וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגובה כן קובע: אנשים גבוהים חולים יותר בסרטן

29.10.2018 / 6:53

אם תמיד התבאסתם שאתם לא גבוהים מספיק, מחקר חדש יגרום לכם לחשוב אחרת. אנשים גבוהים מצויים בסיכון גבוה יותר לחלות ב-23 סוגי סרטן. זאת משום שגופם מכיל מספר רב יותר של תאים

תאים סרטניים. ShutterStock
ככל שמספר התאים בגוף גדול יותר, הסיכוי לחלות בסרטן עולה. תאי סרטן/ShutterStock

חוץ מבדיחות קרש על גובהם יוצא הדופן, מסתבר שאנשים גבוהים סובלים מבעיות רפואיות חמורות יותר משאר האוכלוסייה. מחקר אמריקאי חדש מצא שאנשים גבוהים נמצאים בסיכון גבוה לחלות יותר בסרטן. הסיכון עולה בכ-10 אחוזים על כל 10 ס"מ מעל הגובה הממוצע בגלל ההורמון הממריץ את הצמיחה, הנקרא IGF-1. ככל שההורמון IGF-1 מגביר את קצב חלוקת התאים, כך הסיכוי להופעת גידולים בתאים עולה. ובמידה ויש יותר תאים בגוף - כמו אצל אנשים גבוהים יותר - כך גדל הסיכון לחלות בסרטן.

עוד בנושא:
מהי הדרך הבטוחה שיצאו לכם ילדים גבוהים וחכמים?
הקשר המפתיע בין גובה לבין הסיכוי להתקרחות
האם אתם יודעים מה גורם למחלת הסרטן? לפי הסקר הזה לא ממש

חוקרים מאוניברסיטת ריברסייד בקליפורניה ניתחו נתונים אודות חולים בסרטן מקוריאה, נורבגיה, שבדיה ואוסטריה וגילו שהגובה הממוצע בקרב גברים הוא כ-175 ס"מ וגובהן הממוצע של נשים עומד על 162 ס"מ בקירוב, וכל עלייה מגדילה את הסיכון ללקות ב-23 סוגי סרטן. נשים גבוהות לוקות יותר בסרטן בלוטת התריס, העור, הלימפומה, המעי הגס, השחלה, השד והרחם ב-12 אחוזים. זאת לעומת עלייה של 9 אחוזים בקרב גברים תמירים שיכולים לחלות יותר בסרטן בלוטת התריס, העור, לימפומה, המעי הגס, הכליות ומערכת העצבים המרכזית.

כפות רגליים של גבר ואישה. ShutterStock
כל עליה בעשרה ס"מ מהגובה הממוצע מגדילה וכל עלייה מגדילה את הסיכון ללקות ב-23 סוגי סרטן. אישה עומדת על קצות האצבעות/ShutterStock

ראש צוות המחקר, פרופ' לאונרד נני, הוסיף שהקשר בין גובה לתחלואה עובד גם במקרים הפוכים. "הקשר שנמצא בין חלוקת התאים ורמת ההורמון IGF-1 מסביר גם את שיעורי הסרטן הנמוכים שנצפו אצל אנשים שסובלים ממחסור בהורמון גדילה". כך למשל אנשים נמוכי קומה שלוקים בתסמונת שמכונה "תסמונת לרון", וגובהם הממוצע עומד על 120 ס"מ, חולים בסרטן ב-50 אחוזים פחות מהאדם הממוצע.

החדשות הטובות (בערך) היו שלא כל סוגי הסרטן מושפעים מעליה במספר התאים והסיכון של נשים וגברים גבוהים לחלות בסרטן הריאות, וושט, הבטן, הקיבה, הפה או צוואר הרחם שנשאר דומה לשיעור התחלואה של שאר האוכלוסייה. החוקרים גם ביקשו להדגיש שהממצאים אינם מעידים באופן מובהק על כך שנשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לסרטן - גברים נמצאים בסיכון גבוה יותר ב-55 אחוזים מנשים לחלות במחלה.

עוד באותו נושא

אפילו הדינוזאורים חלו: מאיפה הגיע הסרטן לבני האדם?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה - עישון. ShutterStock
לא נמצא קשר בין גובה לתחלואה בסרטן ריאות. גבר מעשן/ShutterStock

הקשר המפתיע היה ידוע בעבר לחוקרים נוספים שתלו את הסיבות דווקא בגורמים אחרים. מומחים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד ומהמכון הגרמני לתזונה בפוטסדאם טענו כבר ב-2016 שגובה הוא חרב פיפיות שעשויה להעיד על חסינות למחלות מסוימות, ועל רגישות יתר לאחרות. "על כל שישה וחצי סנטימטרים של גובה, פוחת ב-6 אחוזים הסיכון למחלות לב וכלי דם. עם זאת, הסיכון לסרטן עולה ב-4 אחוזים", הסביר אז פרופ' מתיאס שולץ מהמכון הגרמני. הסיבה לכך נעוצה לדעת החוקרים בתזונה שצרכו בהיותם ברחם ובתקופת הילדות והנערות. גובה, הוא סמן ל"תזונת-יתר".

שירי מימון במחזמר שיקגו ניו יורק ברודווי. AP
אנשים גבוהים לא תמיד נהנים יותר. שירי מימון במחזמר "שיקגו"/AP

"מספר מחקרים לאורך השנים הראו שאנשים גבוהים יותר סובלים יותר מסרטן", סיכמה ג'ורג'ינה היל, חוקרת תחלואה בסרטן מבריטניה, "החידוש במחקר האחרון מקליפורניה הוא שהסיבה לכך נובעת מהעובדה שלאנשים גבוהים יותר עשויים להיות תאים נוספים, כך שיש יותר פוטנציאל שאחד מהם יהפוך לסרטני". למרות זאת, החוקרת היל לא ממהרת להתרגש מהמסקנות המפתיעות. "הסיכון המוגבר קטן ואפשר תמיד לפעול כדי להפחית את הסיכון לפתח סרטן כמו הימנעות מעישון ושמירה על משקל בריא".

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן
  • גובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully