וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדיקה שתעניק לך שקט נפשי במהלך ההריון

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף וריפיי - טבע, וריפיי - טבע

21.10.2018 / 8:08

הרבה מאוד נשים חוששות לבצע בדיקת מי שפיר בגלל הסיכון שכרוך בבדיקה. איך ניתן לבדוק תסמונות שכיחות מבלי לחשוש? נשים שבחרו בדרך אחרת מספרות על הדור החדש של הבדיקות

בדיקת דם לאישה בהריון. ShutterStock
רמת הדיוק הגבוהה של הבדיקה מסייעת לרופאים בקבלת ההחלטות. בדיקת דם בהריון/ShutterStock

"תוך מספר ימים בדיקת וריפיי שללה תסמונת דאון. קשה להסביר את ההרגשה, ממש ירדה לי אבן ענקית מהלב", מספרת שירה מהוד השרון, נשואה ואם לשניים שמצפה ללידה נוספת. "כשחיכיתי לתוצאות הבדיקה הייתי במתח גדול, בגלל תוצאות בדיקה קודמת של חלבון עוברי וגם כי הייתי בשבוע מאד מתקדם, שבוע 20", היא משחזרת.

לשירה היה ברור כבר מהרגע הראשון להריון שהיא לא תעבור בדיקת מי שפיר. "בהריון הראשון שלי לפני כ-4 שנים, התגלה ממצא לא תקין בחלבון העוברי כשהייתי כבר בחודש חמישי, סימן שמעיד על סיכון לתסמונת דאון. מיד התחלתי לקרוא ולברר מה אפשר לעשות".

עוד בנושא:
99 אחוזי הצלחה: בדיקת ההריון המדויקת ביותר
כל מה שצריך לדעת על החידושים האחרונים בבדיקות גנטיות במהלך ההריון

פעוט מחבק את אמו ההרה. ShutterStock
לשלול את הסיכון לתסמונת דאון בתוך מספר ימים. אישה בהריון שני/ShutterStock
"בהריון השני, ההחלטה היתה כבר אוטומטית. סמכתי על תוצאות בדיקת הווריפיי וידעתי שכך אני לא מסכנת את ההיריון ואותי"

בעת החיפושים שמעה שירה על בדיקה שנחשבת למסוכנת פחות. "בדיקת דם שמזהה תסמונת דאון ושאין בה סיכון כמו זה של הדיקור מי שפיר. חשבתי לעצמי שגם אם הסיכון של מי שפיר הוא אחד למאתיים, זה עדיין מאוד מפחיד. העובדה שהקופה שלי השתתפה במרבית מהעלות של הבדיקה הקלה ומהימנותה של הבדיקה סייעו לי לבחור בה". התוצאות הגיעו במהרה ושללו את מה שחששה ממנו. "הייתי מאושרת", היא נזכרת.

"בהריון השני, ההחלטה היתה כבר אוטומטית. למרות שהייתי בת 35 ויכולתי לבצע בדיקת דיקור מי שפיר חינם, ידעתי שאמנע מזה. סמכתי על תוצאות בדיקת הווריפיי וידעתי שכך אני לא מסכנת את ההיריון ואותי. בשבוע 10 מיהרתי לבצע את הבדיקה". לשירה ובעלה יש היום שני ילדים בריאים ועוד אחד בדרך. "אני רק בתחילת ההיריון ומחכה שאוכל כבר לבצע את הבדיקה. זה שווה את השקט הנפשי שלי".

בדיקת וריפי של טבע היא אחת מבדיקות ה-NIPT שקיימות בישראל ומשמעותה "בדיקה טרום לידתית לא פולשנית". פריצות דרך מדעיות שאפשרו איתור מקטעי DNA זעירים של העובר בדמה של האישה ההרה הובילו לפיתוח טכנולוגיות אשר מאפשרות לאתר תסמונות כרומוזומליות שכיחות וגם חלק מן הנדירות בעובר.

כתב העת המדעי New England Journal of Medicine פרסם שבדיקת ה-NIPT וריפיי של טבע מפחיתה ב-89 אחוזים את הצורך בבדיקת מי שפיר. גם רופאי נשים רבים בישראל מפנים נשים בהריון לעבור את בדיקת וריפיי כחלק מתהליך הבדיקות השגרתי בהריון. בכל מקרה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני ביצוע בדיקת NIPT.

עוד באותו נושא

הבדיקות שאת חייבת לעשות כדי לעבור את ההריון בשקט נפשי

לכתבה המלאה
בדיקת מי שפיר. GettyImages
"גם אם הסיכון של מי שפיר הוא אחד למאתיים, זה עדיין מאוד מפחיד". דיקור מי שפיר/GettyImages

גם פרופ' עידו שולט, מנהל יחידת אם ועובר בבית החולים רמב"ם, מצדד בשימוש בבדיקה. לדבריו, "רמת הדיוק הגבוהה של בדיקת וריפיי מסייעת לנו בקבלת ההחלטות. הריון תקין שעובר על מי מנוחות הוא בהחלט אפשרי היום הודות אודות להתפתחות המחקר והטכנולוגיה שמאפשרים כבר בשלבים ראשונים של ההיריון לקבל מידע מרגיע ובטוח לגבי בריאותו של העובר".

לחסוך את הבדיקה הפולשנית

סיפור ההצלחה של שירה אינו מקרה בודד. גם עבור סיגלית לוי דרסינובר, בת 40 ואמא לתינוק בן חודשיים, מחיפה התוצאות היו טובות. לוי דרסינובר סובלת מכמה מחלות אוטואימוניות שלא היטיבו איתה, וגם מאנדומטריוזיס (מחלה שגורמת לכאבים קשים) קשה במיוחד. כשניסתה להיכנס להיריון נאמר לה שהיא תצטרך להיעזר בפונדקאית כי לא תוכל לשאת ברחמה תינוק. נוסף לכל התחזיות המרות אף נאמר לה שתזדקק לתרומת ביצית בשל הפרופיל ההורמונלי הנמוך שלה.

כשהיא שפופה וכואבת המליצו לה לבצע ניתוח לכריתת הרחם. לטובת שיפור איכות חייה והפסקת הכאבים העצומים שהיא חווה בעיקר בתקופות המחזור החודשי וגם בימים אחרים. כך היא תוכל להקדיש זמן לגידול ילדים לכשיגיעו באמצעות תרומת ביצית ופונדקאות.

בלב כבד קבעו סיגלית ובעלה תאריך לניתוח. סמוך למועד הניתוח הרגישה סיגלית לא טוב והמחזור החודשי איחר להופיע. למרות הסיכוי הלא סביר להיריון, היא החליטה לערוך בדיקה ביתית כדי לשלול את האפשרות. להפתעתה הרבה היא נכנסה להריון טבעי. מאותו הרגע היא הייתה נתונה במעקב צמוד של פרופ' שולט. הרופאים היו סקפטיים בקשר להצלחת ההריון. הם לא היו בטוחים שהעובר יחזיק מעמד עד לסופו.

אישה בהריון מחזיקה כוס קפה. ShutterStock
"השקט שקיבלנו כבר בשבוע 12 היה שווה הכול". אישה בהריון/ShutterStock

"הרופאים המליצו לאחר תחילת ההיריון שאבצע בדיקת וריפיי כדי לבדוק באמצעות בדיקת דם פשוטה אם התינוק סובל מתסמונות כרומוזומליות שכיחות וביניהן תסמונות דאון", מספרת האם הטריה. "רצו שאעשה את הבדיקה המורחבת וריפי פלוס כדי לחסוך את בדיקת מי השפיר הפולשנית. ביצעתי את הבדיקה במרפאת לין במכון מור בחיפה בשבוע 11. הצוות הרפואי רצה להימנע מכל בדיקה פולשנית שעלולה לסכן את ההיריון".

בשל הרגישות הגדולה ומחלות הרקע שלה היא היתה נתונה במתח רב. "לאחר כשבוע התוצאות הגיעו וממש נשמנו לרווחה. זה כאילו הלכנו על קצות האצבעות כל ההיריון. הרופאים אמרו שאם בדיקת וריפיי תקינה הם גם רגועים ואכן, השקט שקיבלנו כבר בשבוע 12 היה שווה הכול. אם הבדיקה מעידה על ממצא כלשהו היינו ממש נלחצים, אבל תודה לאל קיבלנו תוצאה טובה".

התוצאות המהירות והטובות עודדו אותה להמליץ על הבדיקה גם לאחרים. "קשה להאמין אבל סחבתי היריון עד הסוף וילדתי בשבוע 39 בניתוח קיסרי מתוכנן. המסר שלי הוא: אל תוותרו גם כשקשה. ניסים בהחלט קורים, ואם אני יכולה להמליץ על בדיקה שבאמת הביאה שקט זו העובדה שכבר בסוף הטרימסטר הראשון ידענו שהעובר לא סובל מתסמונות כרומוזמליות שכיחות בזכותה", היא מסכמת.

להזמנת בדיקה ולמידע נוסף הקליקו כאן

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף וריפיי - טבע, וריפיי - טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully