וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים שלא נבחרים לשחק בשיעורי ספורט יהפכו למבוגרים עצלנים

9.9.2018 / 7:27

זוכרים את הרגע הזה שמלכת הכיתה בחרה את הקבוצה שלה במשחק המחניים בשיעור ספורט ואת העלבון שטיפס במעלה הגרון כשנותרתם לעמוד אחרונים? מחקר חדש מגלה שיש לטראומה הזו השפעה לטווח הארוך

ילדים מתחרים בריצה באולם ספורט. ShutterStock
נכון שתמיד כאבה לכם הבטן דווקא בשיעור ספורט? ילדים מתאמנים בשיעור חינוך גופני/ShutterStock

אם אתם נוהגים להתעמל פחות, תוכלו תמיד להאשים את נועם הבן מכיתה ג' 3. מחקר שהתפרסם בכתב העת של הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט מצא שילדים שנבחרו רק לעתים רחוקות לקבוצות ספורט במהלך שיעורי חינוך גופני בבית הספר הפכו למבוגרים שמתחמקים מספורט.

החוקרים מאוניברסיטת איווה ביקשו מ-1,028 מבוגרים בגילאים 18 עד 45 מ-46 מדינות לספר על החוויות הטובות ביותר והגרועות ביותר שזכורות להם משיעורי חינוך גופני. לאחר מכן הם התבקשו לדרג כמה נעימה או לא נעימה להם המחשבה שייאלצו לבצע פעילות גופנית במשך חצי שעה לפחות ליותר מחמישה ימים.

עוד בנושא:
האם ספורט תחרותי טוב לילדים שלנו?
החלטתם לגדל את מסי הבא? יש לזה מחיר
3 מיומנויות שאתם לא מאפשרים לילדים שלכם לרכוש, וחבל

"רק אני התביישתי בגוף שלי"

כ-34 אחוזים מהמשתתפים טענו שחשו נבוכים בשיעורי ספורט בגלל שנבחרו אחרונים לקבוצות ונותרו חסרי יכולת ופגועים. "כולם היו טובים בכדורסל ואני הייתי כל כך גרועה שזה היה מביך", שחזרה בכאב אחת המשתתפות במחקר שלא שכחה את החוויה הקשה למרות שכבר הגיעה לגיל 35 המכובד.

ילד יושב על דשא ומחזיק ספינר. ShutterStock
שיעורי חינוך גופני יכולים להפוך לזירה של 'חיסולי חשבונות'. ילד ביישן משחק לבד בפארק/ShutterStock

הקשיים עליהם הצהירו המשתתפים לא פסקו שם. 14 אחוזים מהם סיפרו על תחושת מבוכה משיפוט גופם בחדרי ההלבשה המשותפים. משתתפת בת 28 אמרה סיפרה: "תמיד הייתי שמנמונת וראיתי סביבי בנות שלא היו צריכות להידחק לתוך המכנסיים הקצרים שלהן, בזמן שאני תמיד התפתלתי כדי להצליח לעשות את זה".

בניגוד אליהן היו נשאלים שזכרו שבחים שקיבלו מהמורים לספורט ומחברים אחרים לכיתה עד כדי כך שהרגישו צורך לצאת מהכיתה כדי לעסוק בפעילות גופנית. "אהבתי לשחק מחניים או כדורסל בשיעור, זה תמיד היה כיף", נזכרה אחת הנשים בת ה-34.

משיעורי חינוך גופני ישחרר רק המוות

מסקנות החוקרים היו חד משמעיות. השפלה חברתית בשיעורי ספורט עשויה להיות בעלת השפעה רגשית לטווח הארוך ולזיכרונות האלה יש "מידה מסוימת של השפעה על התפיסה העצמית ועל מידת האנרגטיות של ילדים", כך לפי ראש צוות המחקר, ד"ר פנטלמיון אקקיס מאוניברסיטת איווה.

ד"ר אקקאקיס הדגיש "שאנחנו לא אומרים שהחוויות הן דטרמיניסטיות, וחוויה שלילית אחת תקבע את רמת הפעילות הגופנית של האדם למשך שארית חייהם אך אם נדאג לשפר את החוויות משיעורי חינוך גופני, מיליונים יפיקו מכך תועלת בריאותית נוספת". לטענת צוות המדענים כדאי להשתמש במסקנותיהם כדי לשנות את ההשפעה הגורפת של חוויות קשות בילדות לטובת שמירה על בריאות הציבור בחייהם הבוגרים.

ילדים בחוג כדורגל. ShutterStock
צעד קטן בשיעור ספורט יכול להיות קשור לבריאות הנפשית שלכם כאנשים בוגרים. ילדים משחקים כדורגל/ShutterStock

מומחי חינוך מדגישים שיש ללמד חינוך גופני אחרת כך שיהיה בהם דגש רב יותר על עבודת צוות ופחות על ביצועי הפרט. על צוות המחנכים להבין שמשחקים קבוצתיים יכולים להידרדר לעיתים ל"חיסולי חשבונות" שיביאו לדחיית ילדים מקבוצות המשחק לעתים קרובות, ולפי המחקר החדש, יוכלו אפילו להשפיע על תחושת הביטחון העצמי שלהם הרבה אחרי הבגרות בספורט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully