וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: למה אנשים עדיין נולדים עם זנב?

27.12.2015 / 10:00

כשתינוק נולד, נהוג שהוריו בודקים אם יש לו 10 אצבעות ו-10 בהונות, אבל כדאי גם להעיף מבט ולוודא שאין לו זנב. על אף שמדובר בתופעה נדירה, ישנם תינוקות שנולדים עם בליטה דמויית זנב. מה גורם לכך, מהן ההשלכות והאם יכולים להיות לזה יתרונות?

הילד שנולד עם זנב באורך 18 ס"מ/צילום: מתוך עמוד היוטיוב Barcroft TV, עריכה: גדי וינסטוק

אחת התופעות הרפואיות המוזרות ביותר היא תינוקות שנולדים עם זנב. במהלך ההתפתחות הנורמלית של העובר האנושי, בסביבות שבוע 4-5 להיריון לכל העוברים יש זנב קטן. יחד עם זאת, בין שבוע 6 ל-12 (בדרך כלל בשבוע 8) תאי דם לבנים מעכלים את המבנה כך שהוא נעלם כליל, לפחות ברוב המקרים. לעיתים רחוקות מאוד יכול להיוולד תינוק עם תוספת קטנה מאחור בצורת זנב קטן.

מדובר בתופעה נדירה שלא מקנה את היתרונות האמיתיים של זנב כפי שאחדים יכולים לדמיין אותם, כמו היכולת להיתלות באמצעותו או להיפטר מחרקים מציקים. זנב בבני אדם, כאשר הוא מופיע, הוא איבר לא פונקציונלי.

תאום טפיל או זנב?

בספרות הרפואית תועדו ב-200 השנים האחרונות סך הכל 20-30 מקרים של תינוקות שנולדו עם זנבות. במידה מסוימת התשובה לשאלה עד כמה התופעה שכיחה תלויה בהגדרה של מה זה זנב. ישנם מספר מבנים שעשויים להופיע אצל הילוד ושנראים כבליטה באזור עצם הזנב. המבנים הללו ברובם אינם "זנב" במובן הקלאסי והם עשויים לנבוע מציסטות וגידולים שונים. בחלק מהמקרים מדובר בגידולים גדולים שיכולים להידמות לזנב, אולם תועדו גם מקרים שבהם רקמת תאום טפיל התמקמה בסמוך לעצם הזנב (תאום טפיל הוא לא תאום מלא אלא תוצאה של ביצית מופרית נוספת שלא התפתחה במלואה ושהתמזגה עם העובר הראשון). ברוב המקרים שתועדו במאה החולפת לא נמצאו כלל עצמות בזנב, כי אם רק שילוב של עור, שומן, רקמת חיבור, עצבים ושרירים. בחלק מהמקרים מדובר בזנב מזערי אולם, תועדו גם זנבות שהגיעו לאורך של 13 ס"מ.

הודו: ילד עם "זנב" נחשב לאל. Youtube, צילום מסך
בתרבויות מסויימות, ילד שנולד עם זנב זוכה ליתרונות/צילום מסך, Youtube

בשנת 2012 פורסמה סדרה של שישה מקרים של פעוטות שנולדו עם זנב. מתוכם, רק מקרה אחד התברר כבליטת זנב ממשי שכללה: עצם, סחוס, שומן ורקמה עצבית. שלושה מהילדים סבלו בכלל ממצב מוכר שקרוי ספינה ביפידה (spina bifida - מום מולד שבו החלק התחתון של חוט השדרה חשוף דרך חור בעמוד השדרה) וילד נוסף סבל מבליטה מאזור עצם העצה (sacrum). בפועל בחמישה מתוך ששת המקרים כלל לא היה קשר פיזי בין הזנב לבין עמוד השדרה וכל החמישה עברו בהצלחה בגיל צעיר ניתוחים להסרת או תיקון הפגמים. רק ההורים של הפעוט השישי סרבו לניתוח והחליטו באותו שלב, מסיבה שלא הייתה ברורה לרופאים, שלא לתקן את המום.

נימוקי ההורים לא ידועים, אולם בתרבויות מסוימות, ילד שנולד עם זנב יכול לזכות בכמה יתרונות. בהודו למשל אדם בשל צ'נדרה אוראון נולד עם זנב באורך של יותר מ-30 סנטימטרים, שזיכה אותו בתהילה מקומית. צ'נדרה נולד עם סוג של spina bifida מסוג מנינגוצלה. הכוונה לשילוב של פגם באיחוי החוליות התחתונות של עמוד השדרה לצד התבלטות של הקרומים שמכסים את חוט השדרה, מה שגורם למבנה דמוי שק שמכיל נוזל שדרה לבלוט מאחור. הידיעה על זנבו של צ'נדרה התפרסמה ברחבי הודו, ורבים במדינה מחשיבים אותו לגלגול של אל הקוף ההינדי, הנומאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully