וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם קמטי דאגה במצח? הנה סיבה ממש טובה לדאוג

30.8.2018 / 7:38

הפסים האופקיים שמופיעים על המצח שלנו הם אחד מסימני הגיל המבאסים שמאותתים לעולם על עלומינו החולפים, אבל האם הם מהווים גם סיבה לדאגה חמורה יותר? מחקר חדש טוען שכן

תרגילי פנים לעור צעיר/מערכת וואלה!

בווידאו: תרגילי פנים שיעזרו לכם לשמור על עור צעיר

פסי הקמטים שמופיעים לרבים מאיתנו על גבי המצח ככל שהשנים חולפות, מכונים לעתים "קמטי דאגה". הם ממש לא נדירים והם מופיעים גם אצל אנשים יחסית צעירים, אבל כעת מתברר שלמי שיש קמטים עמוקים במיוחד במצח יש סיבה אמיתית מאוד לדאגה. מחקר חדש טוען שקמטים עמוקים במצח עשויים להיות סימן אזהרה מוקדם למחלת לב, אבל החוקרים לא ממש בטוחים למה.

"גורמי סיכון כמו כולסטרול גבוה או יתר לחץ דם הם לא משהו שרואים או מרגישים. בחרנו לבדוק את האפשרות שקמטים במצח הם סמן למחלת לב משום שקל להבחין בהם. מבט אחד בפניו של אדם יכול להיות מספיק כדי להדליק נורות אזהרה, ואז נוכל להתערב עם ייעוץ לגבי הפחתת הסיכון", אמרה יולנד אסקירול, רופא וחוקר בבית החולים האוניברסיטאי בטולוז, צרפת.

עוד בנושא:
המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב
שתי מנות יוגורט בשבוע מורידה את הסיכון למחלות לב בכשליש
תמצית עלי מייפל נמצאה יעילה במניעת קמטים

אישה עם קמטי דאגה במצח. ShutterStock
דרך קלה ולא יקרה שבה רופאים יכולים לאתר אנשים בסיכון. אישה עם קמטים במצח/ShutterStock

זה אולי נשמע הזוי, אך אם הקשר הזה יאומת מחקרית הוא עשוי להצטרף לשורה של תסמיני אזהרה מוזרים שמעידים על סיכון מוגבר למחלות לב, שכוללת תנוכי אוזניים מקומטים, קטרקט בעיניים, ציפורניים שטוחות ונפיחות בידיים ובקרסוליים.

חשוב להבהיר, עם זאת, שלא כל קמט מצביע על סיכון למחלת לב. מחקר שנערך בעבר למשל, גילה שהקמטוטים שמופיעים בצדי העיניים אינם קשורים למחלות לב כלל והם מהווים סימן לגילנו המתקדם בלבד.

כמו כן, גם אם קיימים קמטי דאגה עמוקים על מצחו של אדם, זיהויים אינו מהווה תחליף לבדיקות רפואיות וקליניות מקיפות, אלא שהם פשוט דרך קלה ובעלת עלות נמוכה שבה רופאים יכולים לזהות סיכון מוגבר למחלות לב בקרב מטופליהם המבוגרים.

ככל שהקמטים עמוקים יותר, הסיכון עולה

המחקר בחן את הקמטים האופקיים על מצחם של 3,200 מבוגרים עובדים שהיו בני 32-62 בתחילת המחקר, כולם היו במצב בריאותי טוב, על פניו. הם דירגו את עומק הקמטים שעל מצחם של המשתתפים בציון של 0-3 ולאחר מכן החוקרים עקבו אחר מצבם הבריאותי של המשתתפים במשך שני עשורים.

233 מהמשתתפים הלכו לעולמם במהלך תקופת המעקב - 15.2 אחוזים מהם היו בעלי קמטים במצח בציון של 2-3, 6.6 אחוזים היו בעלי קמטים בדרגה 1, ו-2.1 אחוזים מהנפטרים היו בעלי ציון 0 שמשמעותו שלא היו להם כמעט קמטים במצח.

גבר מחזיק את החזה שלו בשתי ידיים. ShutterStock
סיכון גדול פי 10 לתמותה ממחלת לב. התקף לב/ShutterStock

מנתוני המחקר עלה שככל שדרגת עומקם של הקמטים עלתה, כך עלה גם הסיכון למות ממחלת לב וכלי דם. ובעוד שההבדל בסיכון בין מי שקמטיו היו בדרגה 0 למי שקמטיו קיבלו את הציון 1 היה מינורי, אלה שקמטיהם דורגו בציון 2 או 3 היו בסיכון מוגבר פי 10 למות ממחלת לב, בהשוואה לבעלי ציון 0.

הנתונים שמרו על אמינותם גם לאחר שהחוקרים שיקללו גורמי סיכון מוכרים אחרים, כמו מין, תחום עיסוק, חינוך, עישון, לחץ דם, דופק, סוכרת ורמת שומנים בדם. "ככל שציון הקמטים שלך גבוה יותר, כך הסיכון שלך למות ממחלת לב גבוה יותר", סיכם בפשטות ד"ר אסקירול.

המסקנה ברורה, הסיבה - פחות

אף על פי שהמסקנות ברורות, המנגנון שעומד מאחורי הקשר הביזארי הזה בין קמטי דאגה ותמותה ממחלות לב עדיין אינו מובן לחוקרים. עם זאת, הם משערים כי ייתכן שקמטים במצח הם תסמין של טרשת עורקים - הצטברות של פלאק על דפנות העורקים וגורם תורם משמעותי ביותר בגרימת התקפי לב. העורקים מתקשים ומתעבים וחוסמים חלקית את מעבר החמצן ורכיבי התזונה לרקמות ולאיברי הגוף השונים. בדומה לכך, גם קמטים קשורים לשינויים בהצטברות פלאק וייצור קולגן כמו גם באספקת חמצן ירודה.

כלי הדם במצח הם זעירים ולכן פגיעים במיוחד להשלכות אלה. החוקרים העלו את הסברה שאפילו הצטברות מינורית של פלאק בהם עלולים לשבש את פעולתם ולגרום לקמטים. "זוהי הפעם הראשונה שמצליחים להוכיח קשר בין הקמטים במצח לסיכון למחלת לב ותמותה, לכן יש צורך לאשש את הממצאים הללו בעזרת מחקרים נוספים", סייג החוקר ד"ר אסקירול והוסיף: "אך אין מניעה שרופאים יישמו את המסקנות כבר עכשיו על חולים - זה לא עולה כסף ואין בכך כל סיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully