וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: מתי כדאי למדוד את הגובה?

22.1.2016 / 8:00

עבור רובנו מדידת הגובה היא לא פעולה יומיומית. אולם, עבור אנשים שעבורם מעקב קפדני אחר גובה הוא עניין קריטי, חשוב לדעת שהגובה אינו לחלוטין יציב לאורך כל שעות היום. רוצים לדעת באיזו שעה אתם הכי גבוהים? כנסו, כנסו

גיע לשיא: האיש הגבוה בעולם הפסיק לגדול. רויטרס
במקרה שלו, פחות משנה מתי מודדים. האיש הגבוה בעולם/רויטרס

רובנו לא מודדים את הגובה על בסיס יומיומי אולם ילדים שנמצאים במעקב גדילה זקוקים למדידה תדירה של גובהם וחשוב שהמדידות הללו תהיינה מדוייקות. בנוסף, מדידת גובה מדוייקת חשובה גם לאנשים שצריכים לחשב במדוייק את מדד מסת גופם (BMI). נשאלת השאלה, האם משנה באיזו שעה אנו נמדדים?

מסתבר שבאופן הפוך למשקל - שעולה מעט במהלך היום, הגובה דווקא יורד במהלכו. אחד המחקרים הגדולים בעולם שעקב אחר מיליוני ילדים בריטים מאז שנת 2005 נקרא "התכנית הלאומית למדידת ילדים" (NCMP). המחקר נערך על ידי משרד הבריאות הבריטי כדי לעקוב אחר התופעה המדאיגה של העלייה במשקל, כפי שהיא מתבטאת במדידות מדד מסת הגוף (BMI). מדד מסת הגוף מחושב על ידי חלוקת המשקל בגובה בריבוע כך שככל שהגובה גדול יותר בהשוואה למשקל, המדד נמוך יותר. החוקרים תהו אם כן, במה שונים ילדי בריטניה בהשוואה לשאר ילדי העולם המערבי והאם המדידה עצמה עלולה להשפיע על ההבדלים הללו.

החוקרים הופתעו: ילדים "שמנים יותר" אחר הצהריים

מדי שנה עקבה התוכנית הלאומית אחר למעלה ממיליון ילדים (בני 4-5 ו-10-11 שנים) ומדידות חוזרות ונשנות של גובהם ומשקלם בוצעו על ידי צוותים של אחיות בתי ספר. אולם הנתונים הצביעו על שינויי גובה בילדים שנמדדו בשעות שונות של היום, מה שגרם לחוקרים לחזור ולדגום 74 ילדים שנמדדו פעמיים ביום, פעם אחת בשעות הבוקר (בין 09:00-10:45 ופעם שנייה בשעות אחר הצהריים (בין 13:00-15:00).
המשקל עולה והגובה יורד במהלך היום הממצאים של המחקר הראו כי כל הילדים היו נמוכים בחצי סנטימטר עד סנטימטר בשעות אחר הצהריים המוקדמות, בהשוואה לגובהם שנמדד בבוקרו של אותו יום. השילוב של העלייה במשקל והירידה בגובה שמתרחשות במהלך היום, הוביל לכך שהילדים שנמדדו בשעות הצהריים נמצאו "שמנים יותר" לפי מדידת ה-BMI בהשוואה לאחרים, שנמדדו בשעות הבוקר.

אח מודד את גובה אחותו. ShutterStock
ההבדל בין גובה שנמדד בבוקר לגובה שנמדד אחר הצהרים עשוי להגיע לסנטימטר שלם/ShutterStock

כיצד אפשר להסביר את ההבדל בגובה? המספרים מראים שכשאנו יוצאים מהמיטה בבוקר אנחנו גבוהים יותר. הסיבה לכך היא הצטברות נוזלים בדיסקים שנמצאים בין חוליות עמוד השדרה שלנו. בזמן שאנחנו ישנים, הנוזלים הללו מתמלאים מחדש והמרווח גדל למימדיו המקסימליים. במהלך היום הגוף שלנו צריך להתמודד עם הלחץ של עמידה או ישיבה ממושכת, מה שגורם ללחץ על אותם דיסקים, שדוחס ומפחית את כמות הנוזלים בהם. תהליך זה גורם בסופו של דבר לאובדן נפח ובאופן כללי לירידה בגובה.

התובנה הזאת חשובה במקרים שבהם לערך המספרי של המדידה יש חשיבות קריטית. לכן כאשר מדובר במעקב גדילה למשל, או במצבים בהם ישנה חשיבות למדידה מדוייקת של מדד מסת הגוף (לפני ניתוח קיצור קיבה למשל), חשוב לבצע את המדידות בשעות קבועות ורצוי בשעות הבוקר - על מנת לקבל את הפוטנציאל האמיתי של הגובה ולא את הגירסה המצומצמת שלו.

לעוד שאלות ותשובות לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully