וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה בטסטוסטרון הופכת גברים לאבות רגישים יותר

8.11.2015 / 8:00

מחקר שנערך בארה"ב מצא שירידה ברמות ההורמון הגברי, שנקשר בהתנהגות תוקפנית ותחרותית, גורמת לאבות להיות רגישים ומטפחים יותר כלפי ילדיהם. "אנחנו רק מתחילים להבין את היחסים המורכבים שבין הורמונים גבריים ואבהות"

אבא מקריא סיפור לבתו. ShutterStock
"אבהות רגישה ומטפחת נקשרה באופן חיובי עם התפתחותם החברתית, רגשית וקוגניטיבית של ילדים/ShutterStock

שינויים ברמות ההורמון טסטוסטרון אצל אבות, עשויים לקבוע מה יהיו דפוסי ההורות שלהם – כך מעלה מחקר חדש שבוצע בידי צוות חוקרים בינלאומי ופורסם באוקטובר כתב בעת Developmental Psychobiology. טסטוסטרון נחשב כהורמון הגברי העיקרי והוא קשור להתנהגויות של תוקפנות ותחרותיות. בגופם של גברים ניתן למצוא רמות טסטוסטרון גבוהות פי עשרה עד פי מאה, לעומת נשים.

החוקרים מצאו כי ירידה שנרשמה ברמות הטסטוסטרון אצל אבות שראו את תינוקם במצוקה – בשילוב עם תכונות אופי מסוימות כמו אמפתיה ומערכת יחסים אוהבת עם בת הזוג –מנבאים את מידת הרגישות שיגלו בעת האינטראקציה עם התינוק. "אבהות רגישה ומטפחת נקשרה באופן חיובי עם התפתחותם החברתית, רגשית וקוגניטיבית של ילדים", נכתב בדיווח אודות המחקר ב- psychcentral.com.

לטסטוסטרון יתרונות משלו

במחקרים קודמים שנעשו בתחום, לא נמצאו שינויים ברמות הטסטוסטרון של גברים כאשר שיחקו עם ילדיהם. אבל במחקר הנוכחי החוקרים ערכו ניסוי מסוג שונה. בשלב הראשון, החוקרים חשפו 175 גברים לגילויי מצוקה של תינוקם בן השנה, לאחר שהופרדו ממנו לזמן קצר ואחר כך הוחזרו אליו. רמות הטסטוסטרון של האבות נבדקו באמצעות בדיקת רוק שנלקחה מהם טרם הניסוי ולאחריו. לחוקרים התברר כי הצורך לנחם את התינוק, הוביל לירידה ברמות הטסטוסטרון של האבות – אך אצל גברים שונים נראתה ירידה בדרגות שונות.

בשלב השני של הניסוי, האבות התבקשו להשתתף בפעילות עם תינוקם במשך 15 דקות, במהלכה לימדו אותו כיצד להשתמש בצעצועים שונים. גם הפעם נמדדה אצלם רמת הטסטוסטרון. בנוסף, הגברים התבקשו להשיב על סקר, שבחן את טיב מערכת היחסים שלהם עם בת הזוג ומדדים נוספים הקשורים לתכונות אישיות.

אבא מחבק את הבת שלו. ShutterStock
האבות שאצלם נרשמה ירידה חדה יותר ברמות הטסטוסטרון נטו להיות רגישים יותר לבנות, מאשר לבנים/ShutterStock
"רק כעת אנחנו מתחילים להבין את היחסים המורכבים שבין ההורמונים של גברים ואבהות"

החוקרים מצאו כי האבות שאצלם נרשמה ירידה חדה יותר ברמות הטסטוסטרון לאחר הניסוי הראשון היו רגישים יותר לתינוקם בניסוי השני, שעירב משחק ולמידה. הם גם נטו להיות רגישים יותר לבנות, מאשר לבנים. במהלך משחק הלמידה עצמו – בכל מקרה – לא נרשמו שינויים ברמות הטסטוסטרון.

"כאשר אבות רואים את התינוק שלהם במצוקה, רמות האמפתיה שמשתנות – והירידה ברמות הטסטוסטרון – מעצבות את התגובה שלהם", הסבירה מובילת המחקר מאוניברסיטת מישיגן, הדוקטורנטית פטי קיו. הפרופסור לפסיכולוגיה ברנדה וולינג הוסיפה: "אנחנו לא אומרים שירידה אוניברסאלית ברמות הטסטוסטרון אצל גברים תוביל תמיד ל'אבהות טובה', כי לטסטוסטרון יתרונות משלו. אנחנו רק כעת מתחילים להבין את היחסים המורכבים שבין ההורמונים של גברים ואבהות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully