וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתפסו תחת: למה כדאי לכם לשמור מרחק מהכיסא

11.10.2018 / 11:30

אתם לא שמים לב לכך אבל הישבן שלכם משלם מחיר יקר על אורח החיים שבחרתם לעצמכם. מחקר ישראלי מצא שישיבה ממושכת מגדילה את תכולת השומן בישבן שלכם. הנה עוד סיבה לקום מהכיסא ולעשות סיבוב

נשים בביקיני על שפת הים. ShutterStock
גנטיקה לבדה לא תכריע את עתיד הישבן שלכם. נשים בחוף הים/ShutterStock

הוא הולך אחריכם לכל מקום, מספק לכם תמיכה בכל תנועה ובשנים האחרונות הוא זוכה לעדנה מחודשת בזכות כוכבות הוליוודיות. למרות כל זאת, לא בטוח שאתם מייחסים לו את החשיבות שמגיעה לו. הגיע הזמן לדבר על השריר הגדול ביותר בגופנו: הישבן.

העכוז, הטוסיק או איך שלא תקראו לו הוא אחד השרירים החזקים ביותר בגופנו ואנחנו משתמשים בו כשאנו רצים, צועדים, יושבים, ישנים וקמים. מחקר שנערך במחלקה להנדסה ביו-רפואית, בפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב על ידי פרופ' עמית גפן גילה שתכולת השומן בישבן עולה כאשר מנהלים אורח חיים יושבני, ומשמעות הדבר היא שלשעות הרבות שאתם מבלים בישיבה מדי יום עלול להיות מחיר יקר.

עוד בנושא:
למה יש לכם חצ'קונים על התחת?
בגלל קים קרדשיאן? הרמת ישבן - הניתוח הפלסטי הקטלני ביותר
לא רק טרנד: היתרון הבריאותי המפתיע של ישבן גדול

קים קרדשיאן לובשת ונועלת את המותג ייזי של קניה ווסט. אינסטגרם, אתר רשמי
כמה שעות היא מבלה בישיבה? קים קרשיאן בעוד יום עבודה/אתר רשמי, אינסטגרם

המחקר, שהתפתח מבדיקת פצעים אצל אנשים שיושבים ממושכות (כמו למשל מי שמרותקים לכיסאות גלגלים) משנה במעט את התפיסה הרווחת לפיה מבנה הישבן מושפע בעיקר מגנטיקה ותזונה, וממנו עולה שגם לזמן שבו אנו מבלים בישיבה יש חשיבות. נפח רקמת השומן התוך-שרירי בשרירי הישבן גדל ככל שיושבים יותר. השומן התוך-שרירי הזה משתלט בהדרגה על רקמת השריר והופך לדומיננטי, ובמקביל נפח רקמת השריר הולך ופוחת. בהדרגה מתקבל ישבן שהוא כמעט כולו שומני.

התוצאות הללו הובילו את פרופ' גפן למסקנות לגבי הקשר בין פעילות או חוסר פעילות גופנית והרכב שומן-שריר גם בישבן וגם באזורים אחרים בגוף. חוסר פעילות כרוני רלוונטי למעשה לרוב האוכלוסייה בחברה המודרנית שאינה עוסקת בעבודת כפיים אלא עובדת בעבודות משרדיות יושבניות.

עוד באותו נושא

הכללים שאתם חייבים להכיר כשאתם עובדים מול מחשב

לכתבה המלאה
אופן ספייס. ShutterStock
מתי בפעם האחרונה קמתם היום מהכיסא שלכם במשרד? עובדים באופן ספייס/ShutterStock

הסיבה לשינוי במבנה הישבן נעוצה בהתפתחות של תאי גזע שמצויים בגופנו לרקמת שומן או רקמת שריר בגלל סיבה מכנית או ביולוגית שהתאים הללו חשים בגוף. כלומר, אם הסביבה של התאים סטטית, בגלל אורח חיים יושבני, תאי הגזע יהפכו לתאי שומן באופן סטטיסטי וגם ייצרו עד 50 אחוזים יותר שומן (טריגליצרידים) ביחס לתאי שומן שאינם חשופים לסביבה כזו.

אם אופי הסביבה שלהם הוא דינאמי, כלומר השרירים לוקחים חלק בפעילות גופנית וספורט, אז תאי הגזע בישבן יהפכו לתאי שריר במקום לשומן. למעשה תמיד מתקיימת מעין תחרות תמידית בין השומן והשריר לגבי מי זוכה להשפיע על יותר תאי גזע בוגרים "להצטרף אליו".

אילוסטרציה. ShutterStock
חוסר פעילות גופנית מגדילה באופן משמעותי את רקמות השומן בישבן. תאי שומן/ShutterStock

ההבנה שלגירויים מכניים יש השפעה על יצירה או הפחתה של רקמות שומן משליכה על תחומי חיים שמעניינים את כולנו, אחד מהם היא אסתטיקה. בעתיד נוכל להשתמש בידע הזה כדי לשלוט בגורלם של תאי גזע בוגרים לטובתנו. כמו למשל לאחר כריתות שד, הגדלת שדיים, הסרת גידולים סרטניים או ריפוי פצעים קשים באופן טבעי וללא שימוש בשתלים (למשל מסיליקון).

ג'ניפר לופז. GettyImages
החזירה את הישבן לאופנה. ג'ניפר לופז על השטיח האדום/GettyImages

"המחקר מספק לנו 'ארגז כלים' מודרני ומשוכלל שמלמד אותנו על התנהגות תאים ורקמות בגוף", מסביר פרופ' גפן, "נוכל להשתמש במסקנות בתחומים חשובים כמו רפואה אסתטית וגם בחקר מחלות כרוניות כגון השמנה וסוכרת".

למרות ההתלהבות הרבה הפרופ' מסייג ומסביר שהגירויים המכניים הם נדבך חשוב אבל לא הגורם היחיד בהשפעה על רקמות שומן ושריר. מבנה העצמות, גנטיקה וגורמים סביבתיים כמו תזונה משפיעים גם הם. החידוש במחקר הוא שניתן להשתמש בגירויים מכניים מדודים כדי לצמצם את ההשפעה של הגנטיקה או אפילו להגביר את ההשפעה הגנטית כאשר הדבר רצוי, כתלות במטרות הטיפול. בעזרת מחקרו של גפן ייתכן שבעתיד נוכל לשלוט על התהליך באופן מבוקר, ולנצל את הידע על תגובתם של תאי שריר ושומן לצרכי בריאות ואסתטיקה בכל חלקי הגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully