פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לקום על הצד הלא נכון בבוקר - יש באמת דבר כזה

      קמתם בבוקר עם חרדה וסטרס מהיום שצפוי לכם? אתם בטח שואלים את עצמכם למה לכם בכלל לצאת מהמיטה ביום כזה, ששום דבר טוב לא יכול לצאת ממנו. ובכן, אתם צודקים

      לקום על הצד הלא נכון בבוקר - יש באמת דבר כזה

      בווידאו: האם זו הדרך הכי טובה להלחם בעייפות באמצע היום?

      לכולנו יש ימים שבהם החל מהרגע שאנחנו פוקחים את העיניים אנחנו מרגישים מועקה, חרדה או חוסר חשק לקראת מה שצפוי לנו באותו היום. באותם ימים, לא נדיר שחולפת לנו בראש מחשבה: "בשביל מה לצאת בכלל מהמיטה? שום דבר טוב לא יכול לצאת מיום שמתחיל ככה". מחקר חדש שמגיע מאוניברסיטת פן סטייט בארה"ב טוען, שהתופעה הזאת היא לא רק בראש שלכם. או בעצם, היא כן בראש שלכם, אבל היא אמיתית לגמרי.

      המחקר שפורסם בכתב העת Journal of Gerontology, כלל מעקב בן שבועיים אחר 240 מבוגרים והוא הראה שכשאנחנו חווים סטרס על הבוקר בהקשר של הפעילויות והמשימות שצפויות לנו בהמשך היום, הדבר גורם לפגיעה בזיכרון התפקודי שלנו - הזיכרון לטווח הקצר שמסייע לנו להשלים משימות בעזרת ניהול של מידע רלוונטי.

      עוד בנושא:
      זו הסיבה שאסור לכם לשתות קפה לפני תשע בבוקר
      בלי שביזות בוקר: זו הדרך האידאלית לנצח את העייפות
      הטיפים הגאוניים האלה יקימו אתכם רעננים מהמיטה בתוך דקה

      גבר עייף קם בבוקר (ShutterStock)
      עוד בוקר קשה? (אילוסטרציה: shutterstock)

      "בני אדם מסוגלים לחשוב ולצפות מראש דברים לפני שהם קורים. היכולת הזאת עוזרת לנו להתכונן ואפילו למנוע אירועים מסויימים", הסביר ג'ינשיל היון, החוקר הראשי. "המחקר שלנו מצביע על כך שהיכולת הזאת יכולה גם להזיק לתפקודי הזיכרון היומיומיים, ללא תלות בשאלה האם התרחישים שמלחיצים אותנו מראש באמת יתגשמו בסופו של דבר, או לא".

      פגיעה בריכוז ובקבלת החלטות

      מספר לא קטן של ניסויי מעבדה הוכיחו שחרדת ציפייה (חרדה מפני העתיד להתרחש) פוגעת ביכולתו של המוח לקבל החלטות, לשמור על ריכוז, לאחסן מידע ועל יכולת השיפוט המוסרית שלו. אולם, מעטים המחקרים שניסו לבחון את ההשלכות של סטרס על תפקוד המוח בסביבה מציאותית ויומיומית (לא במעבדה), בעיקר משום שחוקרים לא יכולים לעקוב אחרי הנסיינים כל היום ולבקש מהם לדרג את רמת הלחץ שלהם ולבקש מהם לבצע מבחנים קוגניטיביים תוך כדי שגרת יומם.

      אלא שלהיון ולעמיתיו - ד"ר מרטין סליווינסקי וד"ר ג'ושוע סמית - היה רעיון מבריק, הם הבינו שאמנם הם לא יכולים לעשות את זה, אבל הסמארטפון דווקא כן יכול. הם השתמשו באפליקציה מיוחדת כדי לסקור את הנסיינים שלהם על הבוקר בנוגע לאיכות השינה שלהם ולרמת חרדת הציפייה שלהם לקראת היום הצפוי. 5 פעמים ביום, במרווחים של כשעתיים וחצי, היתה האפליקציה שולחת התראה לנסיינים ומבקשת מהם להשיב על שאלונים בנוגע לפעילות הנוכחית שלהם ולמצבם הפסיכולוגי ולאחר מכן התבקשו להשלים משימה קוגניטיבית שתפקידה לאמוד את הזיכרון התפקודי שלהם. בכל ערב ענו הנסיינים על שאלון אחר, שנגע לחרדת הציפייה שהם חשים לקראת יום המחרת.

      אישה שותה כוס קפה (ShutterStock)
      קמתם לא טוב? נסו להרגיע את עצמכם לפני שהיום מתחיל. אישה שותה קפה (אילסוטרציה: shutterstock)

      ניתוח הנתונים שאספו החוקרים הוביל אותם למסקנה שסטרס שחווים בסמוך להתעוררות נקשר קשר הדוק עם ביצוע יותר שגיאות שנובעות מתפקודו של הזיכרון התפקודי במהלך היום שלאחר מכן. הקשר נמצא בקרב נסיינים בכל טווח הגילאים (25-65).

      "הממצא החשוב הוא שלסטרס שאנשים חוו מראש לקראת היום שצפוי להם היתה השפעה מזיקה יותר מאשר לאירועים שליליים שאכן קרו. זה מצביע על כך שלחרדת ציפייה יש השפעה אובייקטיבית, ללא תלות בנוכחות של גורם לחץ חיצוני וממשי". עם זאת, לחרדת ציפייה שחווים בערב שלפני לא היתה השפעה משמעותית.

      "אם אתם מתעוררים בבוקר ומרגישים שהולך להיות לכם יום מלחיץ, אולי תוכלו להזכיר לעצמכם לעשות קצת תרגילי נשימה או משהו אחר שמרגיע אתכם - עוד לפני שהיום מתחיל", אמר ד"ר סלווינסקי, אחד החוקרים.