וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר מרדית' גריי, את יודעת שאת לא באמת רופאה?

30.10.2018 / 6:44

השחקנית אלן פומפאו למדה בדרך הקשה שאולי עדיף שהיא לא תחלק עצות רפואיות. המלצה שגויה שהעניקה לצופות בבית עוררה סערה שהעלתה את אחת המחלות הקשות ביותר לסדר היום הציבורי

בדיקת בהיריון. ShutterStock
האם הדרך לזיהוי יעיל ופשוט של סרטן השחלות קרובה מתמיד? בדיקת אולטרסאונד/ShutterStock

אין ספק שמרדית גריי היא אחת הרופאות המוכשרות ביותר בבית החולים "גריי סלואן ממוריאל" אבל ספק אם השחקנית שמגלמת אותה, אלן פומפאו, תעניק שוב לצופות המלצות רפואיות לאחר שעוררה סערה בתכנית האירוח של אלן דג'נרס.

השחקנית שהתארחה בשבוע שעבר בתכנית, הגיעה במטרה לגייס תרומות למכון לחקר סרטן השד, ולאחר שאחת התורמות סיפרה על חברתה שמתה מסרטן השחלות מיהרה פומפאו הנרגשת לקרוא לנשים להפסיק להיות שאננות ולרוץ להיבדק מפני ש"כל מה שנדרש הוא אולטרסאונד פשוט" ודחקה בצופות להתעקש "לבקש בדיקת אולטרסאונד מפני שביטוח הבריאות לא יכסה את ההוצאות".

עוד בנושא:
מחקר מאשים את האנטומיה של גריי ביצירת ציפיות שווא בקרב חולים
בזכות ד"ר האוס: רופאים הצילו חולה מזיהום מסתורי
גילוי מוקדם: איך מאבחנים ומטפלים בסרטן צוואר הרחם?

השחקנית אלן פופמאו על סט הסדרה האנטומיה של גריי. GettyImages
היא נראית מצוין במדי רופאה אבל אולי כדאי שלא תחלק עצות לצופות. אלן פופמאו על סט הסדרה "האנטומיה של גריי"/GettyImages

בתוך דקות ספורות, רופאים מיהרו לצייץ בטוויטר אזהרות על כך שאולטרסאונד לא ממש יעיל בזיהוי "הרוצח השקט", שנותר עדיין אחת ממחלות הקטלניות ביותר של נשים בשל הקושי לזהותו בשלבים מוקדמים. שלא כמו סרטן צוואר הרחם, את סרטן השחלות לא ניתן לאבחן באמצעות סריקה פשוטה או בבדיקת דם. לעיתים יש צורך בסדרת בדיקות שכוללת גם סריקת אולטרסאונד, בדיקת MRI, שאיבת נוזלים מחלל הבטן וניתוח בהרדמה מלאה לטובת ביופסיה, לפני האבחון הוודאי.

עוד באותו נושא

הנגיף שמדביק כמעט כל מי שמקיים יחסי מין

לכתבה המלאה

פומפאו מנסה למזער נזקים בטוויטר

היו מי ששבחו את פומפאו על שהעלתה לסדר היום את המורכבות שעומדת מאחורי הכיסוי הביטוחי בארה"ב, אך רוב התגובות האשימו אותה במתן תקוות שווא, משום שאין באמת דרך יעילה לעצור את "הרוצח השקט" שקוטל כשמונים אחוזים מהחולות שמאובחנות רק בשלב האחרון שאינו ניתן לרפא - שלב שלוש או שלב ארבע - לאחר שהסרטן כבר התפשט.

אחד המבקרים הוא הגניקולוג ד"ר ג'ושוע כהן, שסבור שנהירה המונית למכוני הדימות תגרום לנזק יותר מתועלת, שכן היא עלולה להוביל לניתוחים מיותרים של עשרות נשים שאין להן סיכוי לחלות במחלה הנדירה. "אם אין לאישה היסטוריה משפחתית של תחלואה בסרטן צוואר הרחם או השחלות, או שהן לא נשאיות של מוטציית הגן BRCA, אין צורך שייבדקו באולטרסאונד", הסביר ד"ר כהן.

אילוסטרציה. ShutterStock
נחשב ל"רוצח השקט" שקוטל 80 אחוזים מהחולות. סרטן השחלות/ShutterStock

גם ד"ר גי'ן גונטר, בעלת טור רפואי בניו יורק טיימס והגניקולוגית של גווינת' פלטרו, צייצה בתגובה לדבריה של השחקנית המפורסמת: "אולטראסאונד אינו מאתר את סרטן השחלות. את מטעה 4 מיליון אנשים באמצעות מידע רפואי לא
נכון. כך בדיוק מתחילות חדשות רפואיות מזויפות".

פומפאו למדה בדרך הקשה כמה מאתגר למצוא שיטות עבודה יעילות באיתור סוג הסרטן המדובר באוכלוסייה הכללית ומיהרה להעמיד דברים על דיוקם בציוץ חוזר של אחד ממבקריה ועודדה רופאים אחרים להמשיך לעדכן בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully