וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא רק הבשר: ברביקיו עלול לחשוף אתכם למחלת הסרטן

27.5.2018 / 0:00

זו נחשבת לאחת הפעילויות החביבות ביותר על ישראלים בתקופת הקיץ, אבל מסתבר שלעמידה ליד הגריל יכולות להיות השלכות בריאותיות. אז מה מסוכן יותר לאכול בשר צלוי או לעמוד סתם ככה ליד גריל מעשן?

אנשים עושים מנגל. ShutterStock
בלוי קייצי לא בריא במיוחד. ברביקיו/ShutterStock

עונת העל האש נפתחה ביום העצמאות האחרון, ומעתה והלאה לא מעט משפחות הולכות להפעיל את המנגל מדי שבת וחג. מחקר חדש מציע לכם לשקול לשנות תכניות, שכן לטענתו הברביקיו יכול לחשוף אתכם לכימיקלים העלולים לגרום לסרטן.

המחקר שפורסם בכתב העת journal Environmental Science & Technology מצא כי אנשים שנכחו סביב גריל עובד נחשפו לכימיקלים הנקראים פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAHs) דרך העור שלהם. כימיקלים אלה יכולים להיות מיוצרים עקב שריפת חומרים אורגניים, כגון פחם, דלק ועץ. הם גם נוצרים כאשר הבשר מבושל בטמפרטורה גבוהה כמו צליה או טיגון, כך על פי המכון הלאומי לסרטן.

בעוד רוב המחקרים הקודמים התמקדו בחשיפה ל- PAHs באמצעות מזון או אוויר, המחקר הנוכחי בחן את החשיפה דרך העור. המחקר החדש מצא כי במהלך הצלייה, אנשים ספגו כמויות גבוהות יותר של הכימיקל דרך העור שלהם מאשר דרך האוויר, אמרו החוקרים. עם זאת, רמות החשיפה הגבוהות ביותר לכימיקל התרחשו באמצעות אכילת הבשר על האש.

עוד בנושא:
כל מה שמסוכן בבשר על האש
האם יש סיבה אמיתית לפחד מהאוכל שלנו?
האם אתם יודעים מה גורם למחלת הסרטן? לפי הסקר הזה לא ממש

מנגל. ShutterStock
חשיפה לעשן דרך העור/ShutterStock

במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו נתונים של 20 גברים שהגיעו לברביקיו במשך שעתיים וחצי בגואנגג'ואו, סין. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה אחת אכלה בשר צלוי ולא נקטה אמצעי זהירות מיוחדים כדי למנוע חשיפה לעשן דרך האוויר והעור, קבוצה שנייה לא אכלה בשר אבל נחשפה לעשן דרך האוויר ודרך העור, וקבוצה שלישית לא אכלה בשר וחבשה מסכה מיוחדת כדי למנוע שאיפת עשן, אך עדיין נחשפה לעשן דרך העור.

עוד באותו נושא

רגע לפני המנגל: חוקרים ישראלים מזהירים מבשר וול דאן

לכתבה המלאה

אוויר, עור ואוכל

החוקרים אספו דגימות שתן מהמשתתפים לפני ואחרי הברביקיו וגם אספו דגימות אוויר במהלך האירוע כדי לבדוק את נוכחות הכימיקל באוויר. בנוסף, החוקרים חישבו את הקליטה המוערכת של הכימיקל דרך המזון, האוויר והעור. כפי שציפו החוקרים, צריכת בשר בגריל הייתה קשורה לרמת החשיפה הגבוהה ביותר לכימיקל שנבדק. החוקרים העריכו כי הקליטה דרך העור הייתה השנייה בחשיפה לכימיקל, ולאחר מכן שאיפה דרך האוויר.

המחקר מצא גם כי הבגדים של אנשים עשויים להוריד את כמות הפחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים שנספגים דרך העור בטווח הקצר. אבל ברגע שהבגדים כבר ספגו את העשן בכמות גדולה, העור עשוי לספוג כמויות גדולות של הכימיקל, ולכן החוקרים ממליצים לכבס את הבגדים מיד לאחר העזיבה את האזור ובכך להפחית את החשיפה. לדברי החוקרים לבישת בגדים ארוכים תעזור במקרה כזה ותפחית את החשיפה לכימיקלים, כך גם הקפדה על שימוש בחומרים כמו גז לבישול שעדיף על פחם ושהייה בטח פתוח ומאוורר היטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully