וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדלים חתול? לא תאמינו איך הוא יכול לעזור לקריירה שלכם

22.8.2018 / 14:16

מי שמגדל בעלי חיים יודע עד כמה הם משפרים את בריאות הנפש, אבל האם הם גם משנים את המוח שלנו בצורה שתשדרג את הקריירה? לטענת המחקר התמוה הזה, התשובה היא כן, וההסבר שהוא מספק יותיר אתכם עם פה פעור

חמישה דברים שלא ידעתם על חתולים/מערכת וואלה! news

בסרטון: חמש עובדות על חתולים

מי שלא אוהב חתולים ימצא לא מעט סיבות לא לגדל אותם - אלרגיות, צרכים במקומות לא רצויים, שריטות על רהיטים ותגובות מאוד לא צפויות. מנגד, מי שאוהב את היצורים הפרוותיים האלו ימצא אינספור טיעונים סותרים: מחקרים הוכיחו שחתולים משפרים את בריאות הלב, מחזקים את מערכת החיסון ואפילו, באופן אירוני למדי, עשויים לשפר אלרגיות ובעיות נשימה.

מחקר חדש ומוזר למדי שנערך באחרונה מוסיף לרשימת הטיעונים בעד גידול החתולים עוד סעיף שכנראה ייראה לכם די מוזר בקריאה הראשונה - וגם בשנייה והשלישית, אבל אי אפשר להתווכח עם העובדה שהוא מציג גם הוכחות די משכנעות.

עוד בנושא:
הסיבה שאתם צריכים להפסיק לנשק את החתול שלכם
חולקים מיטה עם הכלב? כך זה משפיע על השינה שלכם
חברי אמת: איך מתמודדים עם אובדן של בעל חיים אהוב?

המחקר, שפורסם בכתב העת Proceedings of the Royal Society B בחן היבט אפשרי אחד שבו משפיע הטפיל טוקסופלסמה גונדי על המוח האנושי. זהו טפיל שמשגשג במעי של חתולי בית ועובר בלא מעט מקרים לבני אדם שמגדלים אותם. מחקרים קודמים כבר הציעו שהטפיל עשוי לשנות את הכימיה במוח שלנו ולהשפיע על תהליכים בו. הפעם בחרו החוקרים לבחון כיצד הוא משפיע על תכונות כמו יזמות ונטילת סיכונים הדרושים להצלחה בקריירה.

יותר טפילים, יותר יזמים

לטובת המחקר, בחנו המדענים בדיקות רוק של אלפי סטודנטים לאיתור נוכחות של הטפיל. מתוכם, כמעט 1,500 נשאו אותו בגופם. החוקרים גילו כי הסטודנטים שהטפיל היה בגופם היו בסבירות גבוהה פי 1.4 ללמוד מנהל עסקים ובסבירות גבוהה פי 1.7 להתמקד במסלולים של יזמות וניהול.

עוד באותו נושא

נשים שמגדלות חתולים לא שפויות? המחקרים אומרים בדיוק את ההיפך

לכתבה המלאה
חתול על מקלדת. ShutterStock
עושה טוב לאמביציה. חתול על מקלדת/ShutterStock

בנוסף, בחנו החוקרים 197 אנשי עסקים מקצועיים ומצאו כי אלו שנמצאה נוכחות של טוקסופלסמה גונדי ברוק שלהם, היו בסבירות גבוהה פי 1.8 להקים עסק עצמאי בשלב כלשהו בחייהם. אם זה לא מספיק, הם בדקו גם נתונים על נוכחות הטפיל ב-42 מדינות ב-25 השנים האחרונות ומצאו קשר ישיר בין נוכחות גבוהה שלו במדינה מסוימת לבין שיעורים גבוהים יותר של מיזמים חדשניים ועסקים עצמאיים.

"בקרב אוכלוסיות עם שיעור גבוה של טוקסופלסמה גונדי ניכרה נכונות רבה יותר להקים עסקים ולגלות תכונות כמו יזמות", כתבה מובילת המחקר, ד"ר סטפני ג'ונסון מאוניברסיטת קולורדו. "במדינות אלו ניכר באופן כללי כי פחד מכישלון פחות הניע את האזרחים מלהקים עסקים וליזום תכניות עסקיות".

מעכברים מתים לאנשי עסקים מוצלחים

מחקר קודם, שנערך על עכברים ופורסם בכתב העת Plos One מציע הסבר אפשרי לממצאים המשונים. במחקר, עכברים שהודבקו בכוונה בטפיל, גילו פחות פחד כשהם נחשפו לשתן של חתולים, שכידוע, נוטים לטרוף אותם משחר ההיסטוריה. זאת בניגוד לעכברים "רגילים" שהורגלו במשך שנות אבולוציה רבות לברוח ולפחד מריח של חתולים.

אישה מנשקת חתול. ShutterStock
הטפיל קיים בקרב לא פחות מ-2 מיליארד בני אדם. אישה מנשקת חתול/ShutterStock

אחרי פרסום המחקר הזה, הוצע הסבר אבולוציוני לתופעה, שלפיו החתולים "מדביקים" את העכברים בסביבה בטפילים האלה שעוזרים להוריד את המגננות שלהם, ובכך יכולים לשפר את סיכויי הציד. לכן, חתולים שנשאו בגופם את הטפיל התרבו עם השנים, וכיום הוא נפוץ ביותר בקרב רוב חתולי הבית.

הטפיל הזה קיים, על פי ההערכות, בקרב לא פחות מ-2 מיליארד בני אדם ומידת ההשפעה שלו על המוח היא נושא שנוי במחלוקת. מחקר אחד הציע שהוא עשוי לעכב הדרדרות מוחית של חולי אלצהיימר ואחר הציע כי הוא יכול לשפר את מצב הרוח. מנגד, ממצאים אחרים מראים שהוא עלול לעודד הפרעות קשב וריכוז ולהיות מסוכן לנשים בהיריון ולאנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully