וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התופעה המוזרה שתוקפת אנשים שעושים הרבה ספורט

5.7.2018 / 7:04

מחקר שבדק את הקשר שבין היגיינת פה ירודה ובין ספורטאים מקצועיים מצא קשר הדוק. הסיבות לכך כוללות תזונה שנשענת על פחמימות, לחץ והכנסת אויר מרובה לפה

גבר מזיע אחרי אימון גופני. ShutterStock
ריצה בפה פתוח מפחות מומלצת לכם. גבר נח אחרי ריצה/ShutterStock

יש להם הרבה פחות שומן גוף מאשר לכם ואולי פחות זמן פנוי, אבל לספורטאים יש גם יותר חורים בשיניים. כך על פי מחקר חדש שבדק 350 ספורטאים מ-11 ענפי ספורט שונים .

תוצאות המחקר הראו כי לכמחצית מהספורטאים (49.1 אחוזים) היו חורים בשיניים שלא טופלו ולכשלושת רבעי מהם (77 אחוזים) היו חניכיים מודלקות - שעלולות להוות סמן למחלת חניכיים כרונית. למרות שרובם (97 אחוזים) דיווחו שהם מצחצחים את שיניהם פעמיים ביום, רבים מהספורטאים העידו כי המצב הבריאותי הזה פגע להם ביכולות משום שהקשה עליהם לאכול, לישון, לנוח ואפילו לחייך. החוקרים מצאו כי אנשים שעסקו בספורט קבוצתי היו בעלי סיכון של פי 2.4 לסבול מחורים בשיניים בהשוואה לכאלה שעסקו בענפים של סיבולת לב-ריאה.

עוד בנושא:
מה לעיסת מסטיק עושה לשיניים שלכם?
המשחה מיותרת! מיתוסים על צחצוח שיניים שהגיע הזמן לנפץ
רופא שיניים ממליץ על מאכלים מפתיעים במקום צחצוח

בדיקה אצל רופא שיניים. ShutterStock
קרקע פוריה לחיידקים. שיניים/ShutterStock

ישנן מספר תיאוריות מאחורי בריאות שיניים לקויה בקרב ספורטאים מקצועיים. סיבה אחת נעוצה בכך שהספורטאים המקצועיים מסתמכים על דיאטות מרובות בפחמימות. הפחמימות שמתפרקות לסוכרים יכולות להשאיר משקעים בפה שמהווים קרקע פורה לחיידקים. "מאכלים כמו פסטה וצ'יפס הם כנראה הגרועים ביותר", אמרו החוקרים. "הם יכולים להיתקע בחריצים בשיניים, שם הם מתפרקים וגורמים לחורים". לטענתם אסור לצחצח שיניים מיד לאחר האוכל מפני שהן מוחלשות לאחר הארוחה, "במקום זאת, לעסו מסטיק או סוכריות ללא סוכר".

בנוסף, ענפי ספורט כמו ריצה או רכיבה על אופניים שכוללים הרבה הכנסת אויר לריאות, מחלישים את השיניים, מייבשים את הפה ובכך פוגעים בהגנה שהרוק מעניק לחלל הפה. "אם אתם מתעמלים הרבה אתם יכולים לסבול מזירוסטומיה - שהיא למעשה יובש בפה. הרוק מנקה את השיניים, שומר על הפלאק והחיידקים בחוץ ומגן על האימייל, לכן בלעדיו עלול להיווצר ריקבון בפה", הסבירו החוקרים. גם ללחץ יש תפקיד משמעותי ביצירת בריאות פה לקויה אצל הספורטאים והוא מחליש את המערכת החיסונית של הגוף. באופן מפתיע למשקאות הספורט לא היה כל קשר לכמות החורים בשיניים, אך החוקרים הבהירו כי בשל תכולת הסוכר שבהם והחומציות הגבוהה מומלץ לצרוך אתכם במתינות.

עוד באותו נושא

7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים

לכתבה המלאה

זו לא הפעם הראשונה שחוקרים ניתחו את הקשר בין בריאות והגיינית פה נמוכה ובין ספורטאים. בשנת 2015 המגזין הסקנדינבי לרופאת ספורט מצא קשר דומה בין אימונים בעצימות גבוהה ובעיות דנטליות, לאחר שהשתמש בנתונים מאולימפיאדת 2012, שם הספורטאים הראו היגיינת פה נמוכה מאוד, למרות שהיו בעלי גישה לטיפולים דנטליים ברמה גבוהה.

בנוסף, בשנת 2014 חוקרים מבית הספר לרפואה דנטלית בבית החולים האוניברסיטאי הידלברג בגרמניה השוו בין 35 אתלטים מקצועיים ובין 35 בוגרים שלא עוסקים בספורט בצורה מקצועית. הם מצאו כי האתלטים שרצו מעל ל-35 דקות סבלו מיצור מופחת של רוק ופיהם היה יבש יותר. על פי תוצאות המחקר ככל שהאתלטים השקיעו יותר זמן באימונים כך הסיכוי שלהם לפתח חורים בשיניים עלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully