וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים ללימודים: הנה כל התשובות לשאלות שלכם

24.8.2018 / 8:58

איך נפרדים מילד בוכה בגן? מה עושים עם ילדה שרוצה רק מותגים לבית הספר? ואיך מנתקים ילדים ממסכים? מדריכת ההורים דליה אילת התארחה אצלנו כדי לענות לכל השאלות שמטרידות אתכם לקראת ה-1 בספטמבר

ילד עם ילקוט בית ספר. ShutterStock
ספטמבר איז קאמניג. ילד חמוד עם ילקוט/ShutterStock

אתם עדיין מתמודדים עם הקשיים של הימים האחרונים של אוגוסט, אבל ה-1 בספטמבר מציץ אליכם ממש מעבר לפינה, וזה בדיוק הזמן להתחיל להכין את הילדים, וגם את עצמכם, לחזרה למסגרות. הזמנו את דליה אילת, מדריכת הורים במכון אדלר, לענות על השאלות שלכם. הנה התשובות שלה.

עוד בנושא:
איך אפשר למנוע הדבקה במחלות במסגרות חינוכיות?
הילד מתקשה להסתגל לגן? זה מה שאתם חייבים לדעת
איך מכניסים את הילד לגן בצורה הכי קלה וטובה?

מה אפשר לעשות כבר השבוע כדי להקל על החזרה למסגרות?

כדי לשפר לילד את הביטחון, כדאי לתת לו מידה מסוימת של ודאות. "חשוב לעשות עם הילדים במשך השבוע הזה איזה גיחה אחת או שתיים לגן או לבית הספר. קודם כל שיכירו את הדרך, אם זה בית ספר אפילו אפשר להיכנס ולהסתכל איפה השירותים ואיפה המזכירות, ואיפה הכיתה, טיפה לייצר וודאות למקום הזה", ממליצה אילת.

המלצה נוספת של אילת היא לשתף את הילדים באיך היה לכם כשהתחלתם גן או בית ספר, לספר לילדים מה עשיתם ואיך התגברתם על קשיים. במקום לספר לילד הוא צריך לעשות, ספרו מה אתם עשיתם ברגעים כאלה, ואז הוא יהיה פנוי יותר להקשבה.

גן ילדים. ShutterStock
הכירו לילד שלכם את הגן לפני החזרה למסגרות. גן ילדים/ShutterStock

איך לגרום לילד לשתף אותנו במה שעובר עליו במהלך היום?

כשאנחנו נדבר הרבה עם הילדים שלנו - הם ידברו גם, מבטיחה אילת, ולכן כדי לגרום לילד לשתף אתכם ביומיום שלו - שתפו אותו אתם בחוויות היומיום שלכם. שאלות כמו "איך היה בגן" לא יגרמו לילד שלכם לשתף, ולכן חשוב להרחיב את תחומי הדיבור. "כדי שהם ישתפו אותנו יותר אנחנו צריכים לשתף על עצמנו דברים, כי ככה ילדים לומדים מהי שיחה, איך נראית שיחה וכדומה", אומרת אילת. אתם יכולים לספר להם על האנשים בעבודה שלכם, על דברים שראיתם ברחוב או בדברים קטנים ומשעשעים שקרו לכם במהלך היום.

הילד מתחיל בפעם הראשונה גן, האם גם בגיל קטן מאוד יש מקום לעשות הכנה בדרך כלשהי? אם כן, מה היא הדרך הטובה ביותר?

כדאי לקחת את הילד לגן עוד לפני הכניסה, להסתכל מבחוץ, להראות לו את הכניסה לגן, את החצר וכדומה. "גם אם הילד עוד לא מדבר, אני אדבר בשבילו, אני יכולה להסביר לו מה הולך להיות", אומרת אילת, ומדגישה שבכל פעם שאתם אומרים לילד שהוא יישאר שם ואתם הולכים, תדגישו שאתם גם חוזרים. וזה משהו שאפשר לתרגל כבר עכשיו בבית גם בגיל קטן, לומר לילד "אני הולכת למטבח - ואני אחזור", וכך הילד יתחיל להבין את המשמעות של "אני אחזור".

אילת ממליצה לא להבטיח לילדים, בכל הגילאים, שיהיה להם נורא כיף בגן החדש או שהם יכירו מלא חברים חדשים, זה בסדר לשווק התלהבות אבל אל תבטיחו דברים שעלולים לאכזב אותו. "עשו את זה בהתרגשות מתונה, ריאלית, ספרו לו שאתם אוהבים להתחיל במקומות חדשים, דברו על עצמכם, שזה מרגש אתכם ללמוד דברים חדשים ולפגוש אנשים חדשים".

עוד באותו נושא

יד ראשונה מגננת: 7 טיפים מעולים שיעזרו לכם להכין את הילד לגן עירייה

לכתבה המלאה
אבא וילד. ShutterStock
דברו עם הילד על היום שלכם, בסוף הוא ידבר גם. אבא ובן/ShutterStock

הילדה עולה לכיתה א' ורוצה שאקנה לה רק מותגים. כמובן שזה לא ריאלי, מה את ממליצה לעשות?

לדברי אילת, השאלה החשובה בנושא הזה היא כמה זה חשוב לכם, ההורים. אם בעיניכם זה בסדר לרכוש מותגים - קנו להם, אבל אם אתם ממש נגד - הציבו גבול ברור וחד משמעי בנושא. "אם ילדים רואים את ההססנות שלנו, הם יהיו שם בשביל לנדנד", מסבירה אילת, "אם את לא מוכנה לקנות מותגים, אפשר לומר לילדה 'אני יודעת שאת אוהבת את הדברים האלה, אבל לבית הספר אנחנו הולכים לקנות דברים אחרים'", אומרת אילת, "צריך לומר את זה בשיא ההבנה, אין צורך לכעוס על עצם הבקשה שלה, שכן זו זכותה לבקש, מותר לה לרצות משהו שנראה בעינינו מופרך".

הילד התנתק במהלך החופש הגדול מכל החברים ולא נפגש כמעט עם אף אחד. אני חוששת שזה יפגע בו במהלך השנה מבחינה חברתית, האם יש מה לעשות?

"המקום החברתי כל כך מפעיל אותנו, אני מאוד מבינה את המקום הזה", אומרת אילת, אבל הרבה פעמים יש ילדים שיש להם מינון אחר של צרכים, הם היו שנה שלמה עם חבורת ילדים, ובחופש הם מעדיפים להתנתק, וזה בסדר. "ילדים שצריכים את החופש הזה, לפעמים זה לאו דווקא מרחיק אחר כך אלא ממלא באיזה שקט שאני יכול לבוא ולהתחיל מהתחלה עם הכוחות שצברתי, ואין סיבה לגרום להם לחשוב שזה לא בסדר".

"אם הילד צעיר אפשר לעזור לו", אומרת אילת, "לדבר עם המורה שתנסה להושיב אותו ליד חבר, אפשר לדבר עם אמא של חבר כדי להפגיש את הילדים". היא מוסיפה כי אם יש בעיה חברתית אמיתית אפשר ללכת להתייעץ, ללכת להדרכה ולקבל כלים יישומיים ופרקטיים למקרה הספציפי הזה.

ילד בוכה. ShutterStock
תנו לילד לבכות, זה בסדר. ילד בוכה/ShutterStock

הילדה שלי מכורה ממש למשחקי מחשב ובמהלך החופש בזבזה את רוב הזמן מול המסך. האם זה יפגע בלימודים שלה? איך את ממליצה לנתק אותה מהמסך?

"בואו נתחיל מדוגמה אישית, הניחו את הטלפון בצד", אומרת אילת, אבל מסבירה שאי אפשר באמת לנתק את הילדים מהמסך שכן כל חייהם שם, אפילו שיעורי הבית. "אנחנו צריכים לדעת לקחת את זה, לעבוד עם זה, ולעזוב את זה", אומרת אילת, "כדאי ורצוי שנציע אלטרנטיבות אחרות מלבד מסכים, להתנתק מהמסך זה הרבה פעמים פשוט לעשות ארוחת ערב משפחתית ולדבר על היום שלנו".

רצוי לא לריב עם הילדים לעזוב את המסך או לצאת באיומים. "אפשר לקבוע שעות מסכים מראש, אפשר לקבוע שבחדר לפני השינה אין מסך, ובארוחת ערב אין מסך, וכשיוצאים לאכול בחוץ הטלפונים נשארים בתיק", ממליצה דליה, ומדגישה שוב את חשיבות הדוגמה האישית.

איך נפרדים מילד בוכה בימים הראשונים?

זה נכון שנורא קשה להשאיר ילד שבוכה בכי קורע לב בימים הראשונים, אבל חשוב להבין שמותר לילד לבכות כשהוא נפרד מדמות שמאוד אהובה עליו.

אם הילד בכה מאוד בבוקר, נסו אחר הצהריים לשאול אותו מה מחר יעזור לו להירגע. הם יכולים להפתיע אתכם. כשזה קורה אתם גם יכולים לעשות איתם חזרה על יבש. "אמרו לילד - בוא נחשוב על משהו שנעשה ביחד שיעזור לנו בבוקר", ממליצה אילת, "חישבו עם הילד על איזה טקס, איזה חיבוק מיוחד, ואחרי זה תעשו על זה משחקי תפקידים בבית". אם למחרת באמת יהיה טוב יותר - זכרו לומר את זה לילד, ולהחמיא לו.

"אל תפחדו מהבכי, מותר לבכות, זה חלק מהשפה, חלק מהמקום שלי לפרוק לחץ", אומרת אילת, "תנו להם לפרוק את הלחץ הזה, אבל אל תתמהמהו יותר מדי ליד השער, כי זה רק מאריך את הלחץ הזה".

צפו בשידור המלא:

מכון אדלר, ערוץ הופ! ופסיפס קיימו השבוע שיחה אינטרנטית (Webinar) עם הורים, לצוותי גן ולמורים לקראת המעבר לכיתה א'. הוובינר פתוח לקהל הרחב כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully