וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאכל הטעים הזה יכול לסכן את בריאותם העתידית של תינוקות

7.10.2018 / 6:43

אכילת פסטה או פיצה במהלך ההיריון מכפילה את הסיכוי של הבן או הבת לחלות בסוכרת מסוג 1 עד שיגיעו לגיל 16. מחקר חדש מסמן את הגלוטן, חלבון שמצוי בדגנים רבים, כפקטור חדש בסיבות לתחלואה במחלה חשוכת המרפא

מערכת וואלה!

בסרטון: הילדה הכי צעירה בעולם שחולה בסוכרת

אם פסטה או פיצה הפכו למנות קבועות בתפריט היומי שלך כי בהיריון "מותר הכל", אולי כדאי שתחשבי על זה שוב. מחקר חדש מצביע על כך שאכילת כמות גדולה של גלוטן בתקופה הזאת מכפילה את הסיכון של הילד שלך לחלות בסוכרת נעורים (סוכרת סוג 1) עד שיגיע לגיל 16.

המחקר המקיף שהתפרסם במגזין British Medical Journalכלל 63,500 נשים מדנמרק ומצא שכעשרה אחוזים מהנשים שצרכו את כמות הגלוטן הגבוה ביותר במחקר, כמות של כ-20 גרם ליום ושקולה לכ-13 פרוסות לחם, היו בסיכון גבוה פי שניים ללדת ילד שיחלה בסוכרת נעורים בהשוואה ל-10 אחוזים מהנשים שאכלו רק כ-7 גרם גלוטן.

עוד בנושא:
איך מצב הבריאות שלכן לפני הכניסה להריון משפיע על בריאות הילד
6 דברים שאת צריכה לעשות אם את מתכננת הריון השנה
חכו עם הילד השני: הסיכון לאוטיזם בהריון שני צמוד, גדול ב-50 אחוזים

בדיקת סוכרת. ShutterStock
בניגוד לסוכרת סוג 2, לסוכרת נעורים אין קשר לאורח חיים והיא בלתי הפיכה. בדיקת רמות סוכר בדם של חולי סוכרת/ShutterStock

"עוד מוקדם מדי לומר כמה גדול תפקידו של הגלוטן במהלך ההריון", טוענים החוקרים מדנמרק, איסלנד וארה"ב. לא ברור מדוע החלבון שמצוי בדגנים עלול לגרום לסוכרת מסוג 1, אך הם מעריכים שגלוטן עלול לעורר דלקת במערכת המטבולית וממליצים להמשיך לחקור את הקשר בין השניים ולבדוק "האם הימנעות מוחלטת מגלוטן משפיעה בצורה משמעותית יותר על הוולד".

אלא שהתנזרות ממזונות שמכילים גלוטן היא לא עניין פשוט כל כך. גלוטן נמצא בדגנים כמו חיטה, שיפון, כוסמין ושעורה והוא זה שנותן למאפים מרקם גמיש במהלך האפייה.

סוכרת מסוג 1, שמכונה "סוכרת נעורים", היא מחלה אוטואימונית שפורצת בדרך כלל בילדות או בגיל הנעורים וגורמת לגוף לעצור את קצב ייצור האינסולין בתאי הלבלב, הנחוץ לטובת איזון רמת הסוכר בדם. על כן החולים במחלה זו נאלצים להזריק אינסולין מספר פעמים ביום כדי להישאר בחיים ולמנוע סיבוכים כמו ליקויי ראיה ועיוורון, פגיעה בכלי דם, קטיעת גפיים, מחלות לב וכשל כליות. שלא כמו סוכרת סוג 2 , לסוכרת נעורים אין שום קשר עם אורח חיים והיא בלתי הפיכה.

פסטה ספגטי פרמזן בזיליקום אילוסטרציה. ShutterStock
התנזרות ממזונות שמכילים גלוטן היא יותר קשה ממה שנדמה. פסטה עם עגבניות ובזיליקום/ShutterStock

עד כה מדענים חשבו על סוכרת נעורים כמצב בלתי נמנע, אך תוצאות המחקר הדני מוכיחות שניתן לבחון גם גורמים גנטיים וסביבתיים. לכן הרעיון שהרגליה של האם עשויים לתרום להתפתחות המחלה הביא את המדענים להדגיש שהממצאים דורשים מחקר המשך.

"העובדה שנמצא קשר בין אכילת גלוטן במהלך ההיריון לבין סיכון גבוה יותר לסוכרת נעורים בתינוקות היא מעניינת, אך המחקר עדיין לא מוכיח קשר מובהק בין שניהם", אומרת לוסי טרלפה, מנהלת מחקר במכון לחקר הסוכרת בבריטניה, "מדענים עדיין בוחנים מגוון גורמים בגנים שלנו ובסביבתנו, כמו גלוטן, שעשויים להגביר את הסיכון לפתח סוכרת נעורים. אבל עדיין לא ברור איך גורמים אלה עובדים יחד, ומה החשיבות של כל אחד מהם. בשלב זה, נשים בהריון לא צריכות לעשות שינויים באורח החיים שלהן בהתבסס על מחקר זה".

אישה בהיריון. ShutterStock
חולמת על פיצה, בורקס או לחם שום? אישה בהיריון/ShutterStock

בשנים האחרונות דיאטות ללא גלוטן צוברות תאוצה כשרבים מאמצים עקרונות תזונת פליאו או תזונה קטגונית מאחר שהן נתפסות ככאלה שמסייעת לירידה גדולה יותר במשקל אך למעשה אין לכך הוכחות. מוצרים ללא גלוטן אומנם אינם מכילים גלוטן, אך הם יכולים להכיל כמויות גדולות של סוכר ושמן, שמעלים את הערך הקלורי של המאכל. הוצאת הגלוטן מהתפריט היומי איננה מבטיחה אכילה מאוזנת ובריאה. חשוב להקפיד על שילוב של מזונות מכל קבוצות המזון, המכילים ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון רבים התורמים להפחתת סיכון לתחלואה רבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully