וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לגברים כיום יש פחות טסטוסטרון מבעבר ואיך זה משפיע עליהם?

31.10.2018 / 11:28

מחקרים מראים שרמות הטסטוסטרון של גברים בעידן המודרני נמוכות במידה ניכרת מאלו שהיו לדורות הקודמים. אז למה זה קורה, איך זה משפיע על הבריאות והאם אפשר לעשות משהו כדי להפוך את המגמה?

גל גדות דווין ג'ונסון. AP
האם גברים "אמיתיים" הולכים ונכחדים? השחקן דווין ג'ונסון וידידה/AP

לא מעט נשים וגם חלק מהגברים אומרים בזלזול ש"הגברים של היום הם לא הגברים של פעם". כשבוחנים את זה בעיניים אובייקטיביות, אולי טוב יותר שתופעות "גבריות" כמו החפצת נשים, הטרדות מיניות ותחושת עליונות על האישה מצויות בירידה בשנים האחרונות, אבל מתברר שהמשפט המזלזל הזה דווקא נכון - אבל מזווית אחרת לגמרי.

אז בעוד שההגדרה של "גבר אמיתי" נתונה לפרשנות ויכולה למלא קורס שלם בלימודי מגדר - ישנו גורם ביולוגי אחד שמזוהה מאז ומתמיד עם מיניות הגבר - ומתברר שהוא הולך ונחלש בעשורים האחרונים. מחקר שנערך בקרב גברים אמריקאים מצא כי הרמה הממוצעת של הורמון המין הגברי טסטוסטרון יורדת בממוצע באחוז אחד בכל שנה.

עוד בנושא:
ירידה בטסטוסטרון הופכת גברים לאבות רגישים יותר
נשים נמשכות לריח של גברים שאוכלים את המאכלים הבאים
הסיבה הביולוגית שבגללה נשים לא יכולות לסבול גבר חולה

אנשים שבוכים אחרי סקס. ShutterStock
יותר ויותר גברים צעירים על אימפוטנציה וירידה בחשק המיני. גבר מתוסכל במיטה/ShutterStock

בעוד שרמת ההורמון הזה יורדת באופן טבעי אצל גברים ככל שמתבגרים, המחקר מראה כי בקרב גברים בני 65 בשנת 1987 ניכרה רמה גבוהה ב-17 אחוזים של ההורמון בהשוואה לבני אותו הגיל בשנת 2004. המסקנות האלו לא תקפות רק לגבי אמריקאים. מחקר דני מצא אף הוא ירידה דומה ברמות ההורמון.

בנוסף, מומחים מדווחים כי בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הגברים הצעירים שמתלוננים על בעיות שמזוהות בעיקר עם אוכלוסיות מבוגרות יותר, לרבות אימפוטנציה וירידה בחשק המיני.

עוד באותו נושא

מחקר: אין כזה דבר גבר שהוא 100% סטרייט

לכתבה המלאה

הרבה יותר מפגיעה בחיי המין

זהו המקום להרגיע. ירידה בטסטוסטרון לא מסמלת עידן שבו גברים יפסיקו לקיים יחסי מין ולהביא ילדים לעולם. לרוב הגברים כיום עדיין יש רמות תקינות של טסטוסטרון וזה כנראה ימשיך להיות המצב גם בשנים הבאות. עם זאת, אם רמות הטסטוסטרון ימשיכו לרדת, זה עלול להשפיע על גברים בדרכים רבות ומבהילות למדי.

מחסור בטסטוסטרון פוגע בריכוז, בזיכרון, בחשיבה המרחבית וברמות האנרגיה. גם החשק המיני ומסת השריר עלולים להיפגע מהמחסור. בנוסף, מחקר מצא קשר בין רמות נמוכות של טסטוסטרון לבין דיכאון.

איש מבוגר עם כרס גדולה. ShutterStock
האם עודף משקל גורם לירידה המפחידה ברמות ההורמון הגברי? גבר שמן/ShutterStock

אם זה לא מספיק, מחקרים אחרים מצאו כי קשרים בין מחסור בהורמון החיוני לבין עודף משקל, מחלות לב, סוכרת ומחלות נוספות. עם זאת, מדובר במחקרים סטטיסטיים שאינם מצביעים על קשר מובהק בין רמות ההורמון לבין מחלות אלו. כדי לקבוע אם אכן יש השפעה, יהיה צורך במחקרים נוספים.

למה זה קורה?

לרוע המזל, עולם המדע עדיין לא מצא סיבה רשמית לירידה בטסטוסטרון. אולם, ישנן כמה תאוריות שיכולות להסביר את התופעה. ההסבר המפתיע ביותר גורס כי הסיבה לירידה היא העובדה שאנשים מעשנים פחות סיגריות כיום. למרות ההשפעות ההרסניות של העישון, ההרגל המגונה דווקא גורם לעלייה בטסטוסטרון.

סיבה אפשרית נוספת לשינוי היא עלייה במספר האנשים שסובלים מעודף משקל. ארגון הבריאות העולמי התריע שאחד מכל שלושה אנשים כיום סובל מעודף משקל, דבר שגורם למגוון רחב של בעיות בריאותיות. מצב זה גורם לירידה בהפרשת טסטוסטרון, שבתורה עלולה לגרום לאנשים לעלות עוד יותר במשקל, תוך דילול מסת השריר. כך נוצר מעגל אכזרי שקשה לצאת ממנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איפה ישנם עוד גברים כמו הגבר ההוא? דון דרייפר מציג גבריות מסוקסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולם, ההסבר ההגיוני ביותר טמון דווקא בזיהום. מחקר מצא כי כימיקלים שמצויים בין היתר בתרופות ובחומרי הדברה מעכבים את ייצור הטסטוסטרון. הכימיקלים האלו מוצאים לא פעם את דרכם למקורות השתייה שלנו ואף נמצא כי הם גורמים לבעיות פוריות אצל דגים. חוקרים סבורים כי בדומה לדגים, גם בני אדם עלולים לסבול מירידה דומה בפוריות בגלל הזיהום.

בנוסף, מחקר שנערך בקרב ילידים אמריקאים מצא כי רמות גבוהות של ביפנלים רב-כלוריים המשמשים בתעשיית הפלסטיק, כמו גם ביספנול A וטריקלוזן עלולים לשבש את ייצור הורמון המין הגברי.

יש מה לעשות?

על אף שחוקרים טרם הצליחו לשים את האצבע על הסיבה הרשמית לתופעה המשונה, קל להם בהרבה לגבש המלצות להעלאת רמות הטסטוסטרון בגוף. ההמלצות בהיבט הזה דומות לרוב ההמלצות שקראתם אי פעם לגבי שמירה על אורח חיים בריא - תפריט מאוזן, התעמלות גופנית ושינה מספקת בלילה.

כמובן שאם אתם רוצים להילחם בהשפעה הרחבה יותר של הבעיה, אתם יכולים לתרום למאבק נגד זיהום ובעד צמצום השימוש בפלסטיק. המאבק הזה יתרום לא רק לבעיה הזאת, אלא יעזור לכולנו להתגבר על כל כך הרבה סכנות שמאיימות על האנושות בטווח הקצר והארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully