וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסונים זה מסוכן? ספרו את זה ל-37 האנשים שמתו השנה מחצבת

24.10.2018 / 13:11

בעוד מתנגדי החיסונים בעולם מנהלים בהצלחה מסעות הפחדה ברשתות החברתיות ושיעור ההתחסנות באוכלוסייה יורד בקצב מטורף ומסוכן, מגיעה תזכורת עצובה לסיבה שבגללה חשוב להתחסן - השנה היא 2018 ואנשים מתים מחצבת

ShutterStock

בסרטון: ד"ר ארז גרטי, אימונולוג ואבא לשלושה, מסביר למה הוא בוחר לחסן

מגפת חצבת משתוללת באירופה (גם בארה"ב ובישראל) וגובה מחירים כבדים. בששת החודשים הראשונים של 2018 תועדו 41 אלף מקרים של המחלה הוויראלית הניתנת למניעה בקלות - בעזרת חיסון.

למעשה בחצי השנה הראשונה של 2018 מספר מקרי החצבת השנתיים הכפילו את השיא הגבוה ביותר שנרשם בעשור האחרון - ועמד על 23,927 בשנת 2010 (כולה). הנתון העצוב ביותר הוא שבחודשים שחלפו מאז תחילת 2018 37 אנשים איבדו את חייהם כתוצאה מהמחלה הזאת.

עוד בנושא:
האם חצבת היא באמת מחלה כזאת נוראית? (כן)
נוסעים למדינות האלה? אתם צריכים לחסן את הילד לחצבת
מראה שחורה: מה יקרה אם אחד מכל עשרה ישראלים יבחר שלא לחסן את ילדיו?

גב של אישה חולה בחצבת. Wellcome Collection, אתר רשמי
37 מקרי מוות בחצי שנה בלבד. גב של אישה חולה בחצבת/אתר רשמי, Wellcome Collection

"אנחנו עומדים בפני סיטואציה מאוד חמורה. אנשים מתים מחצבת. זה דבר שלא העלינו על דעתנו לפני 5 או עשר שנים", אמר ד"ר אלברטו וילאני, רופא ילדים בבית החולים לילדים במבינו ג'סו ונשיא התאחדות רופאי הילדים באיטליה, בראיון לרשת NBC.

את חומרתה של התפרצות החצבת הנוכחית ניתן לתלות באופן חד משמעי בגורם עיקרי אחד: הירידה בשיעור המתחסנים נגדה באוכלוסייה. כדי למנוע התפרצויות, שיעור החיסון צריך לעמוד על 95 אחוזים מהאוכלוסייה לפחות, שקיבלו שתי מנות של החיסון (MMR או MMRV שכולל גם חיסון לחזרת ואדמת ואבעבועות).

בחלקים מאירופה שיעור החיסון עומד על פחות מ-70%

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, באזורים מסויימים באירופה שיעור החיסון באוכלוסייה עומד כיום על פחות מ-70 אחוזים. "זו הסיבה המובילה. לא מתקבל על הדעת שבמאה ה-21 תהיינה מחלות שיכולות וצריכות להיות ממוגרות" - אמרה אנקה פדוררו מנציבות האיחוד האירופי בבריסל ל-NBC.

בשנה שעברה המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) ביצע תחקיר בעניין מגפת החצבת, ומצא ששבעים אחוזים ממקרי ההדבקה החדשים אירעו בקרב חולים שלא חוסנו. מתנגדי החיסונים צברו יותר ויותר כוח ופופולריות בשנים האחרונות, אחד התורמים לכך הוא אותו מחקר ידוע לשמצה משנת 1998 (שמאז הופרך שוב ושוב והוכח כי הראיות המדעיות בו פוברקו) שערך אנדרו ווייקפילד. וייקפילד זייף ביודעין את נתוני המחקר שלו, כדי לתמוך בטענה שיש קשר בין חיסון ה-MMR ואוטיזם. הסברה הרווחת היא שהוא עשה זאת ממניעים כלכליים כדי לחסל חיסון שהתחרה עם החיסון שהוא עצמו פיתח ורשם עליו פטנט.

חיסון נגד שפעת. ShutterStock
"לא מתקבל על הדעת שבמאה ה-21 תהיינה מחלות שיכולות וצריכות להיות ממוגרות". חיסון/ShutterStock

אולם, הנזק כבר נעשה ועל אף שהתפרסמו מאז עשרות מחקרים ששללו את הקשר בין החיסון ואוטיזם, רבים עדיין משוכנעים שהקשר קיים ומסרבים לחסן בשל כך את ילדיהם בחיסון הזה ובחיסונים אחרים.

ההתפרצויות שאנחנו עדים להן כעת באירופה ובמידה מעט פחותה יותר גם בארה"ב עלולות להתגבר ולהתפשט גם לשאר העולם אם לא יינקטו צעדים משמעותיים לבלימת מגמת ההתנגדות לחיסונים. אלא שדו"ח משנת 2014 קבע כבר אז שהמאמצים למגר את הטרנד המסוכן אינם מספיקים, במיוחד בהשוואה לקמפיינים הנחושים שמנהלים מתנגדי החיסונים ברשתות החברתיות.

גב של תינוק מכוסה בפריחה של חצבת. ShutterStock
רוב מקרי המוות מחצבת הם של ילדים מתחת לגיל 5. ילד חולה בחצבת/ShutterStock

מתנגדי החיסונים מהווים סיכון גדול יותר מכפי שניתן אולי לחשוב במבט ראשון. האמת הפשוטה היא שדי בכך שחמישה אחוזים מהאוכלוסייה יחליטו לא לחסן ולהתחסן כדי לפגוע בצורה חסרת פרופורציות בבריאות הציבור ולשלש את שיעור ההדבקה במחלה. ויהיו לכך השלכות רחבות, לא רק על החולים עצמם, אלא גם על מערכות הבריאות ובתי החולים שיישאו בעומס.

חצבת היא אחת המחלות המדבקות ביותר בהיסטוריה האנושית והיא יכולה גם להרוג. היא מסוכנת במיוחד לילדים בגיל הרך. בשנת 2016 היו 89,780 מקרי מוות ברחבי העולם כתוצאה מחצבת, רובם היו ילדים מתחת לגיל 5.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully