וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גרם למלך הבורקס להתנזר ממאפים ולאכול רק פירות?

12.10.2018 / 7:32

אחרי אירוע מוחי קשה, בעיות בריאות נוספות ושיקום קשה בן כחצי שנה החליט יוסף בן דור, בעליו של מפעל למאפים, לזנוח את הבורקסים והקרואסונים ולהפוך לפירותני. "בגיל 50 כבר הרגשתי זקן מאוד. היום אני באנרגיה ובמשקל של בן 18"

יוסף בן דור בעל מפעל לבורקס שהפך לטבעוני ופירותי. לוטם גפן,
"אחרי כמה חודשים הרגשתי ממש טוב". יוסף בן דור/לוטם גפן

לפני 4 שנים יוסף בן דור, היום בן 58 מרחובות, היה עוד סתם איש עסקים - בעלים שותף של עסק משפחתי למאפים בשם "מלך הבלקן", שלו שני מפעלים: אחד למאפים והשני ללחמי מחמצת. כמו רבים מבני גילו (אז היה בן 54), הבריאות שלו התחילה להראות את סימני הגיל: לחץ הדם היה קצת גבוה וכמותו גם הסוכר והכולסטרול. ויש להניח שאלמלא טולטלו חייו כפי שטולטלו, היה ממשיך גם היום לקחת מספר תרופות מדי יום כדי לאזן את כל המדדים הללו.

אלא שהחיים זימנו לו סיפור קצת אחר. יום אחד לפני 4 שנים הוא עבר אירוע מוחי קשה מאוד. "זאת היתה הפתעה מוחלטת", הוא נזכר. "הגעתי לביה"ח בהכרה. ובסופו של דבר יצאתי אמנם בלי פגיעה קוגניטיבית, אבל משותק לחלוטין בצד שמאל של הגוף".

עוד בנושא:
טבעונות בהריון? זה הרבה יותר בריא ממה שאתם חושבים
מחקר חדש מציע: ירקות במקום תרופות
6 דרכים שיכולות לצמצם את הסיכון שלכם לחטוף שבץ

גבר הולך על הליכון במרכז שיקום. ShutterStock
"יצאתי מבית החולים עם צד שמאל משותק לחלוטין". טיפול שיקומי/ShutterStock
"בשבוע הראשון בשיקום הייתי עסוק בלבכות על מר גורלי. אחר כך פשוט התחלתי לעשות כל מה שהיה להם להציע לי. רק חיפשתי כמה שיותר מהר לחזור לעצמי"

מבית החולים עבר בן דור הישר לשיקום בן קרוב לחצי שנה בבית החולים שיבא בתל השומר: "בשבוע הראשון בשיקום הייתי עסוק בלבכות על מר גורלי. אחר כך פשוט התחלתי לעשות כל מה שהיה להם להציע לי: יוגה, ריפוי בעיסוק, שחייה, פיזיותרפיה - הכל. ברמה הפיזיולוגית השתקמתי מהר מאוד ועברתי מכיסא גלגלים להליכה בלי הליכון. רק חיפשתי כמה שיותר מהר לחזור לעצמי. אבל עדיין אכלתי תזונה מצומצמת של בית חולים, שכוללת מוצרי חלב בשר ודגים ומוצרים מן החי שהם חומרי גלם יוצרי מחלות".

"כשחזרתי הביתה בעצם הייתי ברמה תפקודית בסיסית: הלכתי, לא יכולתי לנהוג עדיין, חזרתי לעבודה בהדרגה לכמה שעות ביום בעבודה ובמקביל המשכתי לעבוד על השיקום: ארגנתי לי דיור ליד בריכה כדי להמשיך עם השחייה וגם זימנתי אלי פעמיים בשבוע מאסטרית של יוגה כדי לאזן בין צד ימין לצד שמאל. בשלב הזה עוד לא יכולתי לעשות פעילות גופנית והייתי חייב קודם להחזיר לעצמי את שיווי המשקל. בכל הזמן הזה עדיין הייתי על כדורים ללחץ דם, סוכר, מדללי דם וסטטינים להורדת כולסטרול. וזה גם לדעתי פגע בהחלמה שלי".

התפנית בהחלמה של בן דור הגיעה יום אחד מכיוון בלתי צפוי. "בחודשים ששהיתי בשיקום התקשיתי לישון בלילות והעברתי רבים מהם בחיפוש וצפייה בסרטונים על אנשים שחוו אירועים מוחיים. באחד הסרטונים נתקלתי במומחית לחקר המוח שעברה אירוע מוחי בעצמה, וזכרתי שמתישהו היא הזכירה שהיא נעזרה בתזונה טבעונית, אבל היא לא הדגישה את זה יותר מדי. שם הבנתי לראשונה שמשהו בתזונה שלי לא בסדר".

עוד באותו נושא

השינוי התזונתי הזה יכול להציל את חייהם של מיליוני בני אדם בעולם

לכתבה המלאה
בישול צמחוני. ShutterStock
"היום אני חי מתזונה שמורכבת רק מפירות וירקות חיים, עם מעט מאוד קטניות ואגוזים". תזונה טבעונית/ShutterStock
"אחרי סדנה של 8 שעות הפכתי לטבעוני לחלוטין. בחודש הראשון אכלתי רק ירקות חיים ומאודים"

"חיפשתי בגוגל: 'ריפוי טבעי מלא מסוכרת ולחץ דם' - שאלה היו הבעיות העיקריות שלי לטעמי באותה תקופה, וכך הגעתי למומחה טבעוני בשם ערן אשחר. אחרי סדנה של 8 שעות אצלו הפכתי לטבעוני לחלוטין ונעזרתי בליווי שלו עוד 4 חודשים נוספים. תוך חודש, שבו אכלתי רק ירקות חיים ומאודים נפטרתי מכל התרופות. התחלתי להתנסות גם בצומות לניקוי הגוף, וראיתי שזה קל לי ועושה לי טוב".

"אחרי כמה חודשים, הרגשתי ממש טוב. פתאום היתה לי תחושה שאני רוצה לחזק את הקטע של ספורט בחיים שלי. בשלב זה כבר רזיתי 20 קילו לאורך שנה והרגשתי טוב עם עצמי, אבל רציתי עוד. התחלתי לקרוא והגעתי לתזונה של 80/10/10 והתזונה הפירותנית לקחה אותי צעד נוסף קדימה. היום אני חי מתזונה שמורכבת רק מפירות וירקות חיים, עם מעט מאוד קטניות ואגוזים, ועושה הרבה צומות של כמה ימים בכל פעם".

יוסף בן דור בעל מפעל לבורקס שהפך לטבעוני ופירותני. ליאור בוזגלו,
"האירוע המוחי בעצם היה מתנה גדולה שגרמה לי להתעוררות". יוסף בן דור/ליאור בוזגלו
אני לא אקטיביסט, ההשפעה שלי שקטה. אני מגיע בכל בוקר עם ארגז הירקות והפירות האורגניים שלי ומדליק את כולם"

למרות השינוי הגדול שעבר בחייו האישיים, בחייו המקצועיים בן דור עדיין עוסק בייצור ופיתוח של מוצרי מזון שעבורו הם מחוץ לתחום, אבל גם בתחום הזה חלות תמורות, גם אם השינוי קורה בהן לאט יותר. "מפעל לחמי המחמצת שלנו הוא לחלוטין Vegan Friendly וגם במפעל השני - מפעל המאפים, אנחנו מחפשים כל הזמן דרכים להוציא את הביצים ממוצרי השמרים. זה תהליך שלא תלוי רק בי, זו גם מגמה שקיימת בשוק ואנחנו עושים את השינויים הללו מתוך תקווה שזה גם הכיוון הנכון לשיווק. בסביבת העבודה שלי מקבלים את השינוי שלי באהבה, המשרד שלנו הוא מה שנקרא Raw until four - עד שעה 16:00 כולם אוכלים הרבה פירות וירקות. אבל זה לא כי אני אקטיביסט, ההשפעה שלי שקטה. אני מגיע בכל בוקר עם ארגז הירקות והפירות האורגניים שלי ומדליק את כולם", הוא מספר.

"האמת היא שבסביבה הקרובה שלי לא חשבו שאני אצא מהאירוע המוחי והופתעו לטובה מהשיקום המהיר שלי. אני עדיין לא מרגיש שהחלמתי לחלוטין, יש לי עוד מדרגות שאני יכול לעלות, כי עדיין יש לי שומנים בדם ולנקות אותם זה תהליך מאוד איטי. אבל אין מה להשוות את המצב שלי היום ללפני האירוע המוחי - בגיל 50 כבר הרגשתי כמו איש זקן מאוד והיום, אני במשקל ובאנרגיה של בן 18. אני עושה כל יום פעילות גופנית של שעה וחצי שעתיים. התזונה הזאת גם משפיעה מאוד על מצב הרוח. בנאדם שעובר אירוע מוחי קל לו מאוד ליפול למרה שחורה, כי אתה מוצא את עצמך פתאום תלוי באחרים לכל דבר, אפילו בשביל להתקלח. האירוע המוחי שעברתי הוא בעצם מתנה מאוד גדולה כי זה גרם לי להתעוררות".

ב-19/10 יערך בישראל כנס של ויגן פרנדלי, "טבעוני זה בריא" בהשתתפות ד"ר דאגלס גרהם, מייסד שיטת 80/10/10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully