וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צילומי רנטגן בהריון אסורים? ועוד מיתוסים על בדיקות בהריון

וואלה! NEWS בשיתוף וריפיי - טבע, וואלה! NEWS בשיתוף וריפיי - טבע

9.9.2018 / 8:00

תקופת הריון מלווה בלא מעט דאגות, ונשים רבות חוששות מביצוע בדיקות שונות. ד"ר עמית דמתי, מנהל מרכז בריאות האישה איינשטיין בחיפה, מנפץ כמה מהמיתוסים

בדיקות הריון. ShutterStock
תהליך ארוך ומותח. אישה בהריון/ShutterStock

הריון הוא תהליך ארוך שמתחיל לא פעם עוד טרם הבשורה המשמחת, ומלווה בבדיקות ואבחונים לאורך הדרך. אספנו כמה מהמיתוסים הרווחים בתחום שיכולים לסייע לכם לעבור את התהליך בקלות דרך התחנות המשמעותיות של חלק מהבדיקות טרום הלידה. ד"ר עמית דמתי, מנהל מרכז בריאות האישה איינשטיין בחיפה ורופא בכיר במרכז הרפואי כרמל בחיפה, מנפץ כמה ממיתוסים אלו.

עוד בנושא:
הלכתם לאיבוד? עושים סדר בבדיקות ההריון
99 אחוזי הצלחה: בדיקת ההריון המדויקת ביותר

1. צריך לבצע את הבדיקות הגנטיות רק פעם אחת כל חיים

לא נכון
אמנם הגנטיקה שלנו לא משתנה במהלך החיים אך הודות להתקדמות המחקרית, מזוהות יותר ויותר הפרעות ותסמונות שניתן לאתר. על כן חלק מן הנשים נזקקות להשלמה של בדיקות גנטיות בהריון הבא. עם זאת, ניתן לבצע בדיקת סקר גנטי מורחב הכוללת מעל 200 מחלות ותסמונות גנטיות הנערכת לשני בני זוג המתכננים הריון או נמצאים בתחילתו ובכך להקטין את הצורך בביצוע השלמות בהריון הבא. בדיקה זו נקראת Family Genetix.

בדיקת דם. ShutterStock
הודות להתקדמות המחקרית והמדעית מזוהות יותר תסמונות. בדיקת דם/ShutterStock

2. שילוב עדתי (ספרדי-אשכנזי) מייתר את הבדיקות גנטיות.

לא נכון
בתהליך האבחון הגנטי אומנם נשאלות שאלות הנוגעות למוצא היות ויש קשר בין עדות למחלות, ולמרות זאת קיימות מחלות שאינן קשורות לעדה מסוימת. לדוגמא תסמונת ה-X השביר שאינה קשורה לעדה מסוימת וכמוה גם מחלת SMA שלה שיעור נשאות של 1:40 בכל העדות. ולכן, גם אם הזוג מעורב מבחינה עדתית יש חשיבות גבוהה לבדיקות גנטיות.

3. בדיקות במהלך ההיריון מסוכנות.

לא נכון
לא כל בדיקה מעמידה את האם והעובר בסכנה כלשהי. הודות לטכנולוגיה ניתן היום לאתר ולשלול הפרעות בעובר, בבדיקות דם פשוטות. אלה בדיקות סקר לא פולשניות (NIPT) הכרוכות בלקיחת דם ומזהות בוודאות של מעל 99 אחוזים תסמונות כרומוזומליות בעובר (בעיקר הפרעות במספר הכרומוזומים), החל משבוע 10 להיריון.

4. צרבת בהריון מעידה על תינוק עם הרבה שיער על הראש.

לא נכון
צרבות בהריון הן תופעה שכיחה. הסיבה היא לחץ תוך בטני שמהווה את אחת הסיבות העיקריות לתופעת הצרבת. בדומה לאנשים בעלי עודף משקל הסובלים מצרבת הרי שבחודשים המתקדמים להריון נוצר לחץ תוך בטני על מערכת העיכול שמגיבה בתופעת ההחזר הקיבתי ושתי, שהיא הסיבה העיקרית לצרבת. צרבת בהיריון כמנבאת הולדת תינוק עם שיער רב היא אגדה אורבנית ותו לא.

עוד באותו נושא

הבדיקות שאת חייבת לעשות כדי לעבור את ההריון בשקט נפשי

לכתבה המלאה
דיקור מי שפיר לאישה בהריון. ShutterStock
יש א]שרויות אחרות לבדיקת מי השפיר/ShutterStock

5.יש להפסיק הריון כאשר שני ההורים נשאים של אותה מחלה.

לא נכון
הטכנולוגיה והרפואה מתקדמים, וניתן לזהות תסמונות שונות ולקבל החלטות בדבר המשך ההריון כבר בשלב מוקדם. חשוב לדעת שגם במקרה ושני ההורים הינם נשאים של אותו גן שאותר בבדיקות גנטיות הסיכון לאותה המחלה אצל העובר הוא25 אחוזים מאידך, קיים סיכוי של 75 אחוזים ללידת ילד בריא או נשא בלבד למחלה זו.

בעולם של טיפולי פריון וטיפולי הפריית מבחנה ניתן כבר בשלב החזרת העוברים לרחם לוודא זאת. בדיקה זו נקראת אבחון גנטי טרום השרשה (PGD). כמו כן, ניתן לבצע אבחונים במהלך ההריון בבדיקות שונות ביניהן בדיקת סיסי שליה ומי שפיר.

6. בדיקת מי שפיר היא בדיקת חובה בכל הריון.

לא נכון
מלבד העובדה שלא כל אישה חייבת לעבור דיקור מי שפיר, כיום, גם אצל מי שמומלץ שתיבדק בשל חשש לתסמונת דאון קיימת האפשרות לבצע בדיקת דם לא פולשנית -NIPT, הקרויה וריפיי. זוהי בדיקה לא פולשנית המתבצעת בבדיקת דם פשוטה המאפשרת לזהות הריונות בסיכון למגוון הפרעות כרומוזומליות(בעיקר הפרעות במספר הכרומוזומים) בדיוק גבוה מאד וללא סיכון. הבדיקה מבוססת על העובדה כי במהלך ההיריון ניתן לאתר בדם האם מקטעי DNA (חומר גנטי) שמקורם בעובר. בשונה מדיקור מי שפיר, הכרוך גם בסיכונים, את בדיקת הדם ניתן לבצע בשלב מוקדם של ההיריון, החל מהשבוע ה-10 ותוצאותיה מגיעות כעבור שבועיים.

כתב העת המדעי הנחשב New England Journal of Medicine פרסם מחקר שמצא שבדיקת הוריפיי מפחיתה ב- 89 אחוזים את הצורך בבדיקת מי שפיר. רמת הדיוק הגבוהה שלה (99 אחוזים) מאפשרת במקרה והתשובה תקינה ובהיעדר ממצאים חריגים אחרים, למרבית הנשים לבחור להימנע מביצוע בדיקת מי שפיר. עם זאת, במידה ומתקבלת תוצאה חריגה בבדיקת וריפיי, יש צורך לאשר תוצאה זו בבדיקת מי שפיר. יש לזכור כי קיימים מצבים מסוימים המצריכים בדיקת מי שפיר ולא ניתנים לאיתור בבדיקת NIPT.

7. צילומי רנטגן בהריון אסורים.

לא מדויק
בהחלט מומלץ להימנע מצילום רנטגן אם אין צורך הכרחי בו. עם זאת, במידה ויש צורך לעבור צילום רנטגן ניתן לעשות זאת אך יש לנקוט באמצעי זהירות. חשוב לדעת שמרבית אמצעי ההדמיה כגון צילום רנטגן ואפילו CT לא גורמים לקרינה ברמה כזאת היכולה לגרום להפלה.

וואלה! NEWS בשיתוף וריפיי - טבע, וואלה! NEWS בשיתוף וריפיי - טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully