פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מסתבר שאכילת תפריט מגוון דווקא יכולה להזיק לכם

      מקפידים על אכילת ירקות בחמישה צבעים יחד עם מנת חלבון, פחמימה ושומן ועדיין חשים רעב? אתם לא לבד. מחקר חדש קובע שלפעמים יותר זה דווקא פחות

      צלחת אוכל (ShutterStock)
      לא כדאי לכם להעמיס. צלחת אוכל (צילום: ShutterStock)

      כשאתם מתכננים את התפריט שלכם להמשך השבוע, אתם כנראה מעדיפים למלא אותו בכמה שיותר סוגים ומינים של מאכלים מתוך הנחה שזו התזונה הבריאה ביותר עבורכם. אבל במאמר חדש שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקאי בתחילת החודש נטען שאולי זה לא ההרגל הכי נכון שתוכלו לסגל לעצמכם.

      צוות החוקרים ביצע סקירה יסודית של מאמרים שפורסמו במשך שני עשורים, בין ינואר 2000 לדצמבר 2017, וראו שההמלצה לאכול מגוון רחב של מזון מלווה אותנו כבר מתחילת המאה ה-20. בגללה אנחנו מקפידים למלא את הצלחת בעוד ועוד תבשילים בשלל סגנונות. אבל כשבוחנים עד כמה ההנחיה הזו הוכחה כמסייעת לשמירה על דיאטה יעילה נראה שהיא דווקא מביאה לתוצאה ההפוכה: סביר להניח שתאכלו כמויות הרבה יותר גדולות ממה שהגוף שלכם צריך.

      "בחירה בדיאטה מגוונת יותר עלולה להוביל אמנם לאכילה של יותר מזונות בריאים, אבל גם לאכילה של מזונות לא בריאים", טענה החוקרת המובילה בצוות מרקיה סי. אוליביירה אוטו. "זו אסטרטגיית אכילה שעלולה להוביל להשמנת יתר".

      עד באותו נושא:
      רוצים לאכול בריא? זה מה שאתם צריכים לעשות
      לא על החביתה לבדה: האפשרויות הכי בריאות לארוחת ערב
      5 דברים שהילדים שלכם חייבים לאכול כדי להתפתח בריא

      סרט מדידה סביב בטן שמנה (ShutterStock)
      גיוון יתר יקשה עליכם להרגיש שבעים. מדידת מידה (צילום: ShutterStock)

      ממצאי הבדיקה המדוקדקת שערכו לא מצאה שום עדות לכך שהמגוון מקצר את הדרך להשגת משקל נמוך יותר. בנוסף טענו החוקרים שהמגוון אפילו מעכב את תחושת השובע מלהגיע.

      הסקירה המפתיעה הדגישה את הצורך במדד אחיד שבעזרתו ניתן יהיה גיבוש הגדרות מדויקות ויעדים ברורים לסקירה ובחינה של מגוון סוגי הדיאטה שמפרסמים חדשות לבקרים. כך נוכל להשוות סוף סוף בין היתרונות הבריאותיים והחסרונות של כל דיאטה פוטנציאלית.

      "נכון לעכשיו, יש חוסר הסכמה לגבי גיוון תזונתי וכיצד הוא נמדד בצורה הטובה ביותר", כותבים המחברים במגזין. "הבנת המושגים והאמצעים השונים של גיוון תזונתי היא קריטית לשיפור הבנתנו לגבי הדיאטה המגוונת וכיצד היא עשויה להשפיע על דפוסי התזונה הנוכחיים הרלוונטיים להשמנת יתר".

      לדעתם יש לשים את הדגש לא על המגוון בכל ארוחה, אלא על העדפת מזונות מבוססי צמחים, הגבלת בשר אדום, ממתקים, ומשקאות מתוקים. אין חדש תחת השמש. דיאטה טובה יותר תכלול פירות, ירקות, שעועית, דגנים מלאים, אגוזים, עופות ודגים.

      "בחירת מגוון של מזונות בריאים, שמתאימה לתקציב או לטעם של אחד מהם, ודבקות בהם, עשויה לעזור לאנשים לשמור על משקל בריא מאשר לבחור מגוון גדול יותר של מזונות, שעשויים לכלול פריטים פחות בריאים כמו סופגניות, צ'יפס, וצ'יזבורגרים, אפילו כשהם נאכלים במתינות" הוסיפה החוקרת אוטו.