פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מי ידע שלהיות מאושרים יכול להיות כל כך קל?

      פעולה קטנה, כמעט זניחה, יכולה לשנות את מצב הרוח שלכם, לתת לכם אנרגיה ולגרום לכם לחוש בטוחים יותר בעצמכם, באופן שיהיה ברור גם למי שמתבונן עליכם מהצד

      נערה יושבת כפופה (ShutterStock)
      השלכות שליליות על הבריאות הנפשית. אישה יושבת שפופה (אילוסטרציה: shutterstock)

      אוקיי, אז אנחנו כבר יודעים שישיבה ממושכת ומרובה מזיקה לבריאות שלנו, בעיקר משום שהיעדר התנועתיות מגדיל את הסיכון למחלות לב, סוכרת ועוד כמה מצבים רפואיים כרוניים שיכולים לקצר את החיים שלנו. אבל נוסף על זה מתברר כעת שגם לאופן שבו אנחנו יושבים - כפופים קדימה מעל המקלדת או שולחן העבודה שלנו - יש השלכות שליליות, בעיקר על הבריאות הנפשית שלנו.

      יציבה גרועה עלולה להעכיר את מצב הרוח שלכם ולגרום לכם לחוות יותר סטרס ודיכאון.

      עוד בנושא:
      מתקשים להחזיק מעמד בתנוחה הזאת? זה אומר הרבה על הבריאות שלכם
      הליכה של שעה מקזזת יום של ישיבה מול המחשב
      עכשיו זה רשמי: כמה זמן אתם צריכים לעמוד בעבודה

      ישיבה זקופה וישיבה שפופה מול המחשב איור (ShutterStock)
      כמה שעות ביום אתם כפופים מעל המקלדת? (אילוסטרציה: shutterstock)

      המחקרים שנעשו בתחום לא מצאו הוכחה ישירה לכך שיציבה גרועה משפיעה באופן ישיר על בעיות נפשיות חמורות כמו דיכאון קליני או חרדה, אך כמה מהם הצביעו על קשר בינה ובין החרפה בתסמינים של מצבים נפשיים אלה. וגם אם מצבכם הנפשי יציב למדי, יש סיבה טובה להניח שתהיו מאושרים יותר וגם בריאים יותר אם פשוט תקפידו לעמוד וגם לשבת יותר זקוף.

      יותר אנרגיה, פחות חרדה

      "יציבה שפופה ובנטייה קדימה לאורך זמן יוצרת מתח ועומס על עמוד השדרה, שעלולים לגרום לכם לתחושת כבדות ולכאבים וזה בתורו גורם לכם להיות עייפים ועצבניים יותר", הסביר פיזיותרפיסט בראיון לאתר Time. זו לא סתם תיאוריה, מדענים הצליחו להוכיח את הקשר בין יציבה גרועה ותשישות, במיוחד באנשים שסובלים מדיכאון. אחד המחקרים, שפורסם בשנה שעבר בכתב העת Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, מצא שחולים בדיכאון קל עד בינוני חשו ערניים יותר לאחר שהקפידו לשבת בכתפיים וצוואר זקופים יותר. הם גם דיווחו על פחות תחושות של חרדה בעקבות כך.

      מחקר אחר שפורסם בכתב העת Biofeedback, הגיע גם הוא למסקנה דומה: משתתפים בניסוי שהלכו ביציבה שפופה ושמוטת כתפיים חשו יותר מדוכדכים. כשהם הזדקפו, חלה עלייה ברמות האנרגיה ובמצב הרוח שעליהם דיווחו לחוקרים.

      אישה עושה יוגה (ShutterStock)
      זאת לא סתם תיאוריה, יש לזה הוכחות מדעיות. אישה יושבת בגב זקוף (אילוסטרציה: shutterstock)

      יציבה זקופה - כתפיים אחורה, בטן בפנים ועמוד שדרה מיושר - גם משדרת כלפי חוץ תדמית בטוחה בעצמה ונינוחה (דבר שטוב לזכור בראיונות עבודה או בדייטים, למשל). וגם ההיפך הוא נכון - יציבה שפופה ושחוחה משדרת חוסר ביטחון או אדישות. אבל יציבה זקופה לא רק תגרום לכם להראות בטוחים יותר בעצמכם, חוקרים טוענים שהיא גם ממש תגרום לכם להרגיש כך. מחקר שפורסם בכתב העת Health Psychology מצא שאנשים שנמצאים בסיטואציה מלחיצה או מרגשת במיוחד יכולים להגביר את תחושת הערך והביטחון העצמי שלהם על ידי ישיבה זקופה. מחקר אחר גילה שבקרב הלוקים בדיכאון, אלה מהם שניחנו ביציבה טובה וזקופה יותר נטו להיות בעלי דימוי גוף חיובי יותר לגבי עצמם.

      איך לשפר את היציבה?

      בשלב הראשון, שימו לב לאופן שבו אתם יושבים ועומדים. הקפידו לעבוד עם שרירי הליבה של הגוף שלכם כמה שיותר. אם אתם עובדים בעבודה משרדית ויושבים ליד שולחן כל היום, ודאו שהמסך, המקלדת והכיסא שלכם מותאמים ארגונומית לגופכם ולגובה שלכם. מומלץ לקום ולהתהלך מדי 45 דקות.

      והנה עוד טריק שיכול לעזור: בכל פעם שאתם מרגישים צורך לעדכן ולשפר את היציבה שלכם, משכו את הידיים מאחורי הגב וצבטו את השכמות. זה יעזור לכם להזדקף ולהחזיר את הכתפיים למנח שבו הן אמורות להיות.