וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גברים זה מיותר: מדענים הולידו צאצאים בעזרת שתי אימהות ובלי אבא

15.10.2018 / 10:59

צוות חוקרים סיני הצליח להפרות עכברות מעבדה ללא שימוש בזכרים. המחקר המעניין מעניק תקווה בדרך להריונות חד מיניים גם בקרב בני אדם

ביוץ. ShutterStock
האם גם יונקים יוכלו לשנות את הדרך שבה הם מביאים צאצאים לעולם? ביוץ/ShutterStock

חוקרים סינים מספקים לזוגות חד מיניים חדשות טובות: הם הצליחו לשבט דור חדש של עכברים ללא צורך בזכרים בתהליך הפריית הביציות. תוצאות הניסוי המהפכני אפילו נשמרו לאורך זמן כשהעכברים חסרי האב זכו להגיע לבגרות, ואף הולידו צאצאים משלהם.

עוד בנושא:
זוגות חד-מיניים לא יכולים לאמץ? המחקרים דווקא ממש בעד
מחקר: אין כזה דבר גבר שהוא 100% סטרייט
מחקר מדעי מאשש: הומואים ולסביות טובים יותר במיטה מסטרייטים

צוות החוקרים מהאקדמיה הסינית למדעים השתמש בטכניקת עריכה מיוחדת של תאי גזע עובריים והפלואידים (ESC), שמכילים רק עותק אחד של כרומוזום נקבי, בשונה מרקמות שמכילות מגוון של תאי מין. תהליך הרפרודוקציה ללא צורך בזרע אינו חדש בממלכת החי. חרקים ודגים רבים יכולים לייצר שיבוטים של נקבות בלבד וישנם אפילו לטאות ודו-חיים ללא אבות. יונקים, לעומת זאת טרם הצליחו ללדת תינוקות ללא צורך בשני המינים. "רצינו לבדוק מדוע יונקים יכולים להתרבות רק באמצעות רבייה מינית", אומר החוקר הבכיר בצוות הסיני צ'י ג'ואו.

אישה בהיריון. ShutterStock
האם לא נצטרך יותר גברים כדי להיכנס להריון? אישה בהריון/ShutterStock

החוקרים התבססו על כך שהחסרת גנים ספציפיים במהלך הרבייה תאפשר "הטבעה גנומית" כלומר שילוב של חומר גנטי משתי ביציות או שני תאי זרע בלבד, אך עד כה מחקרים קודמים לא הצליחו שלא לסכן עותקים של גנים חיוניים, מצב ממנו רצו החוקרים הסינים להימנע במקרה שבו זוגות חד מיניים יעברו את התהליך.

כך למשל בשנת 2004 הצליחו חוקרים יפנים לעבור את המשוכה הזאת על ידי בחירת מערכת כרומוזומים נקבית כשהפרו ביציות עכברים משתי אימהות אך בסופו של התהליך התוצאות לא השביעו את רצון החוקרים. "העכברים שנולדו בתהליך היו בעלי מומים, והשיטה עצמה לא הייתה מעשית וקשה לשימוש", הסביר החוקר הסיני ג'ואו.

שנים רבות לאחר מכן, טכנולוגיית העריכה הגנטית השתפרה עד כדי כך שהחוקרים יכולים כעת לערוך באופן סלקטיבי את תאי הגזע הפלואידיים של הנקבות. הם החסירו שלושה אזורים מוטבעים בתאי הגזע והשתילו בהם "זרע" שמקורו בנקבה בתהליך ההפריה.

עוד באותו נושא

10 דברים שלא ידעת שקורים לגוף שלך בזמן הריון

לכתבה המלאה
שתי אמהות עם הילדים שלהן בבית. Jan Mika, ShutterStock
חדשות טובות למשפחות חד-מיניות. משפחה חד-מינית מאושרת/ShutterStock, Jan Mika

למרות ההתלהבות מפריצת הדרך, התהליך עדיין רחוק מלהיות מושלם. מתוך 210 עוברים שנולדו בדרך זו, רק 29 עכברים נולדו חיים. העכברים הללו אפילו הצליחו להתרבות בעצמם, הפעם בדרך הישנה והטובה. בנוסף, ניסוי דומה בו התבססו החוקרים על תאי גזע זכריים בלבד שהועברו לאחר מכן לאם פונדקאית הסתיימו למרבה הצער, בלידת 12 עכברים שלא שרדו את 48 השעות הראשונות לחייהם. ואל לנו לשכוח גם היבטים אתים ומוסריים במידה שהניסוי יתקדם לשלב של ניסויים גם בבני אדם.

"המחקר הוכיח לנו מה עוד אפשרי", אומר ווי לי, חבר נוסף בצוות הסיני, "הבאנו לשינוי בתהליך ההפריה של יונקים". הצוות הביע תקווה שהתקדמות עתידית נוספת תסייע לשפר את התהליך ואף לאתר מומים ונכות חמורה של ילדים בטרם לידתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully