וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיכוי שלכם לסבול מדיכאון עולה אם אתם לוקחים את התרופות האלה

19.6.2018 / 11:29

מחקר רחב היקף שנערך בארה"ב מציע נקודת מבט חדשה על אחת התופעות המדאיגות שפוקדות את ארה"ב ואת העולם כולו - העלייה בשיעור מקרי ההתאבדות. על פי המחקר, שילוב בנטילת תרופות מרשם מסוימות עלול להגביר את תסמיני הדיכאון

מערכת וואלה!

בווידאו: האם קיימת תרופה חדשה נגד דיכאון?

ההתאבדויות של מספר מפורסמים אמריקאים בחודשים האחרונים העלו את נושא הדיכאון לכותרות ברחבי העולם ורק בשבוע שעבר התפרסם דו"ח של המרכז לבקרת מחלות שהראה עליה תלולה באחוזי המתאבדים מאז 1999. כעת מחקר חדש חושף כי יש סיכוי ששילוב של חלק מהתרופות היומיומיות הניטלות על ידי רבים בארה"ב ובעולם כולו, עלולות לגרום לדיכאון כתופעת לוואי.

המחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קולומביה ואוניברסיטת אילינוי הסתמך על פרטיהם של 26 אלף נחקרים. החוקרים שתוצאות מחקרם התפרסמו בכתב העת המדעי JAMA, העריכו כי מחצית מהאמריקאים נוטלים תרופות מרשם בעוד ש-37.2 אחוזים נוטלים תרופות שחלק מתופעות הלוואי שלהן הן דיכאון.

עוד בנושא:
סובלים מדיכאון? יכול להיות שהמוח שלכם מנסה לעזור לכם
הסכנה שבנטילת כמה תרופות ביחד
שילוב מסוכן: איזה תוספי תזונה אסור ליטול עם תרופות?

"כמעט לכל התרופות יש תופעות לוואי שונות"

"כמעט לכל התרופות יש תופעות לוואי שונות, כך שמדובר במקרה של יתרונות מול חסרונות", אמר ד"ר מארק אולפסון, מומחה לפסיכיאטריה באוניברסיטת קולומביה. "המסר של מחקר זה הוא שריבוי תרופות (פוליפרמסיה) יכולות להוביל לסימפטומים דיכאוניים וכי מטופלים וספקי שירותי הבריאות צריכים להיות מודעים לסיכון לדיכאון שמגיע עם כל מיני תרופות מרשם שכיחות - רבות מהן זמינות גם ללא מרשם". לדברי החוקרים, רבים עשויים להיות מופתעים לגלות כי למרות שלתרופות שלהן אין שום קשר עם מצב רוח או חרדה, הן יכולות להגדיל את הסיכון שלהם לחוות סימפטומים דיכאוניים.

עוד באותו נושא

סובלים מדיכאון קל? המאכלים האלו מחמירים את המצב

לכתבה המלאה
ארון תרופות. ShutterStock
עלולות להוות שילוב קטלני. ארון תרופות (צילום: shutterstock)/ShutterStock

החוקרים ניתחו כאמור את השימוש בתרופות של 26 אלף משתתפים שנטלו יותר מ-200 סוגי תרופות בין השנים 2005-2014 ושדיכאון נחשב כתופעת לוואי שלהן. רבות מהתרופות הן תרופות בשימוש יומיומי נפוץ כולל איבופרופן (מוטרין, אדוויל), סטרואידים (פרדניזון), רניטידין (זנטק), אלפרזולאם (קסנקס) ולבונורגסטרל (אמצעי מניעה וגלולת היום שאחרי). במקביל, המחקר בדק גם את תשובות המשתתפים לשאלון ששימש לניטור חומרת הדיכאון של אדם.

המחקר הראה כי שכיחות דיכאון בקרב המשתתפים עלתה ככל שהם שילבו יותר תרופות שדיכאון רשום בהם כתופעת לוואי. כך לדוגמה, רק 4.7 אחוזים מהמשתתפים שלא נטלו תרופות אלו סבלו מדיכאון, אך נתון זה עלה ל-6.9 אחוזים עבור אנשים שנטלו את אחת מהתרופות, 9.5 אחוזים בקרב אנשים שנטלו שתי תרופות ו-15.3 אחוזים כאשר אנשים נטלו שילוב של שלוש תרופות ומעלה. ממצאים אלה נותרו עקביים גם כאשר החוקרים הוציאו מכלל שימוש בתרופות פסיכותרפיות, הנחשבות כאינדיקטור לדיכאון בסיסי שאינו קשור לשימוש בתרופות אחרות.

לחשוב על אסטרטגיות חדשות

למרות היקפו הגדול יחסית של המחקר, הוא לא התקבל ללא ביקורת. חלק מהמומחים מציעים שלא להסיק מסקנות נמהרות מהתוצאות וטוענים שיש לערוך עוד מחקרים. הסיבה לכך היא שמדובר במחקר תצפיתי, שמראה כי הדיכאון היה קיים במקביל לנטילת התרופות, אך לא מוכיח קשר סיבה-תוצאה. כך או כך, גם המקטרגים מסכימים כי מדובר במחקר חשוב שיכול להסב את תשומת לבם של רופאים למרשמים הניתנים על ידם בשילוב תרופות אחרות, כמו גם של רוקחים.

"דיכאון הוא אחד הגורמים המובילים של נכות ושיעורי ההתאבדות הארציים ההולכים וגדלים, כך שעלינו לחשוב עליו באופן חדשני כנושא בריאותי", הסבירו החוקרים. "מחקר זה מספק ראיות לכך שיש להשתמש בדפוסי השימוש בתרופות כאסטרטגיה שנועדה לחסל, להפחית או למזער את ההשפעה של דיכאון בחיי היומיום שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully