פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה מסתתר מאחורי העטיפה של הארטיקים שאתם אוכלים בקיץ?

      אין כמעט מי שיכול להתנגד לארטיק שמנת או שלגון קרח כשחם בחוץ. הבעיה - הם טומנים בחובם לא מעט קלוריות וסוכר. על מה כדאי להסתכל יותר - קלוריות או ערכים תזונתיים? ולמה לא כל מוצרי ה"לייט" למיניהם הם בהכרח יותר טובים לדיאטה?

      מה מסתתר מאחורי העטיפה של הארטיקים שאתם אוכלים בקיץ?

      בסרטון: חמש עובדות על גלידה

      בקיץ הישראלי המשפט "אמא תקני לי ארטיק" הוא אולי אחד המשפטים הנפוצים של ילדים מחוץ לבית, ובכלל, אין הרבה אנשים שלא אוהבים לאכול ארטיק, או גלידה. המודעות הגוברת לתזונה בריאה בשנים האחרונות הניבה שלל סוגים חדשים של ארטיקים וגלידות שעל אריזתן מתנוססות מילים מרגיעות בסגנון "מכיל פרי טבעי", "מופחת סוכר", "לייט" ועוד.

      ביקשנו מדיאטנית הילדים ענת תבור, רכזת פורום תזונת ילדים של עמותת הדיאטנית והתזונאים בישראל - עתיד, שתסביר לנו מה מכילים אותם ארטיקים וקרטיבים, מה ההבדל בינם לבין הגרסאות הסטנדרטיות יותר ובמה כדאי לבחור?

      עוד בנושא:
      גלידה לארוחת בוקר תעשה אתכם חכמים יותר
      תופתעו: אילו מאכלים בריאים מעלים לכם את רמות הסוכר
      6 סיבות בריאות לאהוב את הקיץ

      ארטיק רגיל לעומת ארטיק "לייט"

      נתחיל בהשוואה בין גרסאות הלייט למיניהן של הגלידות החלביות, לבין השלגונים הרגילים. מוצרים אלה פונים לקהל שומרי המשקל ולנמנעים מסוכר (כמו חולי סוכרת). לשם הדוגמה, נשווה בין ארטיק "ג'ויה בטעם שוקולד-אגוז" לבין ארטיק "לייט" בטעם ריבת חלב, שניהם מתוצרת נסטלה.

      ארטיק (ShutterStock)
      האם באמת יש שמנת בגלידת שמנת? ארטיק שמנת (צילום: shutterstock)

      קודם כל, כדאי לשים לב שהמשקל של ארטיקי הלייט מכל הסוגים תמיד יהיה קטן יותר, דבר שמלכתחילה מפחית את כמות הקלוריות ליחידה. במקרה הזה מדובר ב-50 גרם במקום 93 גרם. מבחינת הערכים התזונתיים ליחידה אחת - הג'ויה מכיל 331 קלוריות לעומת 50 קלוריות בלייט, 25 גרם סוכר לעומת 3 גרם סוכר ב"לייט", ו-22 גרם שומן (מחציתו שומן רווי שאינו מומלץ לבריאות) לעומת 0.5 גרם שומן ב"לייט".

      ללא ספק גרסת הלייט מכילה הרבה פחות מכל הרכיבים עתירי הקלוריות. מצד שני, יחד עם החסכון בהם נקבל גם אוסף מפוקפק ונרחב של ממתיקים מלאכותיים, הכוללים מלטיטול, אספרטיים, אצסולפאם K, סורביטול ואריתריתול. כמובן שאם משווים את הטעם, ללא ספק הגרסה הרגילה מנצחת בגדול. הארטיקים של שטראוס ופלדמן מכל הסוגים דומים בהרכבם לארטיקים של נסטלה וכמובן שככל שסוג הארטיק "מתוחכם" יותר ועשיר יותר בשוקולד ושאר פיצפוצים כך כמות הקלוריות, הסוכר והשומן שבו תהיה גדולה יותר.

      באופן אולי קצת מפתיע, בכל גלידות ה"שמנת" שבדקנו לא נמצאה שמנת ברכיבים, אלא רק אבקת חלב וחמאה. כדאי לדעת שלפחות מבחינה בריאותית אין הבדל משמעותי בין שמנת אמיתית לבין שחזור שמנת מרכיבי חלב וחמאה. כמו כן, רוב הגלידות ה"חלביות" בסגנון טילון, גלידות שוקולד וכדומה מבוססות על רכיבי חלב ושומן דקלים שגם הוא מכיל שומן רווי המזיק לבריאות.

      כמות מופחתת של קלוריות, סוכר ושומן

      קטגוריית ביניים שהולכת ומתרחבת לאחרונה מיועדת למי שלא אוהב את טעמי הלוואי (או את החשדות הבריאותיים) שנלווים לממתיקים מלאכותיים. הקטגוריה הזו לא מוגדרת כ"דיאט" או "לייט" אלא כ-"well-being" וזה מבלי להכריז עליה ככזאת על האריזה. גלידות מסוג זה מכילות פחות קלוריות, שומן וסוכר. כמות הקלוריות בגלידות האלה נעה בין 70 ל-170 ליחידה, תלוי בסוג הגלידה. משהו באמצע בין גלידות ה"לייט" לבין הגלידות העשירות.

      ארטיק מנגו יוגורט (ShutterStock)
      פחות קלוריות וסכר, יותר פירות. שרבט (צילום: shutterstock)

      ארטיקים שנכנסים לקטגוריה הזו הם למשל שרבטים של פלדמן המבוססים על חלב קוקוס בטעמי פירות (שמכילים כמות קטנה מאוד של פרי). ככלל, כדי לדעת האם הארטיק מופחת קלוריות וללא ממתיקים מלאכותיים כדאי להתרגל ולקרוא בדרך קבע את מה שכתוב על האריזה.

      שרבט פירות טבעיים לעומת שרבט רגיל וארטיק קרח

      ואם כבר אנו עוסקים בשרבטים, מעניין לגלות שקיימים הבדלים קטנים בלבד ברכיבים ובערכים התזונתיים בקלוריות, סוכר, ושומן כשמדובר בשרבטים שמכילים פירות טבעיים, וזה נוגע לכל החברות. דווקא אלו הלא טבעיים מכילים לפעמים פחות סוכר מאשר הטבעיים והדבר נובע מתכולת הפרי שתורמת לכמות סוכר גבוהה יותר.

      כל השרבטים הטבעיים מכילים בין 70 ל-100 קלוריות ליחידה, 12-17 גרם סוכר ו-0.5-3 גרם שומן ליחידה. השרבטים ללא פרי טבעי מכילים בין 8 ל-10 גרם סוכר. כל השרבטים שמודגש שהם מכילים פרי טבעי אכן מכילים כמות יפה יחסית של פירות והיא כתובה על האריזה ונעה בין 30 ל-50 אחוזים פרי. מדובר בפירות טבעיים או בתערובת של רכז פירות עם פירות טבעיים, שללא ספק תורמים לטעם טוב ולאיכות תזונתית גבוהה יותר.

      השרבטים עם הפרי הטבעי לא מכילים צבעי מאכל סינטטיים וזה בהחלט יפה. אבל אם ממשיכים לקרוא את הכתוב ברשימת הרכיבים הארוכה להפליא מגלים שכמעט כל הארטיקים (גם אלה מהפרי הטבעי וגם בטעמי השוקולד והשמנת) מכילים רשימה מכובדת של חומרים מייצבים, מתחלבים ורכיבים תעשייתיים נוספים. מחקרים מהשנים האחרונות העלו חשדות על כך שמייצבים ומתחלבים עלולים לפגוע ברירית המעי ובאוכלוסיית החיידקים הטובים במעיים ובכך להחמיר אלרגיות ולגרום להשמנה. למעשה, כמעט כל הארטיקים והגלידות, מלבד ארטיק הקרח הוותיק והפשוט, עשירים מאוד ברכיבים מפוקפקים אלה.

      ילד אוכל קרטיב (ShutterStock)
      מים וסוכר, אבל ללא חומרים כימיים. ילד מלקק קרטיב (צילום: shutterstock)

      דווקא ארטיק קרח רגיל שמכיל בעיקר מים וסוכר, לא מכיל שורה ארוכה של חומרים כימיים כמו מתחלבים ומייצבים וממתיקים מלאכותיים. חלק מהארטיקים האלה גם מכילים צבעי מאכל טבעיים כך שלמעשה מדובר במוצר סביר, שתכולת הסוכר בו לא גדולה יותר מאשר בשרבטים ועומדת על כ-13-15 גרם ליחידה. מצד שני, בניגוד לשרבטים, ארטיק קרח לא נותן תחושה של אוכל אלא בעיקר משמש כתחליף לשתיה ממותקת.

      אז מה עדיף?

      אם נבחן רק את כמות הקלוריות, השומן והסוכר נגיע למסקנה ברורה שמוצרי "הלייט" עדיפים. מצד שני, כמות הרכיבים הלא טבעיים שבהם גדולה יותר מאשר בכל הסוגים האחרים ומעבר לזה, מי שרגיש לטעמים לא באמת נהנה מהתחליף לדבר האמיתי. לכן, למי שנזהר בנוגע למשקלו, מומלץ לחפש ארטיקים ושרבטים שמכילים כמות סבירה יותר של קלוריות, סוכר ושומן ושעדיין שומרים על טעם טוב והרכב בריא יחסית.

      לחובבים נלהבים של גלידות שמנת שמרגישים צורך להתפנק, מומלץ לאכול את הגרסאות הקטנות של הארטיקים בסגנון מיני מגנום וכדומה שמגיעים במשקל 30-45 גרם. אמנם מדובר בגלידה עתירת קלוריות, אבל כשהיא במנות קטנות היא יכולה לספק את יצר התענוג בלי להגזים בכמות.