וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מיטות של שימפנזים מלוכלכות יותר משל בני אדם? התשובה מפתיעה

22.5.2018 / 16:53

מחקר חדש בחן עשרות קני שינה של קופי שימפנזה ברחבי טנזניה. הממצאים הפתיעו את החוקרים והם בעיקר צריכים להפתיע אתכם, כיוון שהתוצאות מראות שהמיטה שלכם בבית מכילה הרבה יותר חיידקים מהמצע של הקופים בג'ונגל

קוף שימפנזה ישן. ShutterStock
קוף אחרי בנאדם? לא בטוח. קוף שימפנזה ישן/ShutterStock

אנחנו לא נכנסים לשאלות אבולוציוניות, למרות שיש לנו תשובה ברורה באשר למוצא האדם, אבל מחקר חדש שערך השוואה בין קני השינה של קופי שימפנזה ובין מיטות של בני אדם מצא ממצאים מעניינים מאוד, שלא לומר מדאיגים. המחקר של אוניברסיטת צפון קרוליינה חושף כי קני השינה של השימפנזים נקיים בהרבה.

על פי החוקרים יותר משליש מהבקטריות שנמצאות במיטה של בני האדם מגיעות מהגוף שלנו, בין אם זה חיידקים אוראליים, צואתיים או כאלה שמגיעים מהעור. המחקר שהתפרסם בכתב העת Royal Society Open Science ביקש לבדוק מה מצב בני האדם בהשוואה לכמה מהקרובים האבולוציוניים שלו.

עוד בנושא:
איכס: מה חי לנו מתחת לציפורניים?
המגבות שלכם מלאות בחיידקים
בני שבט עברו אבולוציה המאפשרת להם "לחיות מתחת למים"

קנים נקיים באופן מפתיע

החוקרים אספו דגימות מ-41 קני שינה של קופי שימפנזה בטנזניה ומצאו כי הם הכילו הרבה פחות חיידקים מהמיטות המקבילות של בני האדם. "לא מצאנו כמעט אף אחד מאותם חיידקים בקני השימפנזים, וזה היה קצת מפתיע", אמרו החוקרים.

גם כאשר חיפשו פרוקי רגליים כמו פרעושים, כינים וקרציות המדענים חזרו כמעט בידיים ריקות ונמצאו רק ארבעה פרוקי רגליים בכל הקנים והיה מדובר בארבע דגימות בודדות, לא בארבעה מינים שונים. כדאי לציין גם בנקודה זו כי בניגוד לבני אדם, קופי שימפנזה בונים את המצע עליו הן ישנים מדי יום מחדש.

אישה על מיטה בחדר הישנה. ShutterStock
זה רק נראה לבן. אישה מתעוררת על מיטה/ShutterStock

ההערכה היא כי עד שליש ממשקל הכרית בשימוש של אדם יכול להיות מורכב מעור מת, קרדית האבק והצואה שלהם. שמיכת בית רגילה יכולה להכיל כ -20,000 פרטים של קרדית האבק, בעוד מזרן טיפוסי יכול להכיל עד 10 מיליון מהם. אף כי קני השימפנזים נמצאו ככאלה המכילים מגוון רחב יותר של חיידקים, נראה כי חיידקים אלה באו מסביבת הקנים ולא מן השימפנזים עצמם.

המחקר מסכם כי בני האדם "יצרו מקומות שינה בהם החשיפה לאדמה ולמיקרובים אחרים נעלמה כמעט לגמרי, ואנחנו מוקפים בחיידקים פחות מגוונים שמקורם בעיקר מהגוף שלנו, מה שעשוי דווקא להגדיל את הפגיעות שלנו לאלרגיות ולמצבים בריאותיים אחרים", סיכמו החוקרים. "במובנים מסוימים הניסיונות שלנו ליצור סביבה נקייה לעצמנו עשויים להפוך את הסביבה שלנו לאידיאלית פחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully