פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      נטילת פרוביוטיקה עלולה להרעיל לכם את המוח

      בהתחלה חשבנו שכל החיידקים רעים, אחר כך גילינו שיש גם חיידקים טובים ועכשיו מגיע מחקר חדש שגילה שאם החיידקים הטובים האלה מגיעים למקום הלא נכון הם עלולים להרעיל את תאי המוח

      ויטמין (ShutterStock)
      "טובים" זה עניין יחסי. פרוביוטיקה (אילוסטרציה: shutterstock)

      פעם לחיידקים היה מוניטין רע באופן גורף. אחר כך, הגיעה הפרוביוטיקה ולמדנו שלא כל החיידקים רעים ויש גם כאלה שנחשבים ל"טובים" או "ידידותיים". מחקרים רבים הוכיחו את התועלות הבריאותיות של החיידקים הטובים האלה, אבל כעת מחקר חדש מאיר דווקא צד אחר שלהם, שכולל כמה תופעות לוואי רציניות.

      במחקר, שנערך באוניברסיטת אוגוסטה, חוקרים גילו מה שהוא לטענתם, ההוכחה הראשונה לקיומו של קשר בין פרוביוטיקה, גדילת יתר של אוכלוסייה חיידקית במעי הדק ותסמינים של חוסר אוריינטציה וערפול מוחי. משתתפי המחקר שדיווחו על בלבול ועל קושי בריכוז לצד נפיחות בטנית וגזים, נמצאו כבעלי מושבות גדולות של חיידקים במעי הדק שלהם, רמה גבוהה של חומצה לקטית (D-lactic acid), שהיא תוצר של התססה חיידקית של סוכרים שמקורם בתזונה.

      עוד בנושא:
      6 מאכלים פרוביוטיים מעולים שהכי כדאי להכניס לתזונה
      תרופות נגד צרבת מעלות את הסיכון לסרטן הקיבה
      אחת ולתמיד: האם אופטלגין מסוכן?

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      בחלק מהמקרים התסמינים הופיעו דקות ספורות לאחר האכילה (אילוסטרציה: shutterstock)

      "מה שגילינו זה שלחיידקים פרוביוטיים יש יכולת ייחודית לפרק סוכר ולייצר חומצה די-לקטית. כך שאם נוצרות מושבות של חיידקים אלה במעי הדק, למעשה נוצרים תנאים נוחים להתפתחות של חמצת שגורמת לערפול מוחי ובלבול", הסביר סאטיש ראו, גסטרואנטרולוג ומי שעמד בראש המחקר הזה. מושבות החיידקים במעי הדק הן תופעת לוואי של נטילת פרוביוטיקה, שמטרתה העיקרית היא להגדיל את אוכלוסיית החיידקים הטובים במעי הגס דווקא, ולא במעי הדק או בקיבה. כשהחיידקים הללו מגיעים למעי הדק ומתרבים שם בחסות התמיכה הפרוביוטית, ההשלכות עלולות להיות חמורות למדי.

      "זה קרה מול העיניים שלנו"

      חומצה די-לקטית יוצרת הרעלה זמנית של תאי המוח ומשבשת את הקוגניציה, היכולת לחשוב ולהתרכז וכן את תחושת הזמן. במחקר התגלה שבדמם של חלק מהפציינטים נמדדו רמות של חומצה זו שהיו גבוהות פי 2-3 מהנורמה, שגרמו להם להתקפי בלבול וערפול למשך כמה שעות לאחר האכילה. בכמה מן המקרים ההשפעות היו כה חמורות עד שהפציינטים נאלצו להתפטר מעבודתם. לעתים, התסמינים יכולים להופיע מהר מאוד, כך למשל, אחד המשתתפים במחקר סבל מערפול ומנפיחות בבטן דקות ספורות לאחר כל ארוחה. "ראינו את זה קורה ממש מול העיניים שלנו", אמר ראו.

      לא כל האנשים יגיבו בצורה דומה לנטילת פרוביוטיקה וישנם גם תכשירים פרוביוטיים שונים ומגוונים מאוד, אך ראו טוען שהתסמינים שהוא וצוותו חזו בהם ותיעדו במהלך הניסוי הקליני שערכו במשך 3 שנים מהווים הוכחה לכך שאיש לא צריך לנטול פרוביוטיקה כלאחר יד וללא ייעוץ רפואי. "צריך להתייחס לפרוביוטיקה כמו אל תרופות, לא כמו לתוסף תזונה", אמר.

      כאב בטן (ShutterStock)
      לרוב, התסמינים הפיכים וניתן לטפל בהם באנטיביוטיקה (אילוסטרציה: shutterstock)

      מחקרי עבר מצאו שפרוביוטיקה עלולה להזיק לבריאותם של אנשים שסובלים ממעי קצר ושהמעי הדק שלהם לא מתפקד בצורה תקינה, אך הממצאים העדכניים מצביעים על כך שגם אנשים בריאים מכל בחינה עלולים לחוות תסמינים מזיקים כאשר מושבות חיידקים מתחילות לשגשג במעי הדק שלהם.

      החדשות הטובות הן שהתסמינים הם הפיכים ברוב המקרים. משתתפי המחקר שחוו את תסמיני הערפול והנפיחות הבטנית קיבלו טיפול אנטיביוטי ובמקביל הפסיקו לנטול פרוביוטיקה ולאכול מאכלים שמכילים חיידקים פרוביוטיים באופן טבעי כמו יוגורט, למשל. בעקבות כך רוב התסמינים חלפו מעצמם. 70 אחוזים מהנבדקים דיווחו על שיפור משמעותי, 85 אחוזים אמרו שהערפול והבלבול נעלמו כלא היו וגם הפציינטים שסבלו מנפיחות בבטן דיווחו על הקלה.