נושאים חמים

תופתעו: אילו מאכלים בריאים מעלים לכם את רמות הסוכר

הייתם מצפים שדווקא המתוקים יהיו אלה שמעלים את רמות הסוכר, אבל חוקרים ממכון וייצמן גילו שזה ממש לא בהכרח נכון. אחרי שערכו מדגם באלף ישראלים אלה התוצאות שלהם

לחם עם גבינה (ShutterStock)
רק נראה בריא? לחם עם גבינה (צילום: shutterstock)

מאז נכנסה המילה דיאטה אל חיינו התרגלנו לראות בה לא רק דרך שתעזור לנו לרזות, אלא כמשהו שייטיב עם כולנו באותה מידה. בעשור האחרון, ובעיקר בשנים האחרונות, ממש כפי שכבר התרגלנו לשמוע את המושג רפואה אישית ומותאמת, חוקרים ותזונאים מבינים שאין דבר כזה שדיאטה אחת תתאים לעשרות ומאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם. הסיבה נעוצה ככל הנראה במיקרובים האנושי המגוון שלכל אחת ואחד מאיתנו יש. כעת, חברה ישראלית שפועלת במכון ויצמן מצאה ממצאים מפתיעים מאוד על ההשפעה שיש למאכלים בריאים לכאורה על הסוכר שלנו, ולהיפך.

כמעט כל מזון שאנחנו אוכלים גורם לשינוי כלשהו ברמות הסוכר בגוף. מאחר וקפיצות סוכר חריגות גורמות לעליה במשקל, הגדלת הסיכון לסוכרת, תחושת רעב חוזרת ולחץ דם, פרופ' ערן סגל ופרופ' ערן אלינב, חוקרים ממכון ויצמן, החליטו לבדוק כיצד אפשר לצמצם את הקפיצות ולשמור על רמת סוכר נורמלית.

עוד בנושא:
זה רק נראה בריא: כמה קלוריות יש בסושי?
החלום האיטלקי: הסיבות הכי בריאות לאכול עוד פסטה
טובים השניים: שילובי מזון בריאים במיוחד

creme גלידריה חדשה מבית הבייקרי (דרור עינב)
ממתקים לא בהכרח מעלים את רמות הסוכר (צילום: דרור עינב)

לשם כך הם ערכו בדיקה שבוצעה על אלפי ישראלים. הבדיקה העלתה ממצאים מפתיעים והראתה כי מזונות שאנו נוטים להניח שהם בריאים, כמו אורז מלא למשל, מקפיצים את הסוכר ל-35 אחוזים מהנבדקים, בעוד שגלידה הנתפסת כמזון לא מומלץ התגלתה כמזון שאינו מקפיץ את הסוכר באופן קיצוני ל-65 אחוזים מהנבדקים. בחברת DayTwo המנגישה לציבור את הדיאטה שפותחה במכון ויצמן גילו תוצאות מפתיעות נוספות: כך למשל הם גילו כי שילוב של גבינה לבנה 3% שומן על לחם מחיטה מלאה הנחשב בריא, מקפיץ את הסוכר ל-90 אחוזים מהאוכלוסייה, בעוד שאכילת קרם ברולה לא תגרום לקפיצת סוכר משמעותית אצל קרוב ל-90 אחוזים מהאוכלוסייה.

הגורמים לממצאים המפתיעים הם החיידקים החיים לאורך מערכת העיכול שנכנסים לפעולה כשותפים לתהליך פירוק המזון, במהלכו פחמימות הופכות לסוכרים שנכנסים למחזור הדם. אוכלוסיית החיידקים שונה מאדם לאדם ולכן סוגי מזון זהים לחלוטין גם מתפרקים באופן שונה בין אנשים וגורמים לקפיצות סוכר שונות.

הנה עוד כמה דוגמאות על מזונות שנתפסים בריאים ובעצם מקפיצים את הסוכר לרוב האוכלוסייה:

תוצאות המחקר שימשו להקמת DayTwo, המאפשר להשתמש באפליקציה ולברר דרכה אם מזון שמתכננים לנגוס בו מותאם למשתמש. ניתן גם לבקש מהאפליקציה להציע באופן אקראי סוגי ארוחות ונשנושים המותאמים למשתמש. האפליקציה יודעת להתאים עצמה למשתמש בעזרת ערכה שמגיעה בשליחות ומכילה מד סוכר רציף המוצמד לזרוע למעקב אחר רמות הסוכר בגוף למשך שבוע. באותו שבוע המשתמש מתעד באפליקציה את המזון שאכל ומבצע בדיקת צואה ביתית הדוגמת את חיידקי המעיים. הדגימות מוחזרות בדואר למעבדות החברה, לאחר פיענוח מקבלים מיפוי של אוכלוסיית החיידקים והבנה לגבי המזונות שגורמים להקפצת הסוכר. המידע מוזן למערכת החברה כדי שיתאפשר לסנכרן בין האפליקציה לפעילות החיידקים בגופו של המשתמש.