גבוהים יותר עם סיומה של התקופה הקולוניאלית ביבשת, בשנות ה-60 של המאה הקודמת. סיבה אפשרית לכך היא כי בעשרות השנים שחלפו מאז, הורע מצבן של מערכות הבריאות בכמה ממדינות אפריקה. במקביל, הגיוון התזונתי בהן פחת ואילו צפיפות האוכלוסייה עלתה.

לאחרונה, אף ניכרת מגמה של ירידה בגובהם של גברים – אך לא של נשים – בכמה ממדינות מרכז אסיה, כמו אזרבייג'ן ואוזבקיסטאן. מצד שני, במדינות אחרות באסיה כמו איראן, גובהם של גברים ונשים כאחד הוסיף לצמוח לאורך השנים. גם בכמה ממדינות הים התיכון וברבות ממדינות אמריקה הלטינית גובהם של אנשים הוסיף לצמוח. נשים דרום קוריאניות וגברים איראניים נהנו מהצמיחה המשמעותית ביותר בגובהם הממוצע ב-100 השנים האחרונות.

טום דומולין רוכב אופניים הולנדי. AP
הגברים ההולנדיים הם הגבוהים ביותר. רוכב האופניים ההולנדי טום דומולין/AP

שלא במפתיע, גברים גבוהים במיוחד – שגובהם הממוצע עולה על 181 סנטימטרים – הם גברים אירופיים, שנולדו לפני שנת 2000. המדינות שמהן הם מגיעים הנן הולנד, בלגיה, אסטוניה, לטביה ודנמרק. הגברים הראויים לתואר "הגבוהים בעולם" הם הגברים ההולנדים, עם גובה ממוצע של 182.5 סנטימטרים. הגברים הנמוכים בעולם, שגובהם הממוצע הוא סביב 160 סנטימטרים, מצויים במדינות מזרח טימור, תימן ולאוס. הנשים הגבוהות בעולם מתגוררות במדינות לטביה, הולנד, אסטוניה וצ'כיה וגובהן הממוצע גדול מ-168 סנטימטרים. הנשים הנמוכות בעולם הן מגוואטמלה (גובה ממוצע – 149 סנטימטרים).

לא מעט מחקרים שנעשו על אנשים גבוהים לאורך השנים, מצאו כי הם נוטים לחיות שנים רבות יותר, ליהנות מבריאות טובה יותר ואפילו להרוויח שכר גבוה יותר, בהשוואה לאנשים נמוכים מהם.

לאור זאת – ומאחר שגובה מעיד על רקעם הבריאותי של אנשים – החוקרים סבורים כי יש למדוד את ולדווח על גובהם של אנשים בסקרי בריאות שוטפים. "מדובר בפרמטר שדרכו ניתן ללמוד על הבדלים בין מדינות, על מגמות ארוכות שנים ועל אי השוויון במדינה", הם כותבים. "גובה יכול לספק אינדיקציה למגוון מדדים המעידים על מצב הפיתוח במדינה, כמו בריאות, תוחלת חיים, תזונה, חינוך ופריון המשק".

  • עוד באותו נושא:
  • גובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully