וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך בטיפול באבולה: תרופה חדשה הצילה שני חולים

2.9.2018 / 13:05

התרופה הניסיונית הופקה בעזרת נוגדנים מדמו של חולה ששרד את ההתפרצות ב-1995. כחלק מהמאבק במגיפה הקטלנית, ניתנים בקונגו חמישה טיפולים ניסיוניים לחולים מתאימים שנדבקו בנגיף ששיעור התמותה שלו עומד על 90 אחוזים

ארגון הבריאות העולמי: הסיכון הגדול ביותר מהאבולה - הירידה בעניין הציבורי. רויטרס
"קרן של תקווה לאנשים שחולים במחלה". ילד חולה באבולה/רויטרס

לאחר שנים רבות של מלחמה מתישה באחת מהמגפות הקטלניות והקשות ביותר, ייתכן שיש מקום סוף סוף לתקווה אמיתית לחסל את האבולה. משרד הבריאות של קונגו דיווח כי שניים מתוך עשרת המטופלים הראשונים שטופלו בתרופה ניסיונית חדשה החלימו מנגיף האבולה.

ראש ארגון הבריאות העולמי בירך אתמול את ממשלת קונגו על התגייסותה לקידום הטיפולים הניסיוניים כנגד התפרצות הנוכחית של האבולה, וכינה אותה "ראשונה בעולם, וקרן של תקווה לאנשים עם המחלה".

עוד בנושא:
האבולה מתפשטת: התרחבה לעיר ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו
הסיבה המפתיעה ששינתה לרופא את צבע העיניים - אבולה
מסע אל ארץ האבולה

עובדי סיוע באתר חשוד כמוקד להידבקות בנגיף האבולה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, 13 במאי 2018. רויטרס
מחלה מדבקת ביותר, שמסכנת גם את הצוותים הרפואיים במוקדי ההתפרצות. עובדי סיוע בקונגו/רויטרס

התרופה הניסיונית, ששמה mAb114, היא תרופה שנוצרה מנוגדנים שנלקחו מדמו של מטופל ששרד את התפרצות האבולה בשנת 1995. מדובר בתרופה ניסוי ראשונה מבין חמישה טיפולים ניסיוניים שאושרו בקונגו על ידי ועדת אתיקה מיוחדת ביוני השנה שנכנסה לשימוש בתחילת אוגוסט. זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שטיפולים כאלה זמינים בעיצומה של התפרצות אבולה. רופאים שעובדים במרכזי הטיפול יוכלו להציע את תרופות המחקר לחולים מתאימים שיתנו הסכמה מדעת לטיפול ויישארו במסגרת של מעקב צמוד, כולל דיווח על כל תופעת לוואי.

עוד באותו נושא

לראשונה: נמצא חיסון לאבולה שהצליח למנוע הדבקה לחלוטין

לכתבה המלאה

מסכנת לא רק את החולים

ראש מנהל החירום של ארגון הבריאות העולמי הגדיר לאחרונה את האבולה כמחלה שמסכנת לא רק את החולים, אלא גם את בריאות הצוותים הרפואיים המטפלים בהם. בקונגו תועדו עד כה בהתפרצות האחרונה 79 מקרים מתוכם 42 מקרי מוות ו -14 מטופלים שהתאוששו. ישנם עוד 28 מקרים בהם קיים חשד קליני גבוה להדבקה, אולם לא בוצעו בדיקות מעבדה להוכחת המחלה. ככל הנראה מדובר בהערכת חסר, שכן חלק מהאזורים מצויים בשליטה של מיליציות צבאיות ואין בהם גישה מלאה לשירותים רפואיים.

ההדבקה באבולה יכולה להתרחש במספר אופנים, הן באמצעות מגע דם בדם, מעבר נוזלי גוף והפרשות ומגע עם מחטים מזוהמות בנגיף. זה קרוב לשני עשורים ששמו של הנגיף נקשר גם בפוטנציאל לשמש כנשק ביולוגי, דבר שהוביל למספר ניסיונות לייצר נגדו חיסון.

קבורת חולי אבולה, מונרוביה, ליבריה, מרץ 2013. AP
נחשבת למחלה קטלנית במיוחד. אתר קבורה של קורבנות התפרצות אבולה במונרוביה/AP

המחלה עצמה גורמת לחום ולכאבי שרירים, ובהמשך לתסמינים קשים יותר שיכולים לכלול הקאות ושלשולים קשים ודימומים פנימיים וחיצוניים בגוף. המחלה נחשבת לקטלנית במיוחד, עם שיעור תמותה של עד 90 אחוזים מהנדבקים בה.

האסטרטגיות במלחמה נגד האבולה מתמקדות בשתי חזיתות, האחת במניעה והשנייה בטיפול במי שכבר נדבקו. בסוף 2016דיווחנו על חיסון ניסיוני נגד נגיף האבולה שנמצא יעיל ב-100 אחוזים במניעת הידבקות בנגיף, באנשים שבאו במגע ישיר עם חולי אבולה בגינאה. המחקר פורסם בירחון הרפואי הנחשב The Lancet. מאז ועד היום יותר מ -3,400 איש בהתפרצות זו קיבלו את חיסון האבולה הניסיוני. החדשות שמגיעות כעת מקונגו הן הסנונית הראשונה בנוגע לטיפול אפשרי לאנשים שכבר נדבקו בנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully