וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חכו עם הילד השני: הסיכון לאוטיזם בהריון שני צמוד, גדול ב-50 אחוזים

25.11.2017 / 7:41

אחד מגופי המחקר החשובים בארה"ב מצא קורלציה בין מרווח של פחות משנה וחצי בין ההריון הראשון לשני ובין סיכון מוגבר לאוטיזם בילד השני. סיכון דומה נמצא גם בזוגות שהמתינו יותר מ-4 שנים בין הריונות

ShutterStock

בווידאו: סבתות מבחינות בסימנים לאוטיזם לפני ההורים

זוגות שבוחרים להביא לעולם את הילד השני במרווח צמוד ללידת ילדם הבכור מגדילים את הסיכון לאוטיזם בילדם השני ב-50 אחוזים – כך מזהיר מחקר חדש של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC). עם זאת, על פי המחקר גם לא מומלץ לכם לחכות יותר מדי זמן בין הילד הראשון לשני, שכן גם מרווח של ארבע שנים או יותר ישפיע בצורה דומה על הסיכויים לאוטיזם.

ממצאי המחקר מבוססים על הערכות מחקריות שבוצעו במאות מקרים של תינוקות עם הפרעות התפתחותיות שונות שנולדו בארה"ב. החוקרים אומרים כי נשים זקוקות למרווח של שנה וחצי לפחות (18 חודשים) בין הריון אחד למשנהו, כדי להספיק לחדש את רמות הרכיבים התזונתיים בגופן שנחוצות לצורך נשיאה והזנה של עובר בריא.

עוד בנושא:
האם פראצטמול בהיריון באמת גורם לאוטיזם?
האם תינוקות שנולדו בניתוח קיסרי נמצאים בסיכון מוגבר לאוטיזם?
גם לגיל האב יש השפעה על התינוק, והיא הרבה יותר גדולה משחשבתם

פעוט מחבק את אמו ההרה. ShutterStock
אל תמהרו עם הילד השני, אבל גם לא מומלץ להתמהמה איתו יותר מדי/ShutterStock

מסקנות המחקר הזה מצטרפות למחקרים קודמים שכבר המליצו על המתנה של 18 חודשים לפחות בין הריונות כדי להפחית את הסיכון ללידות מוקדמות, משקל לידה נמוך ובעיות בתפקוד השילייה. אולם למרות כל הממצאים הללו, החוקרים מזהירים מפני מגמה הולכת ומתפשטת של נשים שמתחילות להביא ילדים לעולם בגיל יותר מאוחר מבעבר, ואז יולדות כמה ילדים בתוך מספר שנים בודדות.

המחקר שפורסם השבוע בכתב העת Autism Research מבוסס על נתונים של 356 ילדים עם הפרעות על הספקטרום האוטיסטי, 600 ילדים עם הפרעות התפתחות ו-524 ילדים בריאים. החוקרים מצאו קורלציה מובהקת בין מרווחי הריון צפופים במיוחד או ארוכים במיוחד ובין סיכון מוגבר לאוטיזם. לא נמצאה קורלציה דומה בין מרווחי ההריון והפרעות התפתחותיות אחרות.

מגמת הילדים הצמודים נמצאת בעלייה

מרווחים צפופים בין ילדים זו מגמה שנמצאת בעלייה בשנים האחרונות, דוגמה טובה לכך ניתן למצוא במשפחת המלוכה הבריטית – הנסיך וויליאם והדוכסית קייט מידלטון הרו את בתם הנסיכה שרלוט פחות מ-18 חודשים לאחר לידת בנם הבכור הנסיך ג'ורג'. הנסיך ג'ורג' נולד ביולי 2013 ואחותו הקטנה הגיעה לעולם פחות משנתיים לאחר מכן במאי 2015.

הנסיך וויליאם וקייט מידלטון בתמונת חג המולד עם הנסיך ג'ורג' והנסיכה שרלוט בארמון קנזינגטון. 18 בדצמבר 2015. רויטרס
אוהבים אותם צפופים. הנסיך וויליאם, הדוכסית קייט וילדיהם ג'ורג' ושרלוט/רויטרס

מומחי פוריות סבורים שייתכן שגם לעובדה שנשים נכנסות להריון בגיל מאוחר יותר יש השפעה על כך. בעבר התפרסמו כששה מחקרים שהצביעו על קורלציה דומה, אולם ממצאיהם היו לא עקביים או שהנתונים שעליהם התבססו היו מוגבלים. על מנת לבסס ולחזק את ממצאיהם יישמו חוקרי ה-CDC שיטות מחקר ובקרת מחקר נוקשות ומחמירות ביותר.

היקף הנתונים שאספו החוקרים אפשר להם לחלק את מקרי האוטיזם במאגרי המידע שלנו לתתי-סיווגים בהתאם לתסמיני האוטיזם שהילד הראה ולבצע הערכה של היסטוריית הפוריות של האם. המסקנות שלהם היו שקיים סיכון ממשי בהיחפזות להכנס להריון נוסף לאחר ההריון הראשון, כמו גם בהשתהות בפנייה לבירורי פוריות במידה שחווים קשיים בכניסה להריון (השני).

"הממצאים הללו תומכים בהמלצות הקיימות בנוגע למרווחים המומלצים בין הריונות ומדגישים ביתר שאת את הקשר שבין בריאות ההריון והסיכון לאוטיזם", אמרה ד"ר לורה שיב, שעמדה בראש המחקר של ה-CDC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully