וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד ראשונה מגננת: 7 טיפים מעולים שיעזרו לכם להכין את הילד לגן עירייה

8.8.2017 / 7:20

למדו אותו לזהות את התיק שלו ולפתוח אותו, ודאו שהוא יודע היכן ממוקמים השירותים בגן, הלבישו אותו בבגדים שהוא ידע להוריד וללבוש לבד, ובדקו שהוא מכיר את שמות הגננות – עצות שאסור לאף הורה לפספס

תיקים מסודרים בכניסה לגן ילדים. ShutterStock
הילד שלכם יודע לזהות את התיק שלו?/ShutterStock

הורים רבים מבלים את השבועות האחרונים בחרדות, התרגשות ובהכנות לקראת המפגש הראשון של ילדיהם הקטנים עם מערכת החינוך הציבורית. הכוונה כמובן היא להוריהם של בני ה-3 ומעלה שעולים מגנים פרטיים לגני עירייה. המעבר לגן עירייה בגיל 3 הוא טרי יחסית, והחל בשנת 2015, אז הוחל חוק חינוך חובה חינם גם על ילדים בני 3-4. ומשכך, הוא עדיין מהווה אתגר רגיש עבור חלק מהילדים (והוריהם) שנדרשים להגיע לגן העירוני כשהם גמולים ועצמאיים יותר משהיו נדרשים להיות בגן פרטי. זאת, בשל מגבלות של זמינות הצוות החינוכי – גננת ושתי סייעות על 30-35 ילדים.

מתוך ההיכרות עם האתגרים והחששות האלה, העלתה אחת החברות בקבוצת הפייסבוק האלמותית "אמהות שוקעות" פוסט עם כמה עצות מדוייקות ומועילות להפליא להורים המעוניינים להכין את ילדיהם לקראת הכניסה לגן עירייה. הכותבת, שהיא בעצמה גננת בגן עירייה לגילאי טרום טרום חובה וטרום חובה (בני 3-5) פנתה אל האמהות האחרות בקבוצה וכתבה:

"תחשבו על הסיטואציה הבאה - הגננת מבקשת להוציא קופסת אוכל מהתיק והילד לא מזהה את התיק שלו, מחכה לאיש צוות לעזרה. אח"כ צריך לפתוח את הקופסא, אם לא מצליח שוב מחכה. אם לא אוהב את הקשה של הלחם, שוב מחכה שיורידו לו. אם צמא ולא מזהה בקבוק או לא מצליח לפתוח, שוב מחכה. אם צריך פיפי ולא מצליח לפתוח כפתור, שוב מחכה. וכן הלאה".

ילדים אוכלים מקופסאות אוכל בגן. ShutterStock
נצלו את החופש כדי להתאמן ולהתרגל לקונספט/ShutterStock

בשיחה עם וואלה! הורות, אמרה הכותבת (שביקשה שלא להזדהות בשמה המלא) כי "חשוב להדגיש שהצוות שם לעזרת הילדים ובא מוכן וערוך לקליטת ילדים צעירים, אך העצות יכולות להקל על ההסתגלות לילדים וגם להורים, ברגע שהילדים ירגישו עצמאיים ומסוגלים זה יכול לעשות רק טוב".

אז מה הן ההמלצות של הגננת הלא שוקעת הזאת? גזרו ושמרו, או יותר טוב – קראו והתחילו לתרגל עם הילדים:

1. בקניית תיק - בדקו שהילד מצליח לפתוח ולסגור את התיק לבד. תתאמנו על זה בחופש. וכמובן ודאו שהילד מזהה את התיק שלו. (בנוסף, לשלוח בתיק לפחות 2 חליפות מלאות של בגדי החלפה גם אם הילד גמול).

2. בחרו קופסת אוכל שהילד יודע לפתוח ולסגור לבד - קלה לפתיחה ולא חדשנית ומסורבלת. תתאמנו על זה גם בחופש ואפשר אפילו להגיש בזה ארוחת בוקר, שיתרגל לקונספט.

3. כנ"ל לגבי פתיחת בקבוק מים (תתפלאו איזה בקבוקים מסובכים יש). תוודאו שהילד מזהה את הבקבוק שלו.

עוד באותו נושא

הורים שואלים: איך יודעים שהילד מוכן לגן עירייה?

לכתבה המלאה
ילד שוטף ידיים בגן ילדים. ShutterStock
בצעו סיור מקדים: איפה השירותים, איפה רוחצים ידיים ובמה מנגבים?/ShutterStock

4. בבחירת בגדים – ודאו שאלה בגדים שהילד מצליח להוריד לבד, העדיפו מכנסיים נוחים ופחות כפתורים/רוכסנים/ גרביונים. ברור שמדי פעם זה בסדר, אני מתכוונת בשיגרה. ילדים שקשים בבחירת בגדים, לבחור בגדים מהלילה.

5. שירותים - ודאו שהילד יודע מה לעשות בגן החדש כשהוא צריך פיפי - איפה השירותים, איפה הישבנון אם יש, מה קורה כשהוא צריך לנגב (להתאמן על ניגוב בבית זה מעולה, אם כי יותר מורכב בגילאים האלו). מה קורה כשהוא מסיים שירותים - איך מורידים מים, איך שוטפים ידיים במים וסבון, איך ובמה מנגבים. אל תשכחו לומר לו לעדכן את אחד מאנשי הצוות שהוא הולך לשירותים, כדי שהם ידעו לבוא לנגב לו במידת הצורך.

6. כריכים - למי שלא רגיל או יודע לאכול כריך - זה הזמן ללמוד. לבדוק מה הילד אוהב, לא לשלוח כריכים עם ממרחים שהילד לא אוהב (כי אז הוא לא רוצה לאכול בגן ועצוב שאמא שמה לו משהו לא טעים), לבדוק אם אוהב עם הקשה או בלי - ואם בלי, אז תורידו בבית. ילד שלא אוהב כריכים במיוחד אפשר להתחיל מכריכים בצורות (להכין כריך ואז לחתוך עם חותכן צורות).

7. ודאו שהילד יודע איך קוראים לאנשי הצוות והסבירו לו שבכל דבר שהוא לא מסתדר - עם התיק, בשירותים, במשחק או עם חברים - הוא צריך לבקש עזרה מהגננת או הסייעות, והן יעזרו לו בכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully