וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא סתם כאב גב: מהי דלקת חוליות מקשחת?

מוגש כשירות לציבור בחסות נוברטיס, מוגש כשירות לציבור בחסות נוברטיס

6.6.2018 / 8:40

דלקת חוליות מקשחת נחשבת מחלה "בלתי נראית" ורבים נוטים להתעלם מתסמיניה הראשוניים. אולם התייחסות לנורות האזהרה, אבחון מוקדם והתאמת טיפול ממוקד יכולים בהחלט לסייע לנהל אורח חיים שגרתי יחסית

דלקת חוליות מקשחת. ShutterStock
מחלה שמתאפיינת בהתקשחות של עמוד השדרה/ShutterStock

דלקת חוליות מקשחת (Ankylosing spondylitis - AS) היא מחלת מפרקים דלקתית שמתאפיינת בהתקשחות של עמוד השדרה ובדלקות נלוות היוצרות כאבים מתמשכים באזורים רבים בגוף. רופאים מכנים אותה "מחלה שקופה" מכיוון שרבים כלל לא מודעים לקיומה, מתעלמים מהתסמינים שלה ולא פונים מיד לאבחון הבעיה. זאת משום שהתסמינים ההתחלתיים של AS כוללים כאבים בגב התחתון ובמפרקים, תופעה נפוצה שרבים סובלים ממנה ולא ממהרים להתייעץ עם רופא.

"האבחון המוקדם הוא קריטי להתאמת טיפול שיאפשר לחולים לנהל חיים תקינים", מבהירה פרופסור מירב לידר, מנהלת היחידה הראומטולוגית בבית החולים שיבא בתל השומר, "הבעיה היא שהמחלה מתפתחת באופן מאוד הדרגתי ובהתחלה המטופלים מדווחים על כאבים קלים בלבד, שהולכים ומתעצמים במשך חודשים ארוכים".

עוד בנושא:
בדקנו: מהן תרופות ביולוגיות ולמי הן מסייעות?
צריך לדעת איך לעזור: איך מעניקים תמיכה לחולה בדלקת חוליות מקשחת?
אם ל-6 ומרותקת למיטה: איך מתמודדים עם דלקת חוליות מקשחת?

לדבריה, השכיחות של AS נעה בין 0.3-0.5 אחוזים מכלל האוכלוסייה, והיא תוקפת בעיקר צעירים מתחת לגיל 40. במקרים רבים המחלה עלולה להוות מרכיב אחד מקבוצה גדולה יותר של דלקת מפרקים המכונה "ספונדילוארתריטיס" וכוללת גם דלקת מפרקים ספחתית, דלקת מפרקים אנטרופתית ודלקת מפרקים תגובתית. האבחון של AS עלול להיות מורכב גם מבחינת הרופא המטפל, בשל הדמיון בין התסמינים שלה לאלו של מחלות אחרות כמו פיברומיאלגיה, או מחלות מפרקים שונות.

לא להתעלם מנורות האזהרה

כשאדם מרים חפץ כבד וסובל מפריצת דיסק, הוא לא יהיה מסוגל לזוז ויחוש כאבים שלא מותירים מקום לספק, אבל כאן המצב פחות מובהק. במקרה של דלקת חוליות מקשחת, ייתכן והחולה יחוש בהתחלה בכאבי גב קלים, לצד דלקות באזורים שונים בגוף, לרבות הברכיים, הקרסוליים, הגידים או אפילו העיניים. כל אחד מהחולים עשוי לחוות שילוב שונה של התסמינים, בעוצמות שונות, שכאמור ילכו ויתגברו בהדרגה.

לדבריה של פרופסור לידר, ישנם בכל זאת סימני אזהרה שאסור להתעלם מהם: "בדרך כלל, אם הכאבים יותר חזקים דווקא במנוחה - ייתכן מאוד שהכאב הוא דלקתי וחשוב לתת עליו את הדעת. אם אתם מרגישים כאבים בלילה ובבוקר, שמשתחררים במהלך היום, בהחלט יש מקום לגשת לאבחון אצל רופא המשפחה. אנחנו רואים שדווקא בעבודות פיזיות, אנשים נוטים שלא להרגיש את הכאב, ולכן האבחון לפעמים מתארך ב-9 שנים ויותר אצל אנשים פעילים".

גבר שסובל מכאבי גב. ShutterStock
לפעמים זה מתחיל דווקא בכאב קל. גבר הסובל מכאבי גב/ShutterStock
אם אתם חווים כאבי גב שלא חולפים במשך שלושה חודשים או יותר, חשוב להיוועץ עם רופא המשפחה

לידר מזהירה שככל שהאבחון מתעכב, כך גובר הסיכון ליצירת נזק קבוע. "המחלה הדלקתית יוצרת 'גשרי עצם', מין נטיפים וזקיפים בעמוד השדרה", היא מזהירה. "ככל שעובר הזמן, הנטיפים והזקיפים מגבילים עוד יותר את התנועתיות. אם לא מתחילים טיפול בהקדם, הנזק עלול להיות בלתי הפיך".

לכן, אם אתם חווים כאבי גב שלא חולפים במשך שלושה חודשים או יותר, חשוב להיוועץ עם רופא המשפחה בהקדם. חשוב גם להיות קשובים לתסמינים של מחלות דלקתיות אחרות שמגבירות את הסיכון ל-AS, לרבות דלקות עיניים, פסוריאזיס ומחלות מעי דלקתיות.

לנהל חיים תיקנים לצד המחלה

האבחון בדלקת חוליות מקשחת אמנם מנחית מהלומה לא פשוטה על החולה, אך חשוב להבין שזו לא גזרה שאי אפשר להתמודד איתה. "בסוף שנות ה-80 החלה מהפכה של ממש בתחום הראומטולוגיה", מסבירה פרופסור לידר. "כיום ישנן מגוון תרופות ביולוגיות שחוללו שינוי מדהים ביכולת שלנו לעזור למטופלים לנהל שגרה תקינה לצד המחלה".

תרופות ביולוגיות הן בעלות מבנה מורכב יותר, ומיוצרות בדרך כלל בתרביות תאים כחלק ממנגנון טבעי. הן תרופות מורכבות עם השפעה ספציפית כנגד מרכיב מסוים במערכת החיסון. בניגוד לתרופות אחרות, שמשפיעות בצורה רחבה על מגוון תהליכים בגוף, תרופות אלו מאופיינות בפחות תופעות לוואי ובפעילות ממוקדת ומדויקת יותר. "אפשר לדמות את התרופות מהדור הישן לכדור הריסה שמחריב הכול - תהליכים טובים ורעים כאחד, בעוד שתרופות ביולוגיות הן כמו מפתח שמתחבר באופן מדויק למנעול ופותר את הבעיה תוך צמצום הנזק לגוף", מתארת פרופסור לידר.

"בעבר הרופאים היו עסוקים רק בהישרדות של החולים והיו מטפלים באופן נקודתי בתסמינים באמצעות משככי כאבים", אומרת לידר, "כיום אנחנו מבינים שיש לנו חלון הזדמנויות דווקא מיד לאחר האבחון כדי לטפל באופן אינטנסיבי במחלה ולשלוט בהידרדרות שלה. לכן בשנים הראשונות אנחנו מתאימים מעטפת תרופות מדויקת ונכונה כדי לאפשר למטופל לשמור על איכות חיים אופטימלית, ולהפחית נזק ארוך טווח. אם הייתם מבקרים במחלקה ראומטולוגית בשנות ה-80, הייתם רואים המון אנשים מרותקים לכיסאות גלגלים שסובלים מכאבים איומים. היום רוב החולים עצמאיים, מתפקדים בצורה תקינה וגם מתניידים בכוחות עצמם".

אישה עושה יוגה. ShutterStock
חשוב להקפיד על פעילות גופנית. אישה עושה יוגה/ShutterStock

על אף שכ-50 אחוזים מהחולים בדלקת חוליות מקשחת יוצאים ממעגל העבודה ומתקיימים מקצבת נכות, רבים מהם מצליחים לנהל חיים שגרתיים יחסית. הכאבים בדרך כלל מתפרצים בהתקפים, כאשר התרופות מסייעות לשלוט ביעילות בתדירות שלהם ובעוצמת הכאב.

לא לסמוך רק על התרופות

מטופל שיקפיד ליטול תרופות ויאמין שבכך מסתיימת האחריות שלו לשיפור מצבו - ככל הנראה יגלה בשלב מאוחר יותר שזה לא מספיק. "חשוב להבין שגם למטופל יש אחריות על עצמו ועל שיפור המצב שלו", מדגישה לידר. כדי לעשות זאת, היא מציגה פעולות אקטיביות שהיא ממליצה לבצע: "לצד התרופות, חשוב לחזק את הבריאות בעוד מובנים - להקפיד על פעילות גופנית, לשמור על תזונה מאוזנת, להימנע מעישון ולעדכן את הרופא המטפל על שינוי במצב הבריאותי - גם כאלה שלא נתפסים כבעלי משמעות". העישון, היא מדגישה, מסוכן לכלל האוכלוסייה, אך בייחוד לחולים ב-AS, מכיוון שהוא מעודד דלקות בגוף.

כמובן שלא תמיד קל לבצע פעילות גופנית כשהגוף כואב, אבל לידר מאמינה שזהו המפתח החשוב ביותר לשיפור הבריאות ומדגישה שכל אחד יכול למצוא פעילות שתתאים לו: "למי שלא רגיל לעסוק בפעילות גופנית או סובל מכאבים מגבילים מאוד, אמליץ בשלב הראשון להתנסות בהידרותרפיה, התעמלות במים שמאפשרת תנועה קלה יותר למרות המגבלות. בהמשך ניתן להתקדם לרכיבה על אופני כושר, להליכה ברגל ולמשחקים שבעבר נהניתם מהם. במצב כזה של קושי וכאב, רבים ינסו לחפש תירוצים כדי להימנע מההתעמלות, אבל חשוב להבין שזוהי הדרך הטובה ביותר להקל על הכאבים, לשפר את טווחי התנועה ולהקל על ההתמודדות הנפשית עם המחלה".

איך תתמודדו עם דלקת חוליות מקשחת? תורידו אפליקציה

אימא גיבורה: בהריון השישי הרגליים לא זזו ומאז היא נלחמת

כיפת ברזל לגוף: התרופות מצילות החיים שגם אתם צריכים להכיר

"החלטתי שאני לא מתחבאת": איך מספרים לילדים שאתם חולים?

מוגש כשירות לציבור בחסות נוברטיס, מוגש כשירות לציבור בחסות נוברטיס
  • עוד באותו נושא:
  • כאבי גב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully