וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה בצרפת: למה עשרות תינוקות נולדו ללא ידיים?

18.11.2018 / 23:59

בין השנים 2000-2014 נולדו קרוב לעשרים תינוקות ללא ידיים או עם עיוותים קשים בגפיים, 11 מהם בעיר אחת. הרשויות בצרפת שללו גורמים גנטיים וחושדים שגורם סביבתי, אולי חומר הדברה, גרם למומים המולדים

אילוסטרציה. ShutterStock
11 תינוקות נולדו באותה עיירה במהלך 6 שנים בלבד. יד של תינוק/ShutterStock

רשויות הבריאות בצרפת פתחו בחקירה בניסיון להבין מה גרם לעשרות תינוקות להיוולד עם מומים קשים בגפיים, בהם תינוקות שנולדו ללא ידיים כלל או עם ידיים מעוותות, במהלך 15 השנים האחרונות.

התינוקות שנולדו עם מומים בגפיים מתרכזים בשלושה מיקומים גיאוגרפיים ברחבי המדינה, המקבץ הגדול ביותר, שכלל 11 מקרים, התרחש במחוז אן (Ain) הנידח, סמוך לגבולה המזרחי של צרפת עם שוויץ. 7 תינוקות מבין ה-11 הללו נולדו במהלך תקופה בת 6 שנים בין 2009 ל-2014 בעיר בשם דרויאה (Druillat).

עוד בנושא:
חוקרים ישראלים ויפנים הצליחו לפתור תעלומה רפואית מטרידה
למה עדיין יש אנשים שנולדים עם זנב?
לאבד את הגפיים או את החיים - מה אתם הייתם בוחרים?

נפגעת תלידומיד שנולדה עם גפיים מעוותות. AP
"אסון פרמצבטי עצום". אחת מקורבנות פרשת התלידומיד של שנות ה-60/AP

ב-BBC דווח כי רשויות הבריאות חקרו את אותם מקרים במהלך חודש אוקטובר האחרון והגיעו למסקנה שמספרם היחסי של מקרים אלו אינו עולה על הישנותם של מקרים כאלה באוכלוסייה מבחינה סטטיסטית.

אולם, מקרים דומים נוספים אירעו גם באזורים נוספים, בהם בריטני ולואר-אטלנטיק. סך הכל זוהו עד כה 18 מקרים, כולם נולדו בין השנים 2000 ל-2014, וכאן כבר מדובר על נתון שבהחלט עשוי להיות גבוה מהנורמה - כך מודות גם הרשויות המקומיות בצרפת. אבל נכון להיום, איש אינו יודע מה גרם לכך.

החקירה הראשונית שנערכה לא העלתה תוצאות, אך המקרים החדשים שדווחו במחוז אן גרמו לממשלה להורות על פתיחת החקירה מחדש. מסקנות החקירה החדשה צפויות להתקבל בינואר 2019.

עוד באותו נושא

תעלומה: סוג נדיר של סרטן תוקף נשים בשתי ערים קטנות בארה"ב

לכתבה המלאה

"חריג לראות מספר כזה של מקרים באוכלוסייה קטנה"

מומים מולדים שגורמים לתינוקות להיוולד ללא גפיים (אחת או יותר) מכונים בז'רגון הרפואי אמיליה (Amelia). מומים אלה מופיעים באופן ספורדי, אך הם יכולים להיגרם גם עקב שינויים גנטיים רנדומליים. תינוקות שנולדים עם מומים אלה עלולים לסבול גם ממומים נוספים. אולם, נראה שמספר המקרים שאירעו בצרפת עולה על שיעורם הספונטני של מקרים אלו באוכלוסייה.

אולטרסאונד של תינוק בתוך הרחם. ShutterStock
מומי גפיים יכולים להיגרם משינויים גנטיים, או מגורם סביבתי. עובר ברחם/ShutterStock

"מאוד חריג לראות 11 מקרים שונים בקרב אוכלוסייה קטנה כזאת", אמר ד"ר ג'ון פאפאס, מנהל המרפאה הגנטית במרכז הרפואי לנגון באוניברסיטת ניו יורק, שמתמחה בטיפול בילדים שנולדו עם מומים מולדים ובאבחון טרום-לידתי, בראיון לאתר באזפיד. לדבריו, כאשר שיעור המומים גבוה מהרגיל, סביר להניח שהסיבה אינה גנטית. "אם היה איזשהו גורם גנטי באוכלוסייה הזאת, היו רואים שיעור גבוה יותר של מומים לאורך שנים, זה לא היה צץ ככה משום מקום", אמר.

גורמים נוספים שעלולים להוביל ללידת תינוקות בעלי מום שכזה הם: שתיית אלכוהול בהריון, מצבים רפואיים קיימים של האם (כמו סוכרת, למשל) תרופות או גורמים סביבתיים אחרים.

ילדי התלידומיד של שנות ה-60

הפרשה הצרפתית מזכירה לרבים פרשה מפורסמת אחרת - משבר ילדי התלידומיד באירופה בשנות ה-60 של המאה הקודמת. תלידומיד היתה תרופה נגד בחילות, שניתנה לנשים הרות רבות כדי להקל על בחילות ההריון. בדיעבד התברר כי אחת מתופעות הלוואי שלה היתה גרימת מומים קשים בתינוקות שנולדו לאותן נשים, ובאופן ספציפי עיוותי גפיים. מניין התינוקות שנפגעו מהתרופה הגיע ליותר מעשרת אלפים תינוקות ב-46 מדינות. "זה היה סיפור גדול מאוד באירופה, אסון פרמצבטי עצום", אומר ד"ר פאפאס.

מקבץ המקרים החריג בצרפת התגלה הודות לגוף בשם Remera - מרשם מיוחד שמתעד ומנטר לידות של תינוקות עם מומים מולדים במדינה. בגרדיאן דווח כי מומחי הגוף הזה כבר שללו גורמים גנטיים וגם את האפשרות שהמומים נגרמו כתוצאה מצריכת אלכוהול בהריון או נטילת תרופות כלשהן. משמעות הדבר היא שהאופציה שבה מושקעים כעת מאמצי החקירה היא זו של גורם סביבתי כלשהו, כמו למשל חשיפה לחומרי הדברה. אולם לעת עתה, כל מה שיש בידי החוקרים הן השערות.

"כל המקרים התרחשו בתקופה נתונה ואז הם פסקו. או שהחומר שגרם למומים הללו יצא משימוש בתום התקופה הזאת, או שהאדם או הגוף שהפיצו אותו הפסיקו לפזר אותו", אמרה עמנואל עמר, מנהלת מרשם רמרה, בראיון ל-CNN.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully