וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיזה גיל מומלץ לקחת ילדים להצגות?

איריס גרנות, מאמר אורח

18.12.2022 / 8:04

הצגות ילדים תורמות להתפתחות השפה וההבעה בגיל הרך וצפייה בהן מניחה את אבני הבסיס לעולמות הערכים והתוכן שילדיכם יצרכו בבגרותם. מומחית להתפתחות הילד מסבירה כיצד לבחור הצגה מתאימה לילדים ובאיזה גיל כדאי להתחיל

ילדים צופים בהצגת ילדים. ShutterStock
ילדים אוהבים לפגוש דברים מוכרים, שמאפשרים להם לעבד דברים מנקודת מבט אחרת. הצגת ילדים/ShutterStock

המשפט "כל העולם במה" מתאים במיוחד לבני שנתיים-שלוש, הגיל בו בזכות התפתחות השפה המילולית וההבנה, מתפתחת גם האפשרות לדמיין מצבים, לחקות את האחר ולהמחיז מצבים שזמן קצר קודם לכן עוד לא היינו בטוחים אם הילד מבין או לא. כשזה מגיע לרעיונות היצירתיים של פעוטות וילדים "השמים הם הגבול" - כל קופסה יכולה להיות ארמון וכל חפץ יכול לעוף על כנפי הדמיון.

את הדמיון הטבעי הזה של ילדים אפשר לפתח אפילו יותר, על ידי הקראת ספרים וצפייה בהצגות. בימים האלה יש הרבה מאוד הצגות שמוצעות לקהל הקטנטנים והוריהם, ומעלות את השאלה: מה מתאים לילד שלי ומאיזה גיל נכון לרכוש כרטיסים להצגה?

עוד בנושא:
באיזה גיל כדאי ללמד ילדים שפה שנייה, ואיך עושים את זה?
אני לבד! באיזה גיל מותר לתת לילד להתנסות לבד?
מאיזה גיל כדאי ללמד ילדים לשחות?

ילדים צופים בהצגת ילדים. ShutterStock
השלב ההתפתחותי של הילד יותר משמעותי מאשר גילו. פעוט באולם תיאטרון/ShutterStock

מאיזה גיל אפשר לצפות בהצגה?
העיקרון הראשוני והבסיסי ביותר בכל פעילות הוא ההתאמה לשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא ולמאפייני האישיות הייחודיים לו. השלב ההתפתחותי בו הילד נמצא יותר משמעותי מהגיל.

רוב הפעוטות מסוגלים בסביבות גיל שנה וחצי-שנתיים לשבת זמן קצר ולהקשיב למלל. אם הפעוט יכול להתרכז למשך מספר דקות בסיפור שמסופר לו או במשחק, סביר להניח שיצליח להתרכז בהצגה שמותאמת לגילו מבחינת התוכן וצורת הישיבה.

טווח הקשב של פעוטות עולה עם הגיל וגם מתפתח ככל שהם חשופים לחוויות שמזמנות להם גירויים מעניינים שדורשים ריכוז. ככל שהפעוט מתאמן, באופן טבעי הוא מצליח להתרכז לאורך זמן ארוך יותר.

כאשר ההצגה מציעה שילוב של מלל קצר והרבה צבע ותנועה, קיימת אפשרות שגם פעוטות בני שנה ומעלה יהנו ממנה.

עוד באותו נושא

באיזה גיל הילד שלי אמור להתחיל לשחק עם חברים?

לכתבה המלאה
ילדים צופים בהצגת ילדים. ShutterStock
עד גיל 3 מומלץ לשבת על משטח שמאפשר תנועה. ילדים צופים בהצגה על מדשאה/ShutterStock

אילו הצגות מתאימות לקטנטנים?
הצגה איכותית בעולם הילדים אינה מייצגת את אותו המבנה והציפיות שלנו מהצגות למבוגרים ואולי אפילו להפך. בדיוק כמו שילד הוא לא מבוגר קטן. הציפיות שלנו ונקודת המבחן להתאמה צריכות להיות שונות לחלוטין.

ילדים אוהבים לפגוש דברים מוכרים, ההצגה מאפשרת להם לעבד את אותו הנושא מנקודת מבט אחרת, יותר מוחשית, יותר חווייתית ומפעילה במוח חושים שונים. הצגה מתאימה משלבת תוכן מעולם הילדים. מתבססת על מילים, דמויות וסיטואציות שהילד נתקל בהן בחיי היומיום, נוגעת במקרים משמעותיים או מסקרנים, או מבוססת על סיפור מוכר שהילד כבר שמע.

לא יותר מ-45 דקות

תוכן ההצגה צריך להיות מורכב ממשפטים קצרים וממוקדים ולשלב מילים מוכרות וחדשות. הצגה מתאימה, משלבת הומור ילדי, משעשעת את הקטנים ומצחיקה אותם ואת הוריהם. היא צריכה גם לשלב הרבה גירויים ויזואליים: בובות, צבעים ותפאורה בגובה העיניים של הילדים, או לשלב מוסיקה ותנועה עם תוכן מילולי: משחקי ידיים, ריקודים משותפים, כלי נגינה, תחפושות.

זו יכולה גם להיות הצגה שמשתפת את הקהל, בה השחקן פונה אל ההורים והילדים והופך אותם לחלק מההצגה.
משך הזמן המומלץ להצגות ילדים עד גיל 3 הוא 45 דקות. בגילאי 3-4 אותו הזמן יכול להתאים גם כשמדובר בהצגה פחות אינטראקטיבית.

היכן לצפות בהצגה?
התנאים הפיזיים צריכים להיות מתאימים לקטנטנים, בעיקר צורת הישיבה ואורך ההצגה. עד גיל שלוש מומלץ לשבת על משטח שמאפשר תנועה - מחצלת, רצפה, כיסאות נמוכים לקטנטנים. חשוב שהילדים וההורים ישבו בצורה נינוחה, שמאפשרת לזוז ולקום בעת הצורך והמקום צריך להיות מרווח דיו על מנת שהילדים יראו בצורה ברורה וללא מאמץ, את השחקנים והתפאורה.

ילד בוכה. ShutterStock
הילד לא נרגע? נסו במועד מאוחר יותר. ילדה בוכה/ShutterStock

מעל גיל שלוש ובהתאמה להתפתחות הילד, אפשר לשבת על כסאות מסומנים, בצורה מסודרת. מומלץ לוודא, לפני הזמנת הכרטיסים, שהאולם מספק הגבהה שמתאימה את הכיסא לקטנטנים.

מה תפקיד המבוגר לפני ובעת הצפייה בהצגה?
תפקיד המבוגר מתחיל בבחירת ההצגה וממשיך בהכנה בבית ובתקשורת בעת הצפייה בהצגה.

לפני: ידע מאפשר למבוגרים ליצור התאמה מיטבית, לכן חשוב לברר את כל הפרטים מבעוד מועד ולקבל החלטה מושכלת לגבי בחירת ההצגה. אחרי שבחרתם, הכינו מבעוד מועד את הילד, ספרו לו בהתרגשות על החוויה שמצופה לכם ביחד, שתפו אותו בפרטים: היכן ומתי תצפו בהצגה, מה יהיה התוכן, איך תשבו ועוד. כל פרט שעולה על דעתכם ושעשוי להיות משמעותי עבורו. יש ילדים שאי הוודאות מסיטה את יכולת הקשב שלהם והם יהיו עסוקים בפרטים הקטנים ולא בתוכן.

במהלך ההצגה: שבו עם ילדכם בקרבה פיזית, על מנת שהוא ירגיש בטוח וגם יתרפק על הזיכרון המשותף שאתם יוצרים יחד. תקשרו איתו (ורק איתו. לא עם החברים או הנייד), מקדו אותו לדברים החשובים שאולי הוא לא קולט בגלל ריבוי גירויים, התלהבו ממה שאתם רואים, תווכו לו מילים קשות, התרגשו וצחקו ביחד. ככל שאתם תהיו מרוכזים בחוויה החיובית טווח הקשב של ילדיכם יהיה ארוך יותר וההנאה שלו תגדל.

ילדה עם מוצץ. ShutterStock
אל תשכחו להביא חפץ מעבר או משהו מרגיע. פעוטה עם מוצץ/ShutterStock

יחד עם זאת, זכרו להקשיב ולתת מרחב ולא לדבר ללא הפסקה. קטנטנים עשויים גם להילחץ, לבכות ולהיבהל. כדי שהחוויות הראשונות שלהם יהיו חיוביות, הביאו חפץ מעבר, בובה או משחק שיכולים לעודד את הילד להתרכז ולהרגיש ביטחון, נסו להרגיע, במידת הצורך צאו החוצה או עמדו בקצה האולם, עד שהילד יסכים לחזור למקום. אם ילדיכם לא נרגע, כנראה שהוא עדיין לא בשל או שההצגה לא מתאימה לו.
זכרו שזאת אמורה להיות חוויה חיובית לכולכם ואם זה לא קורה, שווה להרפות ולנסות שוב במועד אחר.

למה להשקיע ולצפות בהצגה?

בראיה לטווח רחוק, הצפייה המשותפת בהצגה משאירה זיכרון מתוק וטעם של עוד ומעודדת אותו לצרוך תרבות ותיאטרון. בטווח הקצר, הצפייה בהצגה מפעילה את כל החושים ומאפשרת לילד לעבד חוויות מוכרות בדרכים נוספות ומפתחת אצלו רעיונות ואפשרויות נוספות להבעה ויצירה.

התפתחות השפה הינה חלק משמעותי מתהליך ההתפתחות של ילדים צעירים. צפייה בהצגה מתבלת את שפת הילדים במילים נוספות שאינן מוכרות ומשלבת מילים מוכרות בדרכים חדשות שמאפשרות לילד להטמיע ולבסס אותן. הדמיון שהוא חלק מהתפתחות השפה והחשיבה מתפתחים ומהווים חלק משמעותי מחיי ילדים צעירים, ההצגה מגרה את הדמיון ומשלבת בין האפשרי, המוכר והקונקרטי, להמחזה והבעה בדרכים נוספת.

הכותבת היא מנהלת מרכז טיפ טף לגיל הרך בחולון, מומחית להתפתחות הילד ויועצת משפחתית ומפתחת גישת ה.ב.י.ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully