פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הנחיות חדשות להורים: ילדים צריכים להתחיל להתעמל כבר מגיל 3

      המלחמה בהשמנת יתר אצל ילדים עולה שלב: משרד הבריאות האמריקאי ממליץ להרגיל ילדים להרבות בפעילות גופנית כבר בגיל 3ולא רק החל מגיל 6 כפי שהמליצו עד כה. מומחים סבורים שמדובר בשנים קריטיות להשגת הרגלי חיים בריאים יותר

      גן ילדים (ShutterStock)
      אחד מכל חמישה ילדים סובלים מעודף משקל. ילדים בגן (צילום: ShutterStock)

      מסתבר שאף פעם לא מוקדם מדי להתחיל לפתח הרגלים בריאים יותר. משרד הבריאות האמריקאי הפיץ הנחיה מעודכנת לפיה רצוי להרגיל ילדים לבצע פעילות גופנית כבר מגיל שלוש, ולא רק מגיל שש כפי שהמליצו עד כה.

      ההנחיות הוצגו בשבוע שעבר בכנס של האגודה האמריקאית לבריאות הלב בשיקגו. הסיבה לשינוי הם השיעורים הגבוהים של השמנת ילדים. לדעתם של קובעי המדיניות הקדמת הגיל בו ניתן לחנך ילדים צעירים יסייע להם להימנע מבריאות לקויה בשלב מאוחר יותר בחייהם.

      עוד בנושא:
      הקשר המפתיע בין המזון שהילד שלכם אוכל לביטחון העצמי שלו
      זה רשמי: 2 הדרכים הכי יעילות לגרום לילדים לאכול ירקות
      כמה שוקולד הילדים שלכם אוכלים בהשוואה לאחרים?

      ילדים מתחרים בריצה באולם ספורט (ShutterStock)
      מומלץ לעודד אותם לנוע במשך שלוש שעות מדי יום. ילדים מתאמנים באולם ספורט (צילום: ShutterStock)

      ההמלצות החדשות מורידות את הגיל בו יוכלו ילדים להתחיל להתאמן, בין גיל שלוש לחמש, זאת משום ש"ילדים בגיל הגן צריכים להיות פעילים פיזית לאורך כל היום כדי לשפר את הצמיחה והגדילה שלהם". לא נקבע טווח זמן מומלץ של פעילות יומית, אך ההנחיות מעודדות את הילדים להיות פעילים למשך שלוש שעות לפחות מדי יום.

      על פי נתוני המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, השמנת יתר משפיעה על אחד מכל חמישה ילדים בארה"ב כש-14 אחוזים מילדים אלה הם בני שנתיים עד ארבע. השמנה בגיל צעיר עלולה להגביר את הסיכון לבעיות בריאותיות רבות, כמו מחלת לב, מחלת כליות, יתר לחץ דם, סוכרת, שבץ והעלאת הסיכון להשמנת יתר בבגרות.

      גננת וילדים בגן ילדים (ShutterStock)
      מצויים בגיל שבו קל יותר לספוג כללים והרגלי חיים בריאים. ילדים לומדים (צילום: ShutterStock)

      למרות הכוונות הטובות של ארגוני הבריאות לא בטוח שההמלצות רלוונטיות לכל הילדים בגילאים אלה. מומחים בבית החולים לילדים של ריצ'מונד בוורג'יניה מסבירים שילדים בגיל שלוש רק לומדים כיצד לאזן רגל אחת באוויר במשך כמה שניות. בגיל ארבע הם לומדים כיצד לדלג ולקפוץ על רגל אחת. בגיל חמש הם יכולים לדלג, לקפוץ בחבל, להחליק, לשחות ואפילו לעשות סלטות.

      ילד משחק כדורגל (ShutterStock)
      בגיל חמש הם מגיעים לשיא ביכולות המוטוריות שלהם. ילד משחק כדורגל (צילום: ShutterStock)

      סיבה נוספת להחלטה להקדים את הגיל בו ניתן דגש על חינוך גופני הוא מחקר שערך ד"ר וולנטין פאסטר, קרדיולוג בבית החולים הר סיני בניו יורק, במסגרתו הועברה תכנית לימוד אינטנסיבית במשך ארבעה חודשים שנועדה לשפר את הידע על פעילות גופנית ובריאות בגני ילדים בהארלם.

      בתכנית לקחו חלק 560 ילדים בגילאים 3 עד 5, כשמחציתם לא קיבלו הנחיות מיוחדות בעוד שהחצי השני השתתף ב-50 שעות של שיעורים בנושאים כמו מזון בריא ובריאות הלב. הילדים שקיבלו חינוך לבריאות השיגו ציונים גבוהים יותר במבחני ידע בנושא בהשוואה לגנים בהם לא התקיימו השיעורים.

      "ילדים בגילאי שלוש עד חמש נמצאים ב'תקופת הזהב', בה הם לא רק מתעניינים איך הגוף שלהם עובד, אלא יכולים בקלות לספוג מידע חדש", אומר ד"ר פוסטר. "זה הגיל שבו ניתן לאחסן דברים במוח בקלות רבה והם חוזרים מאוחר יותר בגיל מבוגר".

      ילדה שוחה בבריכה (ShutterStock)
      כושר גופני משפיע גם על מבנה המוח של ילדים. ילדה שוחה בבריכה (צילום: ShutterStock)

      ההמלצות מצטרפות למחקר נוסף שפורסם בתחילת השנה שקבע שכושר גופני אצל ילדים עשוי גם להשפיע על מבנה המוח שלהם, ועל כן על הצלחתם בלימודים. חוקרים מאוניברסיטת גרנדה בספרד גילו שילדים שמפגינים תפקוד מוטורי (תנועתי) גבוה משיגים יכולת ניצול חמצן משופרת ובעלי נפח גדול יותר של חומר האפור בקליפת המוח שחיוני לעיבוד שפה וקריאה.